رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز معتقد است: شهردار زمانی امورات شهرداری را تحویل گرفته که مشکلات زیادی از جمله بدهی، افزایش نیرو، عدم بهره وری و… دست به دست هم داده و عملکرد شهرداری را تحت تاثیر قرار داده، اما در حالت کلی می توان عملکرد شهرداری را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، میلاد پورنعمت فرزانه / ناهید زمانی: شکور اکبرنژاد در سال ۱۳۳۹ در تبریز از توابع استان آذربایجان شرقی متولد شد. وی از اول ابتدایی تا اول متوسطه را در کلاسهای شبانه گذراند و در سال ۱۳۶۰ به جبهه رفت و در عملیات طریق القدس (آزادسازی بستان) به عنوان آرپی جی زن شرکت کرد و در همان عملیات مجروح شد. اکبرنژاد در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه ملی تبریز مشغول تحصیل گردید و بلافاصله پس از اتمام مقطع دکترای پزشکی عمومی، در سال ۱۳۷۵ وارد مقطع تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی شد.

او در سال ۱۳۷۷ در انتخابات نخستین دوره شورای اسلامی شهر تبریز انتخاب گردید و ریاست شورا را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۸۱ کتاب "جوامع پویا و خلاق" که در زمینه مسایل مدیریتی و اجتماعی بود را منتشر کرد. اکبرنژاد در سال ۱۳۷۸ با اتمام دوره تخصصی وارد عرصه طبابت گردید و در سال ۱۳۸۷ به نمایندگی از مردم آذرشهر، اسکو و تبریز واقع در استان آذربایجان شرقی وارد هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شد. وی همچنین سال گذشته کاندیدای حضور در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز شد و با رای مردم بعنوان نماینده مردم تبریز به پارلمان محلی راه یافت.

شکور اکبرنژاد هم اکنون رییس شورای شهر تبریز است. به بهانه‌ی یکسالگی شورای پنجم، سراغ وی رفتیم تا در مورد عملکرد مجموعه مدیریت شهری گفتگو کنیم. بخشی هایی از گفتگوی رییس شورای شهر تبریز را می خوانید:

از انتخاب شورای پنجم تقریبا یکسال گذشت. چه نمره ای به خودتان می دهید؟ آیا انتظارات مردم برآورده شده؟

طبیعی است که شاید شورای پنجم دارای نکات مثبت و ایرادات و اشکالاتی باشد، اما در این شراط هم می تواند نمره ای قابل قبول حدود ۱۴ - ۱۵ بگیرد. در حیطه فعالیتهایی که تاکنون انجام شده است، هرچند گاهی سخنان و دیدگاههایی متفاوت مطرح می شود اما در حالت کلی تلاش همکاران اندیشمند و متفکر شورا بر این است تا خدمتی به مردم کرده و مشکلات شهری را کاهش دهند.

البته ما تفاوت ها را عامل رشد می دانیم، نقدهای جامعه و شهروندان را نیز به حق دانسته و با جان و دل قبول می کنیم که با توضیحات و روشنگری های بیشتر ارتباطات افزایش یافته، مردم در جریان عملکرد شورا قرار می گیرند و اعضای شورا انتقادات را شنیده و در مسیر اصلاح امور قدم برمی دارد.

ارزیابی شما بعنوان رییس شورای شهر تبریز از عملکرد شهرداری و خود شهردار تبریز چیست؟

شهردار زمانی امورات شهرداری را تحویل گرفته که مشکلات زیادی از جمله بدهی، افزایش نیرو، عدم بهره وری و... دست به دست هم داده و عملکرد شهرداری را تحت تاثیر قرار داده، اما در حالت کلی می توان عملکرد شهرداری را مثبت ارزیابی کرد؛ اما مردم به دنبال تغییر و تحولات بزرگ و جدی بودند و اینکه تغییرات با شرایط کنونی جامعه میسر بود یا نه، بحث دیگری است.

امیدواریم متکی به گذشته نبوده تنها با درس عبرت گرفتن از گذشته نگاهمان به آینده باشد. ضمن ضرورت نقد شهرداری و خودمان باید بدانیم قدرتی که در قدردانی وجود دارد در تخریب و تندروی نیست، اینکه شهرداری در شرایط موجود کاهش درآمدها هزینه های جاری خدماتی و حقوق این حجم از نیرو را تامین می کند اقدام ارزشمندی محسوب می شود.

عمده درآمد شهرداری در گذشته با تراکم فروشی، تجاری سازی و... بود اما در دوره جدید تاکید عمده شورا و شهردار تبریز بر این است که از تغییر کاربری دوری کرده و حتی گاهی برعکس گذشته عمل شود و بخصوص در محلات حاشیه نشین با تملک تعدادی ملک مسکونی نسبت به ایجاد پارک محله ای و فضای سبز اقدام شود.

مهمترین مشکلات کلانشهر تبریز در مدیریت شهری چیست؟

دغدغه های زیادی داریم، اما از عمده چالشها بحث قطار شهری است، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری تبریز هزینه صرف شده در حالیکه مردم هنوز استفاده خاصی از این ناوگان نمی کنند، از هر راه ممکن تلاش می کنیم خط اول قطار شهری را تا پایان امسال راه اندازی کنیم.

پیمانکار خط دوم هم توانمند است، تاکنون بالای ۵ کیلومتر پیش روی داشته، عمده قطعات TBM جدید تهیه شده و با راه اندازی آن سرعت دو برابر خواهد شد. تلاش می کنیم در صورت امکان به خط سوم و چهارم نیز فکرکنیم تا ترافیک کاهش یافته و با مناسب و روان سازی حمل و نقل عموم مردم به استفاده از وسایل عمومی تشویق شوند تا با سوخت سرمایه عمومی آلودگی و ترافیک ایجاد نشود.

از سوی دیگر تلاش می کنیم برای کاهش بیشتر آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر وسایل حمل و نقل برقی را راه اندازی کنیم.

در هفته های اخیر جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس، معاون استاندار و کارشناسان امر در زمینه مساله آب و فاصلاب بحث و تبادل نظر شد، در دنیا از پسماند و فاضلاب و حتی رسوبات صنعتی برای تولید برق استفاده می کنند، اما ما در این زمینه ضعف داشته ایم برای تصفیه و تفکیک این منابع به منظور آّیاری فضای سبز و...، البته در چند سال گذشته با تلاش شهرداری و همکاریهای انجام شده و چند برابر سنوات گدشته عمل شده است.

موضوع آب هم یک چالش اساسی است. امروز با مشکل مصرف بهینه آب روبرو هستیم بطوری که اگر امروز نتوانیم به درستی تدبیر و مدیریت کنیم در مدت زمان اندکی با بحرانی جدی در این زمینه روبرو خواهیم بود، در این رابطه نیز علاوه بر روشهای علمی و عمرانی باید فرهنگسازی مناسب نیز در راستای آموزش و آگاه سازی مردم انجام شود.

مهمترین چالش شورا و شهرداری تبریز چیست؟

بحث بیکاری جوانان و خواسته مردم مهمترین چالش شورای پنجم است، با وجودی که شورا و شهرداری دراین زمینه هیچ مسئولیت قانونی در این زمینه ندارد، اما به دلیل مراجعات بالا و وضعیت نامناسب جامعه فشار بالایی بر شورای شهر وارد می شود.

از طرف دیگر وجود تعداد بالای پرسنل هم یک چالش اساسی است اما به دلایل اخلاقی نه می توان برکنارشان کرد و نه بهره وری مناسب دارند، اما از شهردار نیز خواسته ایم تا نسبت به افزایش بهره وری این نیروها برنامه های مناسب تدوین شود.

نکته دیگری که برای ما و مردم مهم است، این است که امکان جرم در جامعه کاهش یابد، در این راستا لازمه کار این است که اکثر کارها با کاهش مراجعه مستقیم مردم انجام شود.

مورد دیگر در زمینه محیط زیست و نکته مورد تاکید شهرداری و شورا مساله پسماند و مدیریت زباله است که می تواند به سرمایه ای مناسب تبدیل شود در حالیکه امروز به یک معضل آلودگی در محیط زیست تبدیل شده است. نباید شیرابه ای که می تواند هر یک لیترش میلیونها مترمکعب را آلوده کند با وجود آگاهی به تمام معایب دوباره ایجاد کنیم، انتظار داریم از مردم و شهرداری با همکاری مناسب جداسازی از مبدا را آغاز کنیم، مردم در این زمینه از ما چند قدم جلوتر هستند.

با برنامه ریزی مناسب می توانیم تمام مواد آلوده کننده محیط زیست را با جداسازی و تصفیه دوباره به چرخه بازگردانیم و سرمایه ای برای کشور و شهرمان ایجاد کنیم

عملکرد شاخص شورا و شهرداری را چه چیزی می دانید؟

تدبیر بر این است که پروزه های نیمه تمام خاتمه یابد، تاکید بر کارهای تبلیغاتی نیست. ترجیح می دهیم به جای کارهای پرسر و صدا و جنجالی برای ایجاد آرامش و رفاه مردم تلاش کنیم، این ویژگی برای شورا و شهرداری حسن ارزشمندی بود که کاری در راستای خودنمایی انجام نیافته است.

در این راستا پروژه پارک بزرگ شهر و آبگیری دریاچه زیبایی در این محدوده برای افزایش جاذبه های شهر تبریز و اولویت حفظ موقعیت زمین های کشاورزی این محدوده اولویت شهرداری بوده و در عین حال نمادی از کشورهای مختلف دنیا در این پارک ایجاد خواهد شد. بطور کلی بحث آب، فضای سبز و قطار شهری فعلا در اولویت است.

به نظر شما به عنوان رییس شورای شهر تبریز اهداف تبریز ۲۰۱۸ بطور کامل محقق شده است؟

تبلیعاتی که از سالهای گذشته آغاز شده بود طبق نظر کارشناسان تا حدی نیز اثر سوء داشته و در بین مردم و شهروندان انتظارات بالا و غیرواقعی ایجاد کرده است، ظرفیت گردشگری تنها ساختمان و هتل سازی و آسفالت ریزی نیست، برای جذب گردشگر سیاست های کلی کشور، ارتباطات به کشورهای اسلامی و تمام دنیا تاثیرگذار است. قطعا ما می توانستیم بهتراز این عمل کنیم، اما تبلیغاتی که انجام شد کمی دور از واقع و بزرگنمایی شده بود، امیدواریم تبریز ۲۰۱۸ شروعی برای تلاش های ما برای گسترش صنعت گردشگری و برای ارتقا فرهنگ، ایجاد شغل، اصلاح ارتباطات ما و روابط بین المللی با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی باشد.

در بحث درآمدهای پایدار شهرداری از جمله جذب سرمایه گذار چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از دغدغه های ما تعریف درآمدپایدار است اما متاسفانه در زمینه سرمایه گذاری های بزرگ هنوز توفیق کمی داریم، یکی از دلایل عمده آن فضای کل کشور و روابط بین المللی است، ارتباطات بین المللی کشور به گونه ای است که حتی یک مسافر معمولی برای خرید و هزینه بالا در پرداخت پول با مشکل روبرو می شود طبیعی است که وارد کار شدن یک سرمایه گذار بزرگ مشکلی به مراتب سخت تر باشد، سرمایه گذاریهای کوچک ایجاد شده اما در زمینه سرمایه گذاران بزرگتر که می تواند گشایشی در وضعیت ما ایجاد کند در برخی موارد ضمانتهای بانکی لازم است که به دلیل ارتباطات موانعی ایجاد می شود، سرمایه گذاران زیادی از ایران و برخی کشورهای خارجی هستند که تمایل زیادی به سرمایه گذاری در تبریز دارند اما متاسفانه مسائل قانونی و مالی موانعی ایجاد می کند.

در زمینه درآمدهای پایدار کلانشهرها و مراکز استان جلسات متعددی برگزار شده است، مباحثی برای تغییر قوانین مطرح شده است، متاسفانه درآمدهای شهرداری با ضواط و قوانین موجود محدود و حذف شده است. ارزش افزوده، عوارض پالایشگاه و برخی دیگر از مجموعه های آلاینده و... حتی جرایمی که در قانون صراحت دارند، که طبق قانون بالای ۶ درصد آن متعلق به خود شهر است، اما برای گرفت همین عوارض هم دچار مشکل هستیم. دولت و مجلس باید در این زمینه فکر جدی بکند وظیفه شهرداری و شورا اداره شهر است اما متاسفانه شهرهای ایران تاکنون با شهرفروشی اداره شده اند.

یکی از انتقادات نیروهای شهرداری، موضوع تفاوت پرداخت در نوع قراردادهای پرسنل است. آیا شورای پنجم قدمی برای تبدیل وضعیت قراردادهای پرسنلی برداشته است؟

متاسفانه در این زمینه اقدام جدی نشده است. البته خواسته ایم که انواع قراردادها و استخدام های شهرداری که نوعی تبعیض ویژه و عامل ایجاد نارضایتی بین کارکنان است، ساماندهی و یکسان سازی شود، توصیه ویژه ما به شهردار این بوده که انواع استخدامها را محدود و کمتر کنند.

فقر سخت است، اما سخت تر از آن این است که شاهد اتفاقاتی باشی که نباید بیافتد و کاری در راستای اصلاح از دستت برنیاید. همه سخن گفتن عدالت را دوست دارند اما وقتی به مرحله اجرا و عمل برسیم کار مشکل می شود.

به عنوان آخرین سئوال، در آستانه انتخابات هیئت رئیسه، پیش بیینی شما از ترکیب جدید چیست؟ آیا در انتخابات هییت رییسه شرکت خواهید کرد؟

اینجا مجموعه شورا است و اصل بر مشورت گیری است، رئیس شورا به مفهوم امر و نهی یا قدرتی بالاتر نیست. رییس شورای شهر نیز عضوی مثل بقیه است که مصوبات شورا را ابلاغ و پیگیری می کند. امیدوارم هرچه پیش آید به صلاح تبریز و شورا باشد.

در زمینه کاندیداتوری برای ریاست شورا هم تاکنون تصمیمی نگرفتم. اما تصمیم عمومی اعضا هرچه باشد مطیع تصمصم دوستان خواهم بود.

عملکرد خود را در شورای شهر تبریز چطور می بینید؟

عملکرد خودم را رضایت بخش می بینم، تلاشم بر این بوده که خدمتگذار شایسته ای باشم و کارهای مثبتی انجام دهم، شاید همه کارهایم موثر نبوده چون شرایط به گونه ای بوده که بیشتر از این نمی توان پیش رفت.

از طرفی نیز دولت با وجود اینهمه شعارها نمی خواهد دایره نفوذ و قدرتش را کم کند، لذا برخی موارد متضاد وجود دارد که در پیشرفت کشور در برخی موارد محدودیت ایجاد می کند

دنیا خیلی سریع پیش می رود، در دنیا اصول عوض می شود، اگر با این کنی پیش برویم دنیا برای رسیدن ما منتطر نخواهد ماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =