۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
انتخاب شهردار یا انحلال شورا

مهر نوشت :پیچیدگی کلاف سردرگم انتخاب شهردار کرج باعث شده که این روزها بسیاری دم از انحلال شورا بزنند.بسیاری از اعضای شورا مدعی شدند پای سیاسیون استان در رد صلاحیت‌ها دیده‌شده و بسیاری دیگر نیز بر این باور بودند که برخی از بزرگان شهر به دنبال نشاندن گزینه خود بر مسند ریاست شهرداری کرج هستند

 «در اوضاع‌واحوال اختلاف میان شهرداری و شورای کرج، مهم حفظ جایگاه قانونی شورا به‌ویژه زنده نگه‌داشتن امیدی است که مردم در انتخابات سال گذشته به آن دل بستند. به همین دلیل دو راه بیشتر پیش رو ندارم، نخست اینکه به هر قیمتی بمانم و شهروندان در میان دعواهای بی‌حاصل و اختلاف‌نظرها فراموش شوند که ره‌آورد آن معطل ماندن خدمات به مردم فهیم و قدرشناس این شهر و خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به شورای پنجم خواهد بود، دیگر اینکه توفیق خدمت به چنین مردمی را رها و میدان را برای فرد دیگری - که خارج از اختلاف‌نظرها بتواند کارهای بر زمین‌مانده را به سرانجام رساند - واگذارم.»

چند سطر بالا بخشی از استعفای علی‌اصغر نصیری شهردار اسبق کرج است که بیست و ششم فروردین‌ماه جاری در جلسه علنی شورا قرائت کرد.

نصیری در پایان آن جلسه از همکارانش در شهرداری کرج که به‌رغم سختی کار در فضای ملتهب، لحظه‌ای در خدمتگزاری صادقانه به شهروندان دریغ نکرده‌ بودند تشکر کرد و از مردم قدرشناس کرج خواست چنانچه قصوری داشته عفوش کنند. شهردار مستعفی همچنین دعا کرده بود که خداوند همه را به‌سوی راستی، انصاف، عدالت و نجابت رهنمون کند.

با پذیرش استعفای نصیری از سوی شورای شهر، اختلاف‌نظرها میان گروه اکثریت و اقلیت وارد فاز جدیدی شد، مجید سریزدی که در کارنامه‌اش شهرداری کرج و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به چشم می‌خورد و همچنین محمدرضا احمدی‌نژاد که معاونت حمل‌ونقل شهرداری کرج را در کارنامه داشت و پس از استعفای نصیری سکان شهرداری را در قالب سرپرستی به عهده گرفته بود به‌عنوان گزینه‌های تصدی شهرداری کرج معرفی شدند که صلاحیتشان از سوی وزارت کشور مورد تائید قرار نگرفت.

البته ناگفته نماند که بسیاری از اعضای شورا مدعی شدند پای سیاسیون استان در رد صلاحیت‌ها دیده‌شده و بسیاری دیگر نیز بر این باور بودند که برخی از بزرگان شهر به دنبال نشاندن گزینه خود بر مسند ریاست شهرداری کرج هستند.

اما؛ به‌تازگی شنیده‌شده است که نام فرماندار فعلی کرج و شهردار سابق نیز میان گزینه‌ها است، با رحیم خستو سخنگوی شورای شهر کرج در این خصوص به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 چند نفر از اعضای شورای شهر در معرفی گزینه‌های جدید و در ادامه انتخاب یک گزینه نهایی هم‌نظر خواهند بود؟

در حال حاضر نام افرادی زیادی مطرح است، برای انتخاب گزینه جدید فارغ از اینکه چه شخصی برای تصدی این سمت انتخاب خواهد شد به‌یقین اکثریت اعضا در این انتخاب هم‌نظر خواهند بود.

برخی مدعی هستند در بررسی گزینه‌های فعلی فشارهای خارج از شورا مؤثر بوده است، نظر شما چیست؟

در بررسی گزینه‌های مطرح برای شهرداری کرج هیچ‌گاه هیچ عضوی از شورای شهر تحت‌فشارهای خارج از این مجموعه نبوده است، ممکن است در انتخاب‌های قبلی برای این سمت اشتباهاتی صورت گرفته باشد اما معتقد هستم اگر عضوی از شورای شهر مدعی باشد که در تصمیم‌گیری‌های خود تحت اعمال فشار از سوی شخص یا اشخاصی خارج از پارلمان شهری کرج بوده است، این فرد صلاحیت حضور در شورای شهر را ندارد.

یعنی در این خصوص بزرگان شهر یا حتی استان سفارش نکرده‌اند؟

گاهی امکان دارد در بررسی‌هایی که برای طرح گزینه‌های جدید تصدی کرسی شهردار کرج انجام می‌شود، مشورت‌هایی با مسئولان استان البرز صورت گیرد، اما قرار نیست هر نوع گفتگویی در این زمینه به‌عنوان یک اعمال فشار برای معرفی یک شخص خاص تلقی شود.

 بر اساس چه معیارهایی فرماندار شهرستان کرج به‌عنوان یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری کرج مطرح است؟

در لیست افرادی که سوابق اجرایی آن‌ها توسط شورای شهر کرج به‌عنوان گزینه‌های جدید برای این سمت بررسی می‌شود، نام سیروس شفقی معاون استاندار و فرماندار شهرستان کرج هم قرار دارد، همان‌طور که در توضیحات خود به این موضوع اشاره داشتم در حال حاضر نام چند گزینه در این خصوص مطرح است که سیروس شفقی هم به دلیل اینکه درگذشته شهردار و عضو شورای شهر و فرماندار بوده و تحصیلات مرتبط در این حوزه دارد جزو این گزینه‌ها است.

 نام شهردار سابق کرج چطور؟

نام علی ترکاشوند شهردار پیشین کرج هم مجدد از سوی برخی اعضای شورای شهر به‌عنوان کاندید تصدی این سمت مطرح است، در این میان گزینه‌هایی که خارج از استان البرز فعالیت می‌کنند، نیز مطرح هستند.

میان دیگر گزینه‌ها برای کاندیداتوری شهرداری کرج، نام میر محمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان که سوابق اجرایی و طرح‌های پژوهشی بسیار خوبی دارد نیز مطرح‌شده است اما وی مدعی شده می‌خواهد چند سال آخر خدمتش را در استان گلستان به اتمام برساند.

آیا گزینه‌ نهایی مشخص‌شده است؟

خیر گزینه نهایی مشخص نشده است، باید اضافه کنم نام علیرضا جاوید معاون فنی - عمرانی اسبق شهرداری تهران و خسرو ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز مطرح‌شده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که کدام‌یک از گزینه‌های موجود درنهایت آرا بیشتری را از سوی اعضای شورای شهر کسب می‌کند.

بسیاری معتقد هستند که اگر شورای شهر نتواند از این امتحان سربلند بیرون بیاید، باید به انحلال تن دهد نظر شما چیست؟

ما در طول یک سال گذشته کم‌کاری نداشته‌ایم و در دو مرحله مجید سریزدی و محمدرضا احمدی‌نژاد را به‌عنوان دو گزینه برای تصدی کرسی شهرداری کرج انتخاب کردیم اما وقتی به دلایل مختلف حکم این افراد از سوی وزارت کشور تائید نشد. با این حال نمی توان ایرادی به کار شورای شهر گرفت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =