ایسنا نوشت: وزارت خارجه آمریکا با فروش موشک‌های تاو به عربستان به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار موافقت کرد.

به گزارش روسیا الیوم، آژانس همکاری دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که وزارت خارجه این کشور تصمیم گرفته است با فروش احتمالی موشک‌های "تاو ۲ بی" به عربستان به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار موافقت کند.

طبق این بیانیه، عربستان خواستار این شد که بیش از ۶۶۰۰ موشک ضد تانک از نوع تاو ۲ بی به این کشور فروخته شود.
در این بیانیه آمده است که این قرارداد در راستای تحقق اهداف سیاست خارجه و امنیت ملی آمریکا مبنی بر "تحکیم امنیت یک کشور دوست که قدرت مهمی برای تحقق ثبات سیاسی و رشد اقتصادی در خاورمیانه بوده و است"، صورت گرفته است.
پیشتر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و با وی درخصوص مسائل مربوط به امنیت در منطقه و حل و فصل بحران در یمن گفتگو کرد.

عفو بین‌الملل امروز (جمعه) فروش تسلیحات غربی به عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن را محکوم و تاکید کرد، چنین معاملاتی معاهده جهانی تجارت تسلیحات را بی اعتبار و بی ارزش می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لین ملوف، مدیر عفو بین‌الملل در امور تحقیقات درخصوص خاورمیانه در بیانیه‌ای گفت: اسناد و مدارک فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد فروش غیرمسئولانه تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن منجر به صدمات عظیمی به غیرنظامیان یمنی شده است.

وی افزود: اما این اسناد و مدارک، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورها از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را از ادامه فروش چند میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن باز نداشته است. این مساله علاوه بر گرفتن جان غیرنظامیان، معاهده تجارت تسلیحاتی را نیز بی‌اعتبار و بی ارزش ساخته است.

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل گفت: از سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۶ حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن ثبت شده که قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌ است و برخی از آنها برابر با جنایات جنگی بوده‌ است. در جریان این حملات ثبت شده ۵۱۳ غیرنظامی از جمله دست‌کم ۱۵۷ کودک کشته و ۳۷۹ تن دیگر زخمی شدند.

از مارس ۲۰۱۵ میلادی هنگامی که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی عملیات نظامی‌ای را علیه یمن به راه انداختند، بیش از ۱۰ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل گفت: همزمان با اینکه جنگ یمن وارد چهارمین سال خود می‌شود، هیچ نشانه‌ای از کم شدن درگیری‌ها وجود ندارد و طرفین درگیر مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به دست‌کم ۲۲.۲ میلیون فرد که نیازمند کمک هستند، می‌شوند.

این گروه افزود: علی‌رغم آنکه ائتلاف تحت رهبری عربستان تا حدودی محاصره بنادر یمنی را کاهش داده اما این ائتلاف به اعمال محدودیت‌ها بر واردات کالاهای ضروری و کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    3 0
    متاسفانه عفو بین الملل هم مال خودشون هست . آنوقت داد و حوار راه می اندازند که ایران به مردم بدبخت یمن موشک داده ، ولی مال خودشون رو با قیمت و تعداد تیتر روزنامه ها میکنند ، خنده داره !!!! نه