تصاویر| ماراتنی نفس‌گیر برای تشکیل دولت؛ حیدر العبادی از نقشه راه عراق رونمایی کرد

شب گذشته مقتدی صدر و حیدر العبادی دربارۀ آینده سیاسی کشورشان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیدار شب گذشته صدر و العبادی را می توان نخستین گام مهم در تعیین نخست وزیر آینده عراق تلقی کرد. در طرفی دیگر حکیم و سلیم الجبوری با یکدیگر دیدار کردند.  اما کفه این دیدارها به نفع صدر و العبادی است، چرا که لیست سائرون متعلق به صدر پیروز نهایی انتخابات شد و پس از آن النصر لیست العبادی در جایگاه سوم است، برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اگر العبادی با صدر ائتلاف کند ممکن است نخست وزیری مجددا نصیب العبادی شود. کما اینکه مقتدی صدر و حیدر العبادی پس از این دیدار در کنفرانس خبری اعلام کردند که دولت عراق با مشارکت تمام گروهها تشکیل خواهد شد.

بر اساس جمع بندی آراء و کرسی هایی که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از هر ائتلاف در استان های مختلف این کشور اعلام کرد به این شرح است که ائتلاف های سائرون (صدر) به 54 کرسی، الفتح (هادی العامری، حشد شعبی) با 47 کرسی، النصر (العبادی) با 42 کرسی، دولت قانون (نوری المالکی) 25 کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) 25 کرسی ، الوطنیه (ایاد علاوی) 21 کرسی، الحکمه (سید عمار حکیم) 19 کرسی و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

دیدارهای نفسگیر

 

صدر و العبادی؛ 

 

به گزارش شبکه خبری «سومریه نیوز»، براساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیری عراق منتشر کرد، العبادی در دیدار با صدر، ضمن تبریک به مردم کشورش در برگزاری انتخابات در موعد مقرر، از نیروهای امنیتی در حمایت از رای دهندگان و حفظ بیطرفی در جریان انتخابات قدردانی کرد.

وی ضمن دعوت از تمامی گروه ها برای پذیرفتن نتایج و مراحل قانونی ، خواستار رسیدگی کمیسیون عالی مستقل انتخابات به اعتراضات نامزدها شد.
نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیت تحرک نامزدهای پیروز در انتخابات پارلمانی، تاکید کرد، یکی از اهداف دیدار با صدر، رایزنی برای تسریع در تشکیل دولت آینده عراق است.

العبادی رهبر ائتلاف النصر که حزبش با 42 کرسی در جایگاه سوم پیشتازان انتخابات عراق قرار گرفت، تصریح کرد: دولت آینده، دولتی مقتدر خواهد بود که خدمات زیادی را ارائه می دهد، فرصت های شغلی ایجاد می کند، سطح زندگی مردم را افزایش خواهد داد و با فساد مبارزه می کند.

در این دیدار صدر نیز که ائتلاف «السائرون» به ریاست وی با 54 کرسی پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق شد، گفت، دیدار با العبادی حاوی این پیام بود که دولت آینده، حافظ حقوق تمامی ملت عراق خواهد بود.

وی ضمن تبریک پیروزی ائتلاف النصر به ریاست العبادی در این انتخابات، تصریح کرد، دست، نیاز خود را به سوی تمامی گروه هایی دراز می کنیم که خواهان آبادی کشور هستند.

رهبر ائتلاف السائرون با تاکید بر این که تشکیل دولت آینده کاملا عراقی خواهد بود، بر ضرورت تسریع در تشکیل حکومتی که تمامی آرمان های مردم عراق را مرتفع سازد، تاکید کرد.
دیدار صدر و العبادی 24 ساعت پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق انجام می گیرد.

 

حکیم و الجبوری؛

 

در همین حال حکیم روز شنبه در دیدار 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان عراق با وی و در ادامه رایزنی احزاب عراق برای تشکیل دولت جدید، گفت: باید به سمت تشکیل دولت اکثریت ملی قدم برداریم، دولتی که خدمتگذار و مقتدر است و توانایی تحقق آرزوهای ملت عراق را دارد.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد.
حکیم گفت: برگزاری موفق انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.

در این دیدار دو طرف همچنین آخرین تحولات اوضاع سیاسی کشور، نتایج انتخابات و چارچوب دولت مد نظر در مرحله پیش رو را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.


وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رای است.


گفتنی است حکیم پس از در دیدار جمعه شب خود با 'مقتدا صدر' رهبر جریان صدر و حامی ائتلاف 'السائرون' از شروع تلاش این دو ائتلاف برای گفتگو با سایر گروه های سیاسی برای تشکیل دولت آینده خبر داد.

این رویدادها درحالی است که این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق و همچنین اقلیم کردستان عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتائج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.

 

 

مسعود بارزانی و ایاد علاوی؛

اما در طرفی دیگر مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان در بیانیه ای اعلام کرد که وی در صالح الدین از ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه استقبال کرد و طی این دیدار د وطرف به بررسی اوضاع سیاسی و نتایج انتخابات پارلمانی عراق پرداختند.

در بیانیه مذکور آمده است: بارزانی و علاوی در جریان این دیدار به بررسی مرحله بعد از انتخابات، معادلات سیاسی جدید و روابط میان بغداد و اربیل در آیندهع پرداختد.

بارزانی پیشتر در پیامی به مناسبت اعلام نتایج انتخابات روز شنبه تاکید کرده بود که انتخابات پارلمان عراق اوضاع جدید را ایجاد کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ترکیب قومی پارلمان آینده عراق به شرح ذیل است:

١٨٧ نماینده شیعه
٧١ نماینده عرب سُنی
 ۵۸ نماینده کُرد
 ٤ نماینده ترکمن
۵ نماینده مسیحی
 ۴ نماینده ایزدی، صائبی و شبک

ترکیب قومی آرای پارلمان آینده عراق، نشان از پیروزی قاطع شیعیان در انتخابات پساداعشی عراق دارد که نشان می دهد گویا عراقی ها پس از پیروزی های پی در پی در مبارزه با داعش اعتمادشان به شیعیان دو چندان شده است.
میزان مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی پساداعش در عراق 44.5 درصد اعلام شد و از مجموع جمعیت 37 میلیون نفری این کشور، 24 میلیون نفر واجد شرایط رای گیری بودند.

نظام اداره عراق مبتنی بر نظام پارلمانی است و انتخاب نخست وزیر، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی می باشد، بنابراین این انتخابات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

 

چرا انتخابات یک پیروزی قابل توجه برای دموکراسی است؟

به عنوان نخست وزیر قول می‌دهم با اجتناب از مناقشه‌های منطقه‌ای و رد هرگونه مداخله در امور داخلی عراق از مردم محافظت کنم.

جمله بالا را حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشته است و در ادامه آن می گوید: انتخابات پارلمان عراق یک پیروزی قابل توجه برای دموکراسی در عراق است.

در مقاله حیدر العبادی با عنوان «چرا انتخابات یک پیروزی قابل توجه برای دموکراسی است» آمده است: در روز دوازدهم ماه مه، عراق چهارمین انتخابات ملی خود از سال 2003 را برگزار کرد. بیش از ده میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. مردان و زنان آزادانه رأی دادند و این یک اتفاق نادر در منطقه خاورمیانه (غرب آسيا) است و چیزی است که عراقی ها می توانند به آن افتخار کنند. با وجود اینکه مشارکت پایین تر از حد انتظار بود رأی دهندگان نامزدهای خود را از میان فهرست های فرافرقه ای و نه قومی یا گروه بندی فرقه ای انتخاب کردند.

خود من در 18 استان فعالیت تبلیغاتی کردم و ائتلاف ما توانست در 14 استان کرسی هایی به دست آورد، چیزی که سایر فهرست ها موفق به انجام آن نشدند. در حالی که بی نظمی هایی وجود داشت که می بایست توسط کمیسیون مستقل عالی انتخابات با آنها برخورد شود اما من از همه طرف ها خواستم تا به نتایج نهایی احترام بگذارند و با هر گونه شکایتی از طریق مراجع قضایی رسیدگی نمایند.

دولت من تمام تلاشش را خواهد کرد تا اطمینان یابد که انتقال به دولت بعد به شیوه ای پایدار و شفاف صورت گیرد و مبنایی برای نظم دموکراتیک و پایدار بر اساس حکومت قانون فراهم شود. من خواستار گفتگو با سایر ائتلاف ها برای تشکیل دولتی بر مبنای معیارهای ذیل شده ام:

سیاست های مبتنی بر اصلاحات که بر سیاست های موفقیت آمیز دولت کنونی بیفزاید؛ دستیابی به شکوفایی اقتصادی، حفظ موضع دیپلماتیک با سایر کشورها بر مبنای منافع مشترک و محافظت از دستاوردهای امنیتی و اطمینان از عدم بازگشت گروه های تروریستی.

من به هیچ عنوان با کسانی که دستشان به فساد آلوده است یا به فرقه گرایی معروف هستند کار نمی کنم. همه وزرای احتمالی باید تکنوکرات باشند و دولت جدید باید «غیرنخبه گرا» و نماینده مردم باشد و تحت انقیاد یک جناح یا یک مذهب قرار نداشته باشد.

سه نگرانی وجود دارد که هر عراقی – صرفنظر از اینکه متعلق به کجا باشد - به آن اولویت می بخشد: مبارزه با فساد، ایجاد فرصت های شغلی و بهبود ارائه خدمات. اینها همان اولویت هایی است که من به آنها متعهد هستم. این سه موضوع مستلزم چشم اندازی بصیرانه و صبر است طی چهار سال گذشته که ما کشورمان را از دست تروریسم آزاد کردیم و به آوارگان داخلی کمک کردیم به خانه هایشان بازگردند و امنیت را به بهترین سطح از سال 2003 رساندیم، من دولتم را با تلاش سخت برای رسیدن به این اهداف هدایت کرده ام. ما به این تعهدات عمل کردیم هر چند که بهای نفت پایین بود و باعث شد اقدامات ریاضتی در پیش گیریم و کشور را از بحران مالی نجات دهیم. ما اکنون به عنوان یک کشور در جایگاه بهتری قرار داریم.

نیروهای امنیتی ما دشمنانی را که ما را تهدید می کردند شکست داده اند و ما آماده بازسازی کشور و اقتصادمان هستیم. من در ماه اکتبر گفتم که کشور ما متحد باقی خواهد ماند و همین طور هم شد. من وعده دادم که انتخابات سر موقع در همه نقاط کشور برگزار خواهد شد و همین گونه شد. من به ملت قول دادم سرزمین مان را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد و این اتفاق افتاد.

من اکنون به مردم عراق اعلام می کنم که چهار سال بعد شاهد دگرگونی و تحول اساسی عراق خواهند بود، البته اگر دولت مناسبی روی کار آید.

چشم انداز من اصلاح اقتصاد و شکست فساد، ایجاد شغل برای میلیون ها جوانی است که اکثریت جمعیت ما را تشکیل می دهند، چشم انداز من این است که به بهبود خدمات عمومی ادامه دهم و اطمینان یابم که حقوق بشر و توانمندسازی زنان پیگیری می شود و عدالت در همه جا گسترده شده است. من اگر به عنوان نخست وزیر انتخاب شوم هر روز برای رسیدن به این دستاوردها مبارزه خواهم کرد.

جامعه بین المللی طی چهار سال گذشته از عراق حمایت کرده است. ما اکنون به دنبال گسترش شراکت خود هستیم تا با تمرکز بر روابط اقتصادی و توسعه پایدار شرایط بهتری برای همه ایجاد کنیم. کنفرانس سرمایه گذاری اخیر در کویت نشان داد که ده ها میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی آماده اختصاص یافتن به بخش دولتی و شرکت های خصوصی است. یک عراق باثبات و ترقی خواه برای کل منطقه خاورمیانه خوب است و باعث تأثیر اقتصادی مثبت در سایر کشورها، از جمله آمریکا می شود و به حفظ امنیت منطقه ای، ایجاد شغل، پیشرفت صنایع تولیدی و افزایش ظرفیت صادرات کمک می کند. عراق دیگر نیازمند کمک نیست و آماده است با کشورهای دیگر همکاری کند و مزایای اقتصادی دوجانبه به دست آورد.

من به عنوان نخست وزیر، متعهد می شوم عراق را در مسیر کنونی پیشرفت و ساخت آینده ای بهتر هدایت کنم. من قول می دهم با اجتناب از مناقشه های منطقه ای و رد هر گونه مداخله در امور داخلی عراق از مردم عراق محافظت کنم و در عین حال به حاکمیت کشورهای دیگر احترام بگذارم. عراق امروز آزاد است و مردمش می توانند رهبران خود را انتخاب کنند و بدون ترس از سرکوب از آنها انتقاد کنند. اکنون نسل جدیدی از قانونگذاران و سیاستمداران جایگزین شده اند و ائتلاف ما مفتخر است که در خط مقدم این تغییر قرار دارد.


ما اکنون آماده ایم با سایر طرف هایی که مردم به آنها مجوز داده اند (از طریق انتخابات) دولت جدیدی تشکیل دهیم. عراق باثبات و شکوفا می تواند نقش مهمی در بهتر کردن منطقه ایفا کند. این تلاش باید از سوی شرکای منطقه ای و بین المللی مورد حمایت قرار گیرد، شرکایی که ما امیدواریم از برنامه اصلاحات ما برای عراق جدید حمایت کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =