۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶

برخی از کارشناسان معتقدند که «50 تا 70 درصد قیمت کنونی مسکن حبابی و غیرواقعی است، بنابراین در سال آینده شاهد سیر نزولی قیمت مسکن خواهیم بود.»

مریم فکری: وضعیت موجود بازار مسکن حاکی از آن است که معاملات ملک در شهر تهران، کاملا از رکود دست‌کم سه ساله خود خارج شده است. معاملات خرید آپارتمان، در یکی دو ماه منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به دلیل صبر و انتظار فعالان بازار ناشی از رصد برنامه کاندیداها، حالت انقباضی داشت، اما از اواسط تابستان، رشد مثبت حجم معاملات با شیب قابل ملاحظه آغاز شد. معدل بازار معاملات مسکن در 10 ماه اول امسال، افزایش 12 درصدی حجم خرید آپارتمان در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین تعداد واحدهای مسکونی فروخته‌شده در ماه‌های اخیر بیش از 16 هزار آپارتمان در هر یک از ماه‌های آذر و دی، بیانگر رونق در این بازار است.

میانگین قیمت مسکن در سال‌جاری نیز رشد حدود 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال 95 نشان می‌دهد. با این حال، متوسط قیمت مسکن در ماه گذشته، حدود 15 درصد نسبت به دی‌ماه سال 95 افزایش یافت.

البته بررسی وضعیت معاملات مسکن در بهمن ماه از طریق مشاوران املاک نشان می‌دهد بازار مسکن پس از چند ماه رونق مناسب، در بهمن ماه دچار افت شده است؛ چراکه دو عامل تب دلار و افزایش قیمت‌های پیشنهادی منجر به تعلل خریداران مسکن شده و از سوی دیگر، کاهش قدرت پمپاژ نقدیگی به طرف تقاضا این بازار را تهدید می‌کند.

سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت سیستم بانکی برای دریافت سود ۲۰ درصد گواهی سپرده، افزایش تقاضای خرید دلار، بالا بردن قیمت‌های پیشنهادی و احتمال ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ترین کانال پرداخت وام به خریداران مسکن، این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. (ایــنــجــــــــا)

 

افزایش قیمت مسکن اندک است

در این شرایط و با توجه به این‌که کمتر از یک ماه به پایان سال و آغاز سال 1397 باقی مانده، کارشناسان معتقدند که در سال آینده افزایش قیمت مسکن آن‌چنان نخواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن پیش‌بینی کرد که «احتمالا سال‌ آینده قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.»

علی چگنی متذکر شد: «بازار مسکن در سال آینده به لحاظ معاملات، قیمت‌ها و رشد پروانه‌های ساختمانی بهتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. البته افزایش قیمت‌ها شاید اندکی بالاتر از تورم باشد، اما با این حال شدید نخواهد بود.»

به گفته وی، «4 سال است که قیمت مسکن با ثبات نسبی همراه بوده است. الان هم پیش‌بینی نمی‌کنیم که به لحاظ قیمت‌های معاملاتی اتفاق وحشتناکی بیفتد. این‌که بعضی فروشندگان رقم‌های پیشنهادی را تا ۴۰، ۵۰ درصد افزایش دهند، در بازار چنین ظرفیتی نیست، چراکه عرضه کافی وجود دارد.» (ایــنــجــــــــا)

 

قیمت مسکن نهایتا 2 درصد بالاتر از تورم باشد

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره آینده بازار مسکن گفت: «پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که قیمت مسکن نهایتا ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.»

وی عنوان کرد: «مصارف و منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم روشن است و دولت نیز سیاست تقویت این صندوق را دنبال می‌کند. در حال حاضر حدود ۳۶۰ هزار نفر در این صندوق حساب باز کرده‌اند و امیدوارم روزی برسد که این رقم ۵۰ درصد افزایش یافته است. این نوع نظام پس‌انداز، سالم ترین فرآیند برای خانه‌دار شدن یک خانوار است.» (ایــنــجــــــــا)

 

برای خرید مسکن دست نگه دارید

در این میان، یکی از اعضای انجمن انبوه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت مسکن در چند ماه گذشته، تاکید کرد: «اگر خریداران عجله‌ای برای خرید مسکن ندارند، دست نگه دارند.»

عباس شوکتی با بیان این‌که جهش قیمتی در چند ماهه گذشته بازار مسکن به دلیل ورود سوداگران به این بازار بوده است، تصریح کرد: «این شوک قیمتی کاملا سوداگرانه است، در نتیجه به مردم توصیه می‌شود خرید خانه خود را به تاخیر بیاندازند تا به نرخ واقعی خود برسد.»

وی افزود: «50 تا 70 درصد قیمت مسکن حبابی و غیرواقعی است، بنابراین امیدوار هستیم در سال آینده شاهد سیر نزولی قیمت مسکن باشیم.»

این فعال بازار مسکن گفت: «پیش‌بینی می‌کنم قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال آینده 20 درصد کاهش یابد.  این دلالان هستند که می‌گویند، قیمت مسکن رشد پیدا کرده است، اما این‌گونه نیست و اگر خریداران عجله‌ای برای خرید مسکن ندارند، فعلا دست نگه دارند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان با اشاره به این‌که در بازار مسکن رکودی وجود ندارد، تصریح کرد: «بازار مسکن در مقایسه با دهه 80 رونق گرفته است، اما به دلیل آن‌که برخی قیمت‌های پیشنهادی بسیار بالاتر از توان خریداران بوده، قدرت تحرک بیشتر در بازار مسکن گرفته شده است.» (ایــنــجــــــــا)

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    61 51
    احتمالا حباب ۱۰۰درصدی است رایگان منزل میشود تهیه کرد عجله نکنید مشکلی نیس فقط لطفا این کار را از همان انبوه سازان شروع کنید و املاک رایگان را از خود انها که چنین حرفی بهت اوری را مطرح می کنند و می گویند حباب ۷۰ درصدی مطالبه کنید در غیر این صورت به چنین افرادی اجازه صحبتهای عجیب ندهید.
    • بی نام AT ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      2 11
      همه چی رایگان میشه
    • مهدی IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      2 1
      درآمد مردم بسیار اندک ، و قیمت ها سرسام آور است ، مطمئنا این تب بازار تا چند ماهه ی آینده بیکباره فروکش خواهد کرد ، و رکود بازار را خواهد گرفت ، قیمت ها غیر معغول است ، بنابر این به نظر من که یکداقتصاد دان هستم ، اگر عجله ای برای خرید مسکن ندارید دست نگه دارید و خرید خود را به دی ماه به بعد بیاندازید ، مسکن دچار تقریبا ۴۰ درصد حباب‌ شده است . برای سرمایه گذاری به سراغ دلار یا سکه بروید.
  • کمالی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    85 41
    دقیقاً معاد پنجاه درصد قیمت ملک و آپارتمان حباب کاذب است و هرکس با این قیمتها خرید کند به معنی این است که پنجاه درصد از پول و سرمایه خودش را دور ریخته چون خالی شدن این حباب دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد و پیش بینی می شود تا پایین امدن قیمتها در حد قیمت واقعی که حدود پنجاه درصد پایین تر از این قیمت است حدود یک سال دیگر زمان ببرد پیشنهاد می شود خریداران یا دست نگه دارند و یا در صورت اجبار در خرید حداکثر تخفیف را مطالبه کنند چون بعد از عید به مراتب قیمتها پایین تر خواهد بود
    • ناشناس IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      9 0
      پاداشهای میلیاردی که باعث شده بودبعضی ازآپارتمانهای لوکس توسط این نجومی بگیران خریداری شودوانتشار بعضی از این معاملات میلیاردی توسط رسانه های وابسته به ملاکین محترم موجب ترس ووحشت افراد جامعه میشدچون درسال 1397 حذف شده به کاهش قیمت مسکن کمک خواهدکرد ضمناعدم تعادل منابع ومصارف صندوق پس اندازمسکن یکم نیزکه پیش بینی های اولیه درموردتعدادتسهیلات این صندوق رازیر سئوال برده وهمچنین افزایش قیمت دلار که برخی تحلیلگران وابسته به ملاکین محترم از آن به عنوان عاملی برای افزایش قیمت مسکن نام میبرندباعث ریزش قیمتهاخواهندشددرپاسخ به بعضی که عنوان میکنندمسکن طی چهارسال رکود چرا قیمتش پایین نیامدچون دولت محترم به شدت مخالف نوسان قیمتهاچه کاهشی وچه افزایشی میباشد و باسیاستهای تحریک تقاضاازاین امرجلوگیری کرد
  • علی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    68 9
    تنها راه خروج مسکن از دست دلالان ورسیدن به قیمت واقعی اعمال مالیاتهای سنگین برای سوداگران ملک است که با زندگی مردم بازی می کنند.همه جای دنیا مالیات ابزار واهرم قدرتمندی برای مهار قیمت خانه بوده که متاسفانه در ایران اجرا نشده است.دولت محترم کسانی که واجد شرایط دریافت یارانه نمیباشند را از طریق میزان حقوق، تعداد ملک ،وداراییشان شناسایی ویارانه شان را قطع نمود .لیکن شناسایی و دریافت مالیات سنگین از کسانی که در بخش مسکن دست اندازی کرده وقیمتهای گزاف وکاذبی بجهت سودجویی در بازار به راه انداخته اند،کاری بسیار راحت میباشد.پس لطفا اقدام نمایید وبازار مسکن را از دست مفت خوران بیرون آورده وسرمایه ها را به سمت تولید مسکن هدایت کنید.
  • مستاجر IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    105 2
    شما را به خدا یک فکری هم بابت حق کمیسیون های کلان مفتی که نصیب جماعت مشاور املاک که بدون هیچ کاری نصیبشان میگردد بکنید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    61 20
    50 تا 70 درصد حباب یعنی آپارتمانی که الان متری 5میلیون تومن هست باید بشود متری یک میلیون و پونصد تا دو میلیون شوخیشون گرفته
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    18 14
    کارشناس عزیز مثل اینکه شما از قیمت پروانه و نظام مهندسی ، مصالح و قیمت زمین ویلایی باخبر نیستید متاسف براتون مردم رو گل می زیند شما قیمت مصالح ساختمان و پروانه شهرداری رو با دو سال قبل مقایسه کن ببین قیمت مسکن چقدر باید باشه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      1 5
      خیلی راحت حساب بکنین تو مملکت همه داراییشون را با دلار محاسبه میکنند یعنی شما اپارتمان 5000000 تومنی رو اگر میخای 1000000 تومن بخری باید دلار 1000 تومن محاسبه کنید حالا حباب این چیزها نخ نما شده
  • محمد A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    15 2
    واقعا این اقا کارشناس هستن؟انبوه سازن؟خیلی حرفهای بچه گانه ای زدن وواقعا اگر اینجور بود توی این 5 سال الان مسکن ارزانتر شده بود.مسکن کشش قیمت بیشتر ندارد فقط.همین
  • آزاد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    17 3
    امیدوارم فعالیت هایی که دولت در بازار ارز و سکه انجام داد و باعث کاهش قیمت کاذب اونها شد، در بازار مسکن هم انجام بشه. متاسفانه در حال حاضر هیچ عزمی برای کنترل بازار مسکن نمیبینم و اصلا اتفاق خوبی نیست.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    6 1
    حبابه.
  • بی نام DE ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    11 2
    گرون هم بشه رو دستشون ميمونه مردم پس اندازى ندارند اونقدى دارن بخورند چه فايده گرون بشه خالى رو دستشون بمونه پول مردم كجاست اوضاع اقتصادى مردم خرابه مردم هم نبايد با قرض و فشار خونه بخرند قيمت پايين بياد قيمت ها كاذب است ارزش واقعى نيست