۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵

ایسنا نوشت:سوزش و خارش پوست می‌تواند ناشی از انواع بیماری‌ها باشد اما این عارضه در ماه‌های گرم تابستان شایع‌تر است.

سوزش و خارش پوست گاهی می‌تواند بیش از یک ناراحتی جزئی بوده و باعث رنج و آزارهای جدی شود.

در این مقاله به نقل از روزنامه گاردین، دلایل و توصیه‌هایی برای کنترل خارش و سوزش پوست مطرح شده که به شرح زیر است:

کرم ضد آفتاب

هر ماده شیمیایی که با پوست شما در تماس است به خصوص اگر دچار آسیب یا اگزمای پوستی باشید، می‌تواند باعث سوزش پوست‌تان شود. در این وقت از سال کرم ضد آفتاب یکی از علل اصلی خارش پوست است. کرم‌های ضد آفتاب حاوی ترکیباتی از جمله روی اکسید یا تیتانیوم دی اکسید هستند که اشعه ماورابنفش را مسدود می‌کنند یا مواد شیمیایی نظیر "بنزوفنون" که اثرات مضر این اشعه را کاهش می‌دهد.

ممکن است شما به بنزوفنون یا هر ماده دیگری حساسیت داشته باشید که البته حساسیت به بنزوفنون رایج تر است. در صورتی که خارش و سوزش در قسمت هایی که کرم را استفاده می کنید ایجاد می‌شود، استفاده از آن کرم را متوقف کنید، آنتی هیستامین مصرف کنید و از روش‌های دیگری برای محافظت در برابر آسیب های نور خورشید استفاده کنید. زمانی که خارش ها و تحریکات پوستی برطرف شد، کرم های ضد آفتاب کودکان را که حساسیت زایی کمتری دارند، امتحان کنید.

داروهای مصرفی جدید

خارش پوست می‌تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک عمومی باشد که داروهای تجویزی، بدون نسخه یا گیاهی، همگی می‌توانند از علل ایجاد آن باشند. بثورات پوستی اینچنینی اغلب قرمز و خارش آور بوده و مانند کورک یا کهیر به نظر می‌رسند. این دسته از بثورات می تواند چندین هفته پس از آغاز مصرف یک داروی جدید ظاهر شده و هنگامی که دارو را متوقف کنید، تسکین یابد اما با آغاز دوباره مصرف دارو مجددا ایجاد و اغلب شدیدتر از قبل می‌شود.

هر دارویی حتی در صورتی که قبلا به آن حساسیت نداشته‌اید، می‌تواند حساسیت ایجاد کند. آنتی‌هیستامین‌ها ‌(به عنوان مثال سیتریزین)، کرم های استروئیدی و مرطوب کننده‌ها می توانند به تسکین این حساسیت‌ها کمک کنند اما در این مواقع برای پیدا کردن عامل احتمالیِ حساسیت و متوقف ساختن آن،‌ هیچ راهکاری بهتر از مشاوره پزشکی نیست.

خوردنی‌های غیرمعمول

آلرژی غذایی می‌تواند سبب بروز خارش‌های پوستی و کهیر شود. ممکن است برخی غذاها باعث احساس خارش در دهان، ورم لب‌ها و سقف دهان، احساس یا ایجاد بیماری و در نهایت ظهور بثورات پوستی شود. آلرژی های خفیف غذایی ممکن است تنها باعث خارش پوستی و سوزن سوزن شدن لب ها به هنگام خوردن غذای حساسیت‌زا شوند. میوه‌های پرزدار مانند کیوی از آلرژن های معمول هستند. واکنش‌های آلرژیک اغلب با قرار گرفتن مکرر در معرض آلرژن (ترکیبات آلرژی‌زا) تشدید می‌شوند اما در صورتی که غذای حساسیت‌زا را اغلب نمی‌خورید، شناسایی آن می تواند سخت باشد. تست آلرژی نیز مفید است اما در صورتی که آلرژن های احتمالی را شناسایی کرده باشید در اسرع وقت آنتی‌هیستامین ها را مصرف کنید. واکنش شدید آلرژیک (آنافیلاکسی)نادر است اما به طور بالقوه خطر مرگ را در پی دارد. هر فردی که دچار سختی تنفس یا گرفتگی گلوی ناشی از یک واکنش آلرژیک شود باید به پزشک مراجعه کرده و تمام مدت آدرنالین به همراه داشته باشد.

نور خورشید

برخی داروها پوست را به طور خاص نسبت به نور خورشید و دیگر منابع نور ماورابنفش حساس می‌کند. این داروها شامل تتراسایکلین‌های تجویزی برای آکنه، کلروتیازید برای فشار خون بالا و برخی از شیرین کننده های مصنوعی هستند. در ابتدای مصرف این دارو ممکن است بثورات پوستی بروز نکند اما هنگامی که در معرض خورشید قرار می گیرید این ضایعات جلدی ظاهر شده و شبیه آفتاب سوختگی یا تحریکات آلرژیک به نظر برسد. حساسیت به نور همچنین می تواند نشانه برخی از بیماری ها مانند لوپوس باشد.

گرما

گرمای شدید باعث بروز خارش در زمان برافروختگی می‌شود. این خارش ها معمولا در سر، گردن یا دست‌ها و پاها اثر نمی‌گذارند بلکه در نقاطی از بدن که با لباس در تماس است (محل کمربندها، بندهای شلوار، بندهای صندل‌ها) شایع‌تر است. راه حل این است که اصطکاک را حذف کنید، پوست را خنک کنید و در صورتی که خارش باعث آزارتان شده، آنتی هیستامین مصرف کنید.

گیاهان مختلف

تحریکات خارش آور روی دست‌ها یا پاها معمولا به دلیل تماس با علف ها، گزنه یا سایر گیاهان تحریک کننده (درماتیت تماسی) بروز می‌کنند. علاقه‌مندان به باغبانی، کوهنوردان، گلف بازان و کودکانی که در چمن ها بازی می کنند ممکن است همگی در قسمت هایی از پوستشان که در تماس با این گیاهان است دچار تحریکاتی شوند که معمولا بدون درمان هم تسکین می یابند. لازم نیست نسبت به این تحریکات حساسیت نشان دهید چرا که برخی گیاهان برای همه تحریک کننده هستند.

خارش پوست

برافروختگی های ناگهانی

اگزما می تواند در گرما باعث برافروختگی بیشتر پوست شود. خنک نگه داشتن، استفاده از الیاف طبیعی، مرطوب کننده‌های اضافی و آنتی هیستامین ها می تواند برای رفع این التهاب مفید باشد. عارضه پوستی پسوریازیس اغلب در نور خورشید بهبود می یابد چرا که اشعه های ماورا بنفش برای آن مفیدند اما گرمای بیش از حد می تواند باعث تحریکات آزار دهنده و ایجاد پلاک‌های (لایه‌های ضخیم) پوستی خارش آور شود.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =