رونمایی از کتاب دیوان اشعار بانوی تبریزی/ «مرا صدا کردی؟» روایت دنیای درون شاعر است

با حضور جمعی از فعالا فرهنگی و شاعران، مجموعه غزل «مرا صدا کردی؟» سروده لیلا حسین‌نیا، بانوی شاعر تبریزی رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، «مرا صدا کردی؟» شامل غزل‌هایی است که پیرامون مضامین عاطفی و اجتماعی، در سال‌های اخیر توسط شاعر جوان تبریزی سروده‌ شده است.

این مجموعه نخستین دفتر حسین‌نیا است که از سوی انتشارات شهرستان ادب، ناشر برگزیده سال‌های 93 و 96 مهیا و در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

در مراسم رونمایی این مجموعه که در بنیاد فرهنگی طوبی برگزار شد، بخش‌هایی از مجموعه مرور و نکات محتوایی در مورد رویکردهای ادبی شاعر بررسی شد.

خلا «شعر زن» از چالش‌های مهم شعر سال‌های اخیر است

سیدقاطم ناظمی، شاعر و فعال فرهنگی در این مراسم، به بیان دیدگاه‌های کلی خود در مورد «شعر زن» پرداخت و گفت: حضور کمرنگ بانوان در عرصه جدی شهر، یکی از ایرادات اساسی انجمن‌های ادبی است؛ این خلا، در شهر تبریز، بیشتر احساس می‌شود و در 25 سالی که در محافل ادبی حضور داشته‌ام، جز دو سه شاعر زن، نامی در حافظه سراغ ندارم. 

وی ادامه داد: حضور بانوان در انجمن‌های ادبی، همیشه چشمگیر است اما متاسفانه، تعداد شاعران زن که به صورت جدی و مستمر پیگیر ادبیات و شعر باشند و اثری از خود بر جای بگذارند، بسیار اندک است و این موضوع، باید آسیب‌شناسی شود.

وی در ادامه با بیان این‌که شعر زن، باید درون‌مایه زنانه داشته باشد و این‌که شاعر زن، درست با زبان و دغدغه‌های شاعران مرد، شعر بسراید، یکی از نقدهای جدی به شعر امروز زن است.

وی متذکر شد: اگر این دو معضل حل نشود، در آینده‌، با دوره‌ای از تاریخی ادبیات مواجه خواهیم که رد پایی از شعر زن ندارد.

«مرا صدا کردی؟» روایت دنیای دورن شاعر است

در ادامه، دکتر ابراهیم اقبالی، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی داشنگاه تبریز با اشاره به این‌که با سواد ادبی و فضای شعر لیلا حسین‌نیا به خوبی آشناست، افزود: مجموعه «مرا صدا کردی؟» شامل 29 غزل و دو چارپاره است؛ اما همین دو چارپاره هم حالت تغزلی دارد و روی هم رفته، می توان گفت، شاعر توانسته آثار خوبی را گرد هم آورد.

وی نبود مقدمه‌ در کتاب را یک آشنایی‌زدایی تالیفی داسنت و گفت: این امر، نشان‌دهنده جسارت شاعر است؛ در واقع شاعر، کتاب خود را بی‌نیاز از توضیح و تشریح دیده و ترجیح داده صرفاً از طریق شعرش با مخاطب سخن بگوید.

اقبالی با اشاره به این‌که «مرا صدا کردی؟» روایت دنیای دورن شاعر است، اظهار داشت: شاعر توانسته در موضوعات مختلف آئینی، اجتماعی و عاطفی، حس و حال خود را انتقال دهد؛ رمز موفقیت در شعر همین است و حسین‌نیا نیز این رمز را در مسیر شاعری، به کار گرفته و امیدواریم با تجربه این اثر، شاهد آثار مهم‌تری از وی باشیم.

شعر حسین‌نیا همان خلق‌وخوی هرروزه است

مهدیه فاطری داستان‌نویس و فعال فرهنگی، در ادامه با بیان این‌که به واسطه دوستی دیرین و آشنایی با روحیات شاعر، شعر حسین‌نیا رو با نگاه دیگری می‌بیند، افزود: شاعر تاثیرگذار کسی است که شعر، در تمام رفتار و کردارش جاری باشد؛ لیلا را شاعری با این خصیصه می‌شناسم و می‌توانم ادعا کنم که شعر او، همان خلق‌وخویی است که در طول سال‌های دوستی، از او دیده‌ام.

 شعر جوان، گرفتار آسیب‌ها، بدعت ها و انحرافات بسیار است

اصغر فردی، شاعر و چهره نام‌‌آشنای فرهنگی که به عنوان مهمان ویژه در این جلسه حضور یافته بود، در سخنان خود با اشاره به این‌که این نخستین‌بار است که در انجمن شعر مرتبط با جوانان حضور می‌یابد، افزود: متاسفانه شعر امروز، گرفتار آسیب‌ها، بدعت ها و انحرافات بسیار است و کمتر پیش‌آمده شعر جوان، به صورت جدی و بی‌تعارف، نقد شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه کیفیت آموزش دانشگاهی نیز مطلوب نیست و تعارفات بی‌رویه باعث شده یک مسیر نادرست، پیش روی شاعران جوان باشد.

فردی به نمونه‌ای از ایرادهای نحوی در شعر امروز اشاره و تصریح کرد: کلماتی «فقط» و «اما» و یا آوردن «واو عطف» در اول مصرع، بدعت‌هایی است که در هیچ مرحله از تاریخ ادبیات، سابقه ندارد اما متاسفانه شعر امروز، مملو از چنین کلماتی است که ارتباطی با فخامت شعر و ادبیات ندارند.

این شاعر  یادآور شد: با تمام این ناامیدی‌ها، هنوز مادران ایران عزیزمان، در شهرها و روستاهای دور، کودکانی به دینا می‌آوردند که سرشار از استعداد شعر هستند. بستر پیشرفت و شکوفایی این استعدادها باید فراهم شود و نهادهای متولی باید در این مسئول هستند؛ اما متاسفانه مدیرانی در راس شعر و ادبیات حضور دارند که اغلب، کمترین سواد ادبی ندارند.

فردی در پایان این مراسم، شاعر مجموعه، ضمن قدردانی از حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و ادبی در این نشست، توضیحاتی را در مورد نگاه ادبی خود اراده داد و گفت: دغدغه من در حوزه شعر و ادبیات، همواره فارغ از بحث‌های جنسیتی بوده و سعی کرده‌ام به جای درجازدن در کلیشه‌های شعر زن و شعر مرد، شعر را در جایگاه انسانی خود مورد توجه قرار دهم.

زبان اتوماتیک امروز، زبان مناسب قالب غزل نیست

لیلا حسین‌نیا نیز در این آئین تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، هر جا سخن از «شعر زن» شده، واژه‌هایی مثل لوازم آرایش و آشپزخانه و قرمه‌سبزی، وارد شعر شده است؛ اگر این شعر زن، چنین عبارت‌های نازلی است، من ترجیح می‌دهم به داشتن لحن و زبان مردانه متهم شوم!

وی تاکید کرد: زبان اتوماتیک امروز، قطعاً گزینه مناسبی برای شعر نیست؛ غزل، از نظر من، زبان خاص خود را دارد و ایرادهایی مثل «کهنگی زبان» نمی‌تواند مصداق این قضیه باشد.

این شاعر با بیان این‌که خطر کم‌سوادی، ادبیات امروز را تهدید می‌کند، افزود: خودم را شاعری جدا از این مسیر نمی‌دانم، اما امیدوارم با کسب تجربه بیشتر، تقویت مطالعه و راهنمایی مخاطبانم، شعر خود را ارتقا دهم.

گفتنی است این مجموعه شعر، نخستین دفتر حسین‌نیا است که از سوی انتشارات شهرستان ادب، ناشر برگزیده سال‌های 93 و 96 مهیا و در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

حسین‌نیا، متولد 1371 و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بوده و در کارنامه ادبی خود، سابقه حضور در جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری را دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =