مدیر کل ارشاد کردستان: از استقلال و آزادی رسانه‌ها حمایت می‌کنیم

مدیر کل ارشاد اسلامی استان کردستان در نشست با جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای سقز، خاطر نشان ساخت: از استقلال و آزادی رسانه ها حمایت می کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، مدیرکل ارشاد اسلامی استان کردستان در این نشست با بیان اینکه معتقدم حیطه دخالت دولت را در حوزه فعالیت های فرهنگی کم کنیم، گفت: باید به مقوله اقتصاد فرهنگی و درآمدزایی توجه شود، زیرا اعتبارات دولتی محدود است.

جلال قلعه شاخانی اظهار داشت: در مباحث فرهنگی، مطالبه گری و ارائه ایده و گفتمان صورت گیرد و برنامه ها در راستای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.
وی افزود: سقز هویت بصری ندارد و این جای نگرانی است و پیگیر توسعه مراودات فرهنگی با اقلیم کردستان هستیم.
قلعه شاخانی بیان داشت: در بحث مجوزها، اختیارات شهرستان ها را افزایش می دهیم. تشکل های صنفی قوی در حوزه فرهنگ نداریم.

وی اظهار داشت: تغییرات خانه مطبوعات استان حسب تصمیمات درون تشکل بود و ۲ نفر که در فضای مجازی گفته بودند استعفا داده اند، بنده چیزی ندیدم و همچنان به کار خود ادامه دهند.

قلعه شاخانی عنوان کرد: مرجعیت فرهنگی اداره ارشاد باید حفظ شود و پیگیر هزینه اعتبارات فرهنگی بصورت هدفمند در شهرداری ها هستیم.
وی بیان داشت: از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی سینما حمایت می کنیم.
وی گفت: انجمن ها جهت حضور جوانان و شکوفایی استعدادها تلاش کنند.
قلعه شاخانی افزود: امکان تاسیس دفتر سینما جوان در سقز وجود ندارد مگر اینکه بصورت نمایندگی راه اندازی شود.
مدیرکل ارشاد استان کردستان با اشاره به اینکه باید فضا و ساختاری جهت حمایت از رسانه ها فراهم شود، گفت: بدنبال تشکیل تعاونی مسکن هنرمندان و نویسندگان در شهرستان ها هستیم.

قلعه شاخانی خاطرنشان ساخت: از استقلال و آزادی رسانه ها حمایت می کنیم.

رئیس اداره ارشاد سقز نیز در این نشست با اشاره به کمبود اعتبارات فرهنگی، گفت: با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی، در ۲۵ سال گذشته یک متر به فضاهای موجود اضافه نشده است.

هیوا حاجی محمدی اظهار داشت: در سقز تنها یک نشریه مکتوب وجود دارد و هیچ حمایتی از خبرنگاران فضای مجازی نمی شود.
وی افزود: کم توجهی به نویسندگان کرد و عدم فروش کتاب های آنان در خارج از کشور و نبود اتحادیه چاپ و نشر مستقل در سقز از دیگر مشکلات حوزه فرهنگی است

حاجی محمدی با اشاره به طولانی بودن فرایند صدور مجوز خواستار لزوم واگذاری قسمتی از اختیارات استان به شهرستان شد.
سپس اردشیر سعیدی از انجمن گرافیک در این نشست با بیان اینکه کمبود اعتبار موجب رکود فعالیت ها شده است، گفت:
عدالت در توزیع اعتبارات فرهنگی رعایت شود، در حالیکه در دوره ای (دوره سوم شورا) برای جشنواره تئاتر شهروند بیش از ۳۰۰ میلیون خرج شد، یک میلیون اعتبار به ما ندادند.
در ادامه اسماعیل پاشایی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت: توجه به پتانسیل های هنری سقز، حل مشکل سینما، توجه به شایستگی برای برگزاری دوره های آموزشی تئاتر و حاکم شدن ضابطه مندی، توزیع عادلانه اعتبارات بین شهرستان ها، تسهیل گری در اجرای و صدور مجوز برنامه های فرهنگی و هنری و...ضروریست.

ناصر ویسی چاپخانه آزاد بیان داشت: از ادارات شهرستان درخواست داریم نیازمندی های چاپ خود را در شهرستان های اطراف سفارش ندهند و اداره ارشاد بر فعالیت چاپخانه ها و اصالت کار آنها نظارت نماید.

سپس فریدون محمدنژاد انجمن فیلم نیز در این نشست عنوان کرد : راه اندازی دفتر سینما جوان در سقز، حمایت از تولید فیلم، اختصاص تجهیزات و امکانات لازم فیلم سازی برای انجمن فیلم سقز، توزیع عادلانه اعتبارات و...ضروریست.

سپس رضا شجیعی مسئول انتشارات گوتار گفت: فضای مناسب عمومی برای حمایت از فعالیت های فرهنگی و جذب اعتبارات از استان و مرکز صورت نگرفته است، باید اولویت های فرهنگی در اجرای برنامه ها در نظر گرفته شود. در صدور مجوز برگزاری برنامه ها و افزایش اختیارات شهرستانی توجه بیشتر شود.
سپس خالد توکلی از انجمن ادبی په یف و جامعه شناس گفت: حوزه دخالت های غیرکارشناسی در فعالیت انجمن ها کاهش یابد، فرهنگ در انزوا رشد نمی کند برای شکوفایی فرهنگی باید نظرات مخالف و منتقد شنیده شود و فضای عمومی توسعه یابد. نظارت ها باید تخصصی و غیرسیاسی باشد.

زاهد آرمی انجمن ادبی مولوی کرد نیز اظهار داشت: مدیریت ارشاد باید دنبال کسب حمایت های مادی و معنوی از فعالیت های فرهنگی و هنری باشد و از حقوق هنرمندان و نویسندگان دفاع نماید.
در ادامه کیوان جلالی سردبیر سایت و کانال واکاوی بیان داشت: برگزاری این نشست ها امر مناسبی است. سقز سیاسی ترین شهرستان استان است و خبرنگاران توانمندی دارد. در بحث رسانه کمتر به شهرستان ها توجه می شود. مسکن خبرنگاران مورد توجه قرار گیرد، انجمن صنفی و مکانی برای اصحاب رسانه وجود ندارد.

میلاد امان الهی از سایت و کانال ساکاپرس نیز اظهار داشت: بیمه هنرمندان مورد توجه قرار گیرد و لازمست ادارات توجهی بیشتری برای کار اصحاب رسانه داشته باشند.

آراس قربانی پور نیز از دیگر خبرنگاران شهرستان گفت: کم توجهی به خبرنگاران شهرستان ها، برگزاری متعدد جشنواره های تئاتر، توزیع ناعادلانه آگهی رسانه ها، ابهام در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و...ازجمله مشکلات حوزه رسانه و هنر در سقز است.

سپس فردین مصطفایی از اصحاب رسانه شهرستان نیز عدم حمایت سیستماتیک از خبرنگاران در مقابل فشارهای پیدا و پنهان و سلیقه ای، مشخص نبودن متولی فعالیت های فرهنگی، عدم آسیب شناسی تخصصی فعالیت های فرهنگی و عدم گنجاندن جشنواره تئاتر کوردی در تقویم وزارت ارشاد، رفتار غیرحرفه ای با خبرنگاران در برخی مراسمات و... از مشکلات حوزه رسانه و فرهنگ در سقز را برشمرد.

محمد زارع زاده مسئول دفتر هنرهای نمایشی گفت: پیشرفت تئاتر سقز مرهون تلاش هنرمندان است، نبود سندیکا برای صنف های هنری، کم توجهی به هنرمندان پیشکسوت، راه اندازی رادیو در سقز از مواردیست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه محمدامین جوانپور مسئول کانون فرهنگی مسجد حاج صفری اظهار داشت: توجهی به مشکلات کانون ها نمی شود، حمایت از کانون ها بر مبنای میزان فعالیت باشد، چرا مسابقات قرآنی کانون ها در شهرستان برگزار نمی شود؟

علیرضا اسماعیلی مدیر موسسه نقش آفرینان هنر کردستان نیز در این نشست گفت: جشنواره شهروند (سال های ۹۱ و ۹۲) به ترتیب ۱۲۰ میلیون و ۱۸۰ میلیون تومان هزینه داشته است، آسیب شناسی تئاتر کوردی بدلیل کمبود اعتبارات برگزار نشد. موسسات خصوصی هنری دچار مشکلات مالی برای تامین اجاره و هزینه ها می باشند. برگزاری برنامه ها بدلیل برخی مناسبت ها نباید بیش از حد تعلیق شود.

مختار اصغری نماینده کانون های تبلیغاتی و انجمن صنفی طراحان گرافیک اظهار داشت: تداخل صنفی با کانون های تبلیغاتی در سقز بسیار زیاد است، به تخصص و توانمندی در مسئولیت انجمن ها توجه شود، سقز چرا حوزه هنری ندارد؟ ارشاد ابزاری برای حمایت از هنرمندان ندارد. اعتبارات عادلانه توزیع شود و مرکزگرایی نشود. در یک سال ۳ جشنواره تئاتر برگزار نشود.

در ادامه داریوش رفعتی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز بیان کرد: در بحث بیمه هنرمندان، خدمات درمانی حذف و آزاد اعلام شده که این مشکلات زیادی فراهم نموده است.
در ادامه پرویز احمدی بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: برای جشنواره ها، آئین نامه ای تدوین شود. باید بیشتر به تئاتر توجه شود، زیرا توسعه یافتگی برمبنای تجهیز سالن های تئاتر است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =