خبرگزاری صدا و سیما نوشت: هنری کیسینجر وزیر اسبق خارجه آمریکا می گوید: خلاصه سیاست کنونی ما در عراق این است که این کشور برای سالهای طولانی، مستقیم یا غیر مستقیم، چه از نظر سیاسی و چه از نظر نظامی، تحت سیطره کامل ما باشد.

پايگاه خبري عراقي العهد در گزارشي تحليلي از اظهارات مقامات آمريکايي درمورد عراق نوشت: روز به روز دايره بحث و جدل بر سر حضور نظامي آمريکا در عراق و اهداف واشنگتن از اين حضور، آشکارتر مي شود. در اين ميان اظهارات مسئولان آمريکايي در اين باره قابل توجه است.

العهد نوشت: جان سوليوان، معاون وزير خارجه آمريکا چند روز پيش تصريح کرد آمريکا هرگز اشتباه عقب نشيني زودهنگام از عراق را مرتکب نخواهد شد. وي افزود خطر داعش با وجود شکست نظامي همچنان وجود دارد. اين در حالي است که حيدر العبادي، نخست وزير عراق نيز همين مطلب را به زبان آورده و گفته بود هسته هاي وابسته به داعش مشکلي ادامه دار خواهد بود و ما نبايد از آن غافل شويم و خطاهاي گذشته را در کم گرفتن آن تکرار کنيم، خطا به گونه اي که نيروهاي آمريکايي به طور کامل از عراق عقب نشيني کردند.

اريک ياهون، سخنگوي امور رهبري ميانه وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون گفت: ما قصد نداريم هيچ نظامي آمريکايي را در زمان نزديک از عراق خارج کنيم و پنتاگون با دولت بغداد درمورد تبديل کردن ماموريتهاي نيروهاي آمريکايي مستقر در خاک عراق به عمليات تمرکز بر آموزش يگانهاي ارتش عراق و بالا بردن آمادگي و توان آن براي جنگ با تروريسم توافق نظر دارد.

اين در حالي است که مخالفتهاي سياسي و مردمي در عراق با هرگونه حضور آمريکا و زير هر پوششي و با هر توجيهي در اين کشور، روز به روز بيشتر و گسترده تر مي شود. به نظر مي رسد واشنگتن حجم و تاثير فضاي مخالفتها را در عراق با حضور نظاميان آمريکايي در اين کشور احساس کرده و به همين علت در پي چارچوب و پوششهاي ديگري براي کاستن از شدت واکنشهاي مخالفت آميز است. واشنگتن برهمين اساس به همپيمانان خود در ناتو پناه برده و آن گونه که نشريه لندني العرب به تازگي نوشته است، تلاش مي کند اعضاي ناتو را متقاعد کند مربيان و مشاوران و کارشناسان نظامي به عراق بفرستند تا ماموريتهاي بلند مدت در اين کشور برعهده گيرند، درست مانند ماموريت ناتو در افغانستان که ده سال پيش آغاز شد تا پوششي براي حظور نظامي آمريکا در عراق باشد و فضا را براي تحرک و آزادي عمل نظاميان خود در عراق بدون برخورد با طرفهاي عراقي فراهم آورد، طرفهايي که به شدت با حضور آمريکا در خاک عراق مخالفند.

در همين حال ديپلماتهاي اروپايي مي گويند آمريکا فشارهاي خود را به شرکتهاي اروپايي در پيمان ناتو از سر گرفته است تا ماموريت بلند مدتي را در عراق براي آموزش و دادن مشورت آغاز کنند. پنج ديپلمات بلند پايه ناتو اعلام کردند که جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا با ارسال نامه اي به پيمان ناتو خواستار تشکيل هيئت رسمي ناتو در عراق به فرماندهي دائمي يا شبه دائمي براي آموزش نيروهاي عراقي شده است. شماري از اعضاي کميته امنيت و دفاع پارلمان عراق در واکنش به اين تلاش واشنگتن، چند روز پيش درمورد خطرات طرحهاي آمريکا برضد عراق پس از پيروزي بر داعش هشدار دادند.

العهد تصريح کرد: براي پي بردن به چنين خظراتي مي توان به اظهارات مسئولان آمريکايي به ويژه مسئولان پيشين توجه کرد. يکي از اين مسئولان بلند پايه پيشين، هنري کيسينجر 95 ساله، وزير پيشين خارجه آمريکا و سياستمدار همه دوره هاي آمريکايي است که در پاره اي از خاطرات خود که در برخي از پايگاههاي اينترنتي آمده، از واقعيت تعامل واشنگتن با عراق و اهدافي که آمريکا در عراق در پي آن است، پرده بر داشته است. از جمله خاطرات کيسينجر اين جمله است:«خلاصه سياست کنوني ما در عراق اين است که اين کشور براي سالهاي طولاني، مستقيم يا غير مستقيم، چه از نظر سياسي و چه از نظر نظامي، تحت سيطره کامل ما باشد، عامل مهمي که ما موفق شديم آن را ايجاد و براي باقي ماندن آن تلاش کنيم. ما کشور عراق را از نظر مذهبي و فرقه اي تجزيه کرديم به گونه اي که نمي تواند يک کشور با دولت مرکزي قوي باشد و اين کشور هم اکنون صحنه اي آسان براي انفجار و حکومت بر آن است».

روباه سياست آمريکا در خاطرات خود مي افزايد: «ما را همواره مي بيني هنگامي که کردها قدرت مي يابند و عربها ضعيف مي شوند، به ايجاد اختلاف بين کردها روي مي آوريم و امکان اين را فراهم مي آوريم تا کشورهاي همسايه، آنان را هدف قرار دهند، در همين حال عربها قدرت نمي گيرند مگر اينکه ما به تحريک درگيريهاي مذهبي بين آنان روي مي آوريم و امکان قدرت گرفتن نقش کردها را فراهم و ورق کرکرک و ديگر مناطق مورد نزاع را رو مي کنيم.»

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    0 0
    اینهایی که از قول کیسینجر گفته شده شعر بوده نه خاطره. آخه کدوم سیاستمدار ابلهی میاد این حرفها رو علنی بزنه؟ چه برسه به کیسینجر که سیاست درس میده.