نماینده ولی فقیه در لرستان: سیاست‌های صحیح اقتصادی رمز تحکیم حکومت‌هاست

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع) و این‌که این سیاست‌ها الگوی بشریت است، گفت: کشورداری یعنی داشتن سیاست صحیح به‌ویژه در بحث اقتصادی کمااینکه سیاست صحیح اقتصادی رمز تحکیم حکومت‌ها و سیاست‌های غلط در بخش اقتصاد ی آفت زمامداری و سبب زوال حکومت‌هاست.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، در خصوص سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع)، گفت: دوران زمامداری امام علی(ع) چهار سال و ۹ ماه و سه روز بوده است با این وجود در این مدت کوتاه مسائل و موضوعات زیادی مطرح شده که به‌عنوان اسوه و الگو برای بشریت مطرح است.

وی با بیان این‌که آن‌چه در دوران خلافت امام علی(ع) اتفاق افتاده چه در رابطه با حکومت‌داری و کشورداری و چه در زمینه اقتصاد الگوی بشریت است، افزود: کشورداری یعنی داشتن سیاست صحیح به‌ویژه در بحث اقتصادی، این در حالی‎است که سیاست‌های صحیح اقتصادی رمز تحکیم حکومت‌ها و سیاست‌های غلط در بخش اقتصاد آفت زمامداری و سبب زوال حکومت‌هاست.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان اضافه کرد: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) ۲۵ سال حکومت و خلافت در دست بنی‌امیه بود و طی این مدت بنی‎امیه خودبینی، دلبستگی به قدرت، تبعیض و تعصبات جاهلی توسط بنی‎امیه در جامعه رواج داده شده بود لذا اولین سیاست اقتصادی امام علی(ع) اصلاح اقتصادی و مبارزه با فساد اداری و اقتصادی بوده است کمااینکه امامعلی(ع) در روز سوم خلافت خود طرح عدالت اقتصادی را اجرا کرد و حقوق افراد را از بیت‌المال پرداخت کرد.

وی با بیان این‌که مبارزه با فساد اقتصادی هزینه دارد و در ایران اسلامی علی‎رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی اما این بحث کند است و به‌صورت جدی دنبال نمی‌شود چون عده ای در این میان ذی‎نفع هستند، گفت: امام علی(ع) برای مبارزه با فساد اقتصادی سه جنگ را تحمل کرد او بعد از خلافت بلافاصله تقسم عادلانه ثروت‌های عمومی را آغاز کرد و اجازه نداد این ثروت‌های عمومی فقط در انحصار عده‌ای خاص باشد.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که با وجود این‌که معادن، نفت و پتروشیمی جزء ثروت‌های عمومی هستند اما در کشور خودمان شاهدیم که این ثروت‌های عمومی در انحصار عده‌ای خاص است، اظهارکرد: سیاست دیگر اقتصادی امام علی(ع) تقسیم عادلانه ثروت‌های عمومی بود که باید این روز برای ما الگو باشد.
وی ادامه داد: چگونگی تقسیم درآمدهای عمومی از دیگر مباحث مهم در سیره اقتصادی امام علی(ع) است، او در تقسیم این درآمدها عدالت را رعایت می‎کرد و به حقوق‌های عمومی و حقوق‌های خاص در این تقسیم توجه داشت.

آیت‌الله میرعمادی از دیگر سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع) را جلوگیری از دست و دل‌بازی در اموال عمومی ذکرکرد و گفت: امام علی(ع) به شدت با این قضیه مقابله کرد و فرمود: «سخاوتمندی زمامداران در اموال عمومی ستم بر بندگان و عهدشکنی است».

امام جمعه خرم‌آباد اضافه کرد: سیاست دیگر اقتصادی امام علی(ع) پارسایی و احتیاط در هزینه کردن در بودجه عمومی بود کمااینکه شعار او «حداقل هزینه در تولید ثروت و کسب درآمد و حداکثر بهره‌برداری در تولید» بود.

وی با بیان این‌که سیاست اقتصادی دیگر امام علی(ع) چگونگی و چگونه دریافت کردن مالیات و اصلاح سیستم مالیاتی بوده است، افزود: بازرسی و نظارت مستقیم مورد تاکید امام علی(ع) بود او مستقیم به بازار می‌رفت و در این اقدام چند هدف ازجمله بازرسی و نظارت ، تعلیم و آموزش به کسبه و بازاریان را دنبال می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اظهارکرد: سیاست اقتصادی دیگر امام علی(ع) استقلال اقتصادی بود او در نهج‌البلاغه هم به این موضوع اشاره دارد این امام همام با وابستگی مالی کشور مخالفت می‌کرد و می فرمود: «اگر ملتی کمک خواست و ملت دیگر کمک داد خواه‌ناخواه اولین برده و اسیر عمومی است» کمااینکه استقلال اقتصادی بی‌نیازی می‌آورد و باید برایاستقلال اقتصادی تلاش کرد.

آیت‌الله میرعمادی در ادامه با تقدیر از برگزارکنندگان نهمین دوره همایش «سیره علوی»، گفت: طی ۹ دوره همایش «سیره علوی» در لرستان یک‌هزار و ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش سیره علوی آمده است، ۴۰ سر فصل کلی و ۹۰۰ موضوع در این همایش مطرح شده است و می‎توان گفت: دانشگاه‌های لرستان پرچم‌دار سیره علوی در جهان هستند.

وی با بیان این‌که مجموعه مقالات و موضوعاتی که طی این ۹ دوره همایش به دست آمده یک دایرةالمعارف سیره علوی است، اظهارکرد: این همایش بین‌المللی توسط بنیاد بین‌المللی غدیر لرستان و با همکاری استانداری لرستان، دفتر نماینده ولی‌فقیه در لرستان، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، دانشگاه‌های آزاد خرم‌آباد، لرستان، علمی ـ کاربردی، پیام‌نور، علوم پزشکی، فرهنگیان خرم‌آباد، شبکه افلاک و به میزبانی جهاددانشگاهی لرستان برگزار شده که جا دارد از ریاست جهاددانشگاهی به‌خاطر برگزاری این همایش تقدیر کنم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =