نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در رابطه با سخنرانی ترامپ و روحانی در سازمان ملل، آنرا یک نبرد دیپلماتیک بین المللی عنوان کرد.

محمد اکبری: اجلاس امسال مجمع سازمان ملل اولین نشست این مجمع پس از خروج امریکا از برجام است. این خروج باعث شده است منازعه بین ایران و امریکا وارد فاز جدیدی شده و شرایط متفاوتی از گذشته شکل گرفته است. ایران تلاش می کند تعامل جهانی خود را در همین روند پیش ببرد. اما ترامپ به انحای مختلف سعی می کند از باب تنش با ایران وارد شود و ایران را به عنوان یک پدیده نگران کننده معرفی کند. ترامپ حتی در این مسیر چینش تیم خود را تغییر داده و حالا با یک تیم کاملا ضد ایرانی در نیویورک است. سخنرانی ترامپ و روحانی هر دو در یک روز برنامه ریزی شده و همگان منتظر این دو سخنرانی هستند. ترامپ از ادبیاتی برای خطاب قرار دادن ایران استفاده خواهد کرد؟ آیا منازعه کلامی دو رئیس جمهور را شاهد خواهیم بود؟

در این باره با نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

نادر انتصار

به نظرتان چه ارزیابی از تقابل ایران و امریکا و سخنرانی دو رئیس جمهور در اجلاس امسال مجمع سازمان ملل وجود دارد؟ 
به نظر من تقابل ایران و امریکا و سخنرانی دو رئیس جمهور در سازمان ملل توجه زیادی را به خود جلب خواهند کرد. الان مدتی است که ترامپ شاخ و شانه برای ایران کشیده است و خیال دارد از حضورش در سازمان ملل تبلیغات و تهدیدهای خود را بر علیه ایران تشدید کند. مسافرت آقای روحانی نیز یک روز بعد از حمله تروریستی در اهواز صورت گرفته است و حتما آقای روحانی این را به عنوان نمونه ای از سیاستهای مخرب آمریکا و همکاران منطقه ای آن در صحبتهای خود مطرح خواهند کرد. به طور کلی این یک نبرد مهم دیپلماسی خواهد بود که امیدوارم آقای روحانی بتوانند موضع ایران را با شفافیت کامل و با قدرت به جهانیان نشان دهند و جلوی هوچی بازیهای ترامپ کوتاه نیایند

آیا ترامپ و اطرافیانش همانگونه که از دیدار با مقامات ایران سخن می گوید تلاش خواهد کرد با روحانی دیدار کند و روش نرمی پیش خواهد گرفت یا سخنرانی سختی علیه ایران خواهد کرد؟
ترامپ چندین بار پیغامهای ضد و نقیضی در مورد علاقه خود برای دیدار با روحانی داده است. به نظر من این پیغام ها جنبه تبلیغاتی برای ترامپ داشته و خواهند داشت. در ژن ترامپ و مشاوران اصلی او در مورد ایران یعنی مایک پومپئو, جان بولتون و نیکی هیلی نرم رفتاری در مقابل ایران وجود ندارد. لذا مطابق معمول باید منتظر سخنرانی سختی علیه ایران در سازمان ملل باشیم.

به نظرتان در نشست ها و دیدارهای مجمع سازمان ملل کشورهای دیگر چون اروپایی ها از ایران حمایت خواهند کرد و موضوع برجام میتواند به انزوای امریکا بینجامد؟
کشورهای اروپائی مطابق معمول از هر دو طرف دهانشان حرف خواهند زد و به قول معروف یکی به میخ میزنند یکی به نعل. گرچه انتقادات به سیاست آمریکا شنیده خواهد شد ولی آمریکا و ترامپ با قلدری عمل خواهند کرد و موضوع برجام به تنهائی به انزوای آمریکا منتهی نخواهد شد چون ترامپ گوش شنوا در مورد برجام نداشته و نخواهد داشت .

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    10 1
    والله ما زیر تورم‌و گرانی کمر مون شکست برای آمریکایی های ذره ای مشکل ایجاد نشده سیاستمداران آمریکا به فکر رفاه آسایش مردمشان هستند ...
    • جامعه شناس A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      3 2
      امریکایی ها هم جای حق و باطل و جلاد و شهید عوض میکنن؟ امریکایی ها هم برای تخریب انواع دروغ و تخریب علیه منتقدا روا میدارن؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    اكثر گراني و مشكلاتي كه پيش آمده دلايل داخلي دارد . نمي توان گفت امريكا بي تاثير نبوده ولي علت اصلي گراني را مي توان رانت بازي و بي تدبيري مديران و وزرا دانست . هر جا كه دلار رو به كاهش مي گذارد يك وزير يا نماينده مجلس حرفي مي زند كه روند صعودي ميگيرد . غير از اين است كه منافع اون وزير يا نماينده مجلس در افزايش قيمت دلار است ؟