ترابی: نمی‌توانیم دستمزد هنرمندان را اعلام کنیم

رییس سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با بیان اینکه شفافیت در امور جشنواره اولویت اصلی ماست تاکید کرد که امکان انتشار اطلاعات درباره دستمزد هنرمندان را نداریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور شاهین فرهت (دبیر هنری جشنواره)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شهرام صارمی (مدیر اجرایی جشنواره)، صبح امروز (دوشنبه 22 مرداد) در تالار وحدت برگزار شد.

شاهین فرهت در ابتدای این نشست گفت: «همه‌تان مرا می‌شناسید. نه تعارفی دارم و نه چیزی دیگر و فقط عاشق موسیقی هستم و خوشحال می‌شوم اگر بتوانم کاری انجام دهم. آرزوی من از بچگی معرفی و اجرای آثار موسیقی‌دانان ایرانی‌ بوده است؛ آهنگسازان و سولیست‌های ایرانی.»

او افزود: «آمده‌ام تا اگر بتوانم فعالیت‌هایی که تا به امروز شکل نگرفته است را مطرح کنم و برای انجام آن گام بردارم. من می‌خواهم آثار جوانان و پیشکسوتان درکنار هم در برنامه‌های جشنواره حضور داشته باشند و البته تمایل دارم به موسیقی کلاسیک و هنر ملی توجه بیشتری شود.»

در ادامه، علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی در توضیح روند اجرایی جشنواره  سی‌و‌چهارم گفت: «همان‌طور که همه دوستان مستحضر هستند، جشنواره امسال کارش دیرتر از دوره‌های مشابه شروع شد؛ چون مقید بودیم جشنواره آیین‌نامه‌ای داشته باشد و برای همین هم‌فکری و مشارکت خیلی از صاحب‌نظران را نیاز داشتیم. سرانجام این امر محقق شد و با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد.»

او ادامه داد: «مشکلات مالی و اعتباری که دامن‌گیر دیگر رویدادهای دولتی هم هست، عامل دیگر تاخیر ما بود و امیدواریم در همین زمان باقی مانده بتوانیم کار را به شکل مطلوبی پیگیری کنیم تا جشنواره را از ۲۴ تا ۳۰ بهمن، با حضور تمامی اعضای خانواده موسیقی ایران به خوبی برگزار کنیم.»

ترابی: هم و غم ما شفافیت است

رییس جشنواره سی‌وچهارم درباره رویکرد خود در زمینه شفافیت، بودجه و هزینه‌ها توضیح داد : «هم و غم ما شفافیت است و درباره بودجه و موارد هزینه همه چیز را روشن خواهیم کرد. تنها موردی که نمی‌‌‌توانیم اطلاعاتی درباره آن بدهیم، میزان دستمزد هنرمندان است که شاید آن‌ها چون در بخش خصوصی در طول سال فعالیت می‌کنند، موافق اعلام این اطلاعات نباشند. برای مثال در حوزه موسیقی پاپ خیلی از دوستان به جشنواره لطف داشتند و مبلغی کم‌تر از دستمزد عادی خود دریافت کردند.»

مدیرکل دفتر موسیقی درباره تغییرات جشنواره امسال نسبت به دوره‌های پیشین توضیح داد: «جشنواره امسال بر مبنای آیین‌نامه خواهد بود و متکی به برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های گذشته نخواهد بود. با این‌حال، جشنواره امسال از همه تجربه‌های سی‌و‌سه دوره گذشته استفاده خواهد کرد. جشنواره امسال پیرو سلیقه خاصی نیست و بر مبنای آئین‌نامه خواهد بود و بر اساس سلیقه هیچ‌یک از دوره‌های قبلی پیش نخواهد رفت.»

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

ترابی در باره جزییات آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر گفت: «پیش‌نویس آیین‌نامه قبل از این‌که من به دفتر موسیقی بیایم تهیه و از مشورت عده زیادی از اهالی موسیقی برای تدوین آن بهره برده شده بود و بعد از ماه‌ها روی سایت خانه موسیقی قرار گرفت. حالا این‌که برخی بگویند آیین‌نامه به سلیقه کسی نزدیک است، موجب تعجب من است.»

او درباره شیوه انتخاب دبیرهنری جشنواره هم توضیح داد: «در مورد گروهی که دبیر جشنواره موسیقی فجر را پیشنهاد دادند، از سه دانشگاه موسیقی کشور نمایندگانی حضور داشتند؛ همچنین از نمایندگان دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و خانه موسیقی و سه موزیسین دعوت کردیم و در نهایت این گروه 9 نفری، از میان گزینه‌های موجود دو گزینه را به معاونت هنری معرفی کردند و در نهایت شاهین فرهت انتخاب شد.»

شاهین فرهت: در جریان جایزه باربد نیستم

در ادامه این نشست، شاهین فرهت در واکنش به پرسشی درباره حذف جایزه باربد از جشنواره پاسخ داد: «من اصلا جایزه باربد را نمی‌دانم چیست و در جریانش نبوده‌ام. جایزه دادن معمولا برای مسابقات است و نه جشنواره‌ها. امسال برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی تلاش می‌کنیم؛ این فکر من بود و دوستانم قبول کردند. من در فستیوال‌‌‌های متعددی در دنیا بوده‌ام که نفرات اول تشویق می‌شوند و چیزی هم به عنوان یادگاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.»

ترابی، رییس جشنواره هم در این‌باره توضیح داد: «ما در آیین‌نامه بخشی را داریم که جشنواره تلاش می‌کند از رقابت با بخش خصوصی خودداری کند. به عنوان مثال ما در حوزه اهدای جایزه، جایزه سایت موسیقی ما را داریم و همین طور جایزه خانه موسیقی را و اصلا زیبا نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بحث جایزه دادن بشود.»

شاهین فرهت در ادامه در باره حضور موسیقی پاپ در جشنواره گفت: «پاپ هم مثل بقیه موسیقی‌ها می‌تواند خوب باشد و می‌تواند ضعیف باشد. این نوع موسیقی طرفدار دارد و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت و اگر درآمدزا هم باشد که چه بهتر.»

در ادامه نشست، بحث به حضور بانوان و هنرمندان موسیقی نواحی در جشنواره کشیده شد که ترابی در این‌باره گفت: «شرط ما کیفیت است و در حال حاضر چشم‌اندازی برای این دو حوزه نداریم و در صورت وجود کیفیت مناسب از بانوان و موسیقی نواحی بهره می‌بریم.»

تمرکز اجراهای پاپ در برج میلاد

شهرام صارمی، دبیر اجرایی جشنواره درباره اولویت‌های جشنواره امسال توضیح داد : «بعد از انتشار فراخوان، هر درخواستی که برای ما ارسال شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره پذیرش آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. برنامه‌ای مشخص برای حضور مراکز آکادمیک و دانشگاهی در برگزاری جشنواره خواهیم داشت. البته بخشی ویژه برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. در بخش بین‌الملل به مدیریت رامین صدیقی، باید ببینیم با توجه به بودجه ارزی‌مان در این زمینه چه می‌توانیم بکنیم. در کل تاکیدمان این است که در درجه اول به کیفیت بپردازیم و سپس به سراغ شفافیت برویم.»

صارمی درباره بخش موسیقی پاپ توضیح داد: «امسال برای اجراهای این بخش، روی سالن برج میلاد تمرکز داریم ولی تصمیم نهایی بستگی به تعداد هنرمندان این بخش و کیفیت اجرا‌ها دارد. همچنین از خوانندگان می‌خواهیم که اجراهای‌شان در جشنواره را متعلق به خود بدانند و تبلیغات آن‌ها را انجام دهند.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =