۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

محسن ایزدخواه *

سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر از دو مسأله اساسی رنج می‌برد؛ یکی محیط پیرامونی که سیاست‌های اقتصادی، نرخ بالای بیکاری، رکود و تورم حاکم بر کشور موجب شده است این سازمان به لحاظ منابع درآمدی، به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین به علت تنگناهای شدید مالی دولت که با عدم درک صحیح از جایگاه تامین اجتماعی در ایجاد رفاه، امنیت و آرامش در جامعه توامان شده، موجب عدم پرداخت و انباشت تعهدات دولت به این سازمان شده است.

عنصر دوم، مسائل درون سازمانی و مدیریتی است. قانون ساختار مصوب سال 1383 طوری تدوین شده بود که هیچ گاه صندوق‌های بیمه‌ای، ازجمله سازمان تامین اجتماعی دچار بی‌ثباتی مدیریتی نشود، به این نحو که وزارتخانه متبوع قادر به تعیین سرپرست و مسئول موقت برای این گونه سازمان‌ها نبود.

متاسفانه در دولت احمدی‌نژاد، مجلس به منظور وادار کردن ایشان به اجرای قانون ساختار، ماده 17 این قانون را به نحوی اصلاح کرد که علاوه بر اینکه سه‌جانبه‌گرایی پنجاه ساله حاکم بر صندوق‌های بیمه‌ای ازجمله سازمان تامین اجتماعی را مخدوش ساخت، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این اختیار را داد که بتواند برای این سازمان، سرپرستی حداکثر به مدت شش ماه انتخاب کند. این اولین گام مجلس در بی‌ثبات کردن مدیریت این سازمان و سایر صندوق‌های بیمه‌ای بود.

با این حال، هفته اول اسفند ماه، فرصت شش ماهه سرپرست تعیین شده برای سازمان تامین اجتماعی به پایان می‌رسد و چنانچه در این فرصت کوتاه، مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره این سازمان انتخاب نشوند، برحسب قانون، هر گونه فعالیت در اداره این سازمان غیرقانونی خواهد بود.

لذا با توجه به وضعیت مخاطره‌آمیز سازمان تامین اجتماعی به لحاظ پیشی گرفتن مصارف بر منابع و کسری مزمن درآمدی این سازمان در سال‌های اخیر به طوری که در سال 96، این سازمان حداقل با یک کسری 25درصدی روبرو بود و برآوردها نشان می‌دهد این کسری در سال 1397 به حداقل 30درصد افزایش پیدا خواهد کرد، انتظار می‌رود هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با توجه به این فرصت شش ماهه و با توجه به بحران‌های حاکم بر سازمان تامین اجتماعی به لحاظ اقتصادی و تجربیات تاریخی، به دور از هر گونه نگاه سیاست‌زده و با نگاهی به اولویت‌های سازمان، افرادی را برای مدیریت عامل و هیات مدیره برگزینند که نسبت به مسائل اقتصادی و نگاه به توسعه در ابعاد مختلف آن، صاحب‌نظر و بلکه دارای برنامه و تجربیات و شناخت لازم از این حوزه باشند، به ویژه اینکه با توجه به قدرت اجرایی و اختیارات فراوان مدیرعامل، قطعا فرد برگزیده، علاوه بر ویژگی‌های اقتصادی و نگاه توسعه‌ای که به حوزه رفاه و تامین اجتماعی خواهد داشت، باید فردی پاکدست، شجاع و بدون وابستگی‌های سیاسی و جناحی باشد تا بتواند اهداف این سازمان را پیش ببرد.

* کارشناس بیمه‌های اجتماعی

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =