ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۷۳۴ مددجوی بهزیستی تا پایان امسال

«خبرجنوب» نوشت: حمایت از حقوق معلولان با تصویب قانون جدید جانی تازه گرفته است و علاوه بر تشکیل کمیته پیگیری مفاد این قانون در فارس، قرار است یک حقوقدان معلول هم بر پیگیری های قضایی آن نظارت کند اما در همین آغاز راه امیدواریم که این قانون نیز مانند گذشته به فراموشی سپرده نشود!

بر ایجاد اشتغال برای معلولان در قانون جدید به نحو قابل توجهی تاکید شده به طوری که علاوه بر 3 درصد سهمیه استخدامی معلولین توسط ارگان ها، 30 درصد پست های سازمانی و شرکت های دولتی مانند اپراتور، متصدی دفتری و ماشین نویسی هم باید به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی حرکتی تعلق گیرد. عدم رعایت این قانون می تواند به شکایت بهزیستی علیه سازمان متخلف منجر گردد.

در همین زمینه اگر چه بهزیستی علاوه بر تسهیل اشتغال برای معلولان، راهکارهایی حمایتی پیش روی کارفرمایانی می گذارد که مددجویان را به کار گیرند اما به نظر می رسد این موارد نیز چندان کارساز نبوده و پیگیری و فعالیت ها در فارس باید جدی تر شود.

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» می گوید: بهزیستی فارس امسال تعهد دارد برای 2 هزار و 734 نفر از مددجویان خود به ویژه معلولان اشتغال ایجاد کند.

محمد رضا هوشیار می افزاید: اعتباری که از سوی بانک مرکزی برای مددجویان استان در نظر گرفته شده 32 میلیارد تومان است و امیدواریم با پیگیری ها و جذب این میزان زمینه ایجاد کسب و کار و یا استخدام افراد تحت پوشش بهزیستی در مراکز، کارگاه ها، شرکت ها و موارد مشابه بیش از قبل فراهم شود.

وی می گوید: سقف تسهیلاتی که به این افراد به منظور ایجاد شغل داده می شود 20 میلیون تومان است و به همین میزان به کارفرمایان هم به ازای هر مددجویی که به کار می گیرند به صورت قرض الحسنه وام داده می شود.

این مسئول بهزیستی فارس می افزاید: از کارفرماها خواستاریم توانمندی های معلولان و سایر مددجویان ما را جدی گرفته و به آنها اعتماد کنند.

وی از برپایی نمایشگاه های موقت و دایم برای فروش محصولات تولیدی معلولان و دیگر مددجویان در استان خبر می دهد و می گوید: در این خصوص شهرستان های استان به 5 منطقه تقسیم شده اند و محصولات مربوطه از مناطق مختلف به این نمایشگاه ها ارسال می گردد.

هوشیار یادآور می شود: هدف ما از این اقدام آشنایی مردم با توانمندی های گروه هدف بهزیستی است چرا که برخلاف تصور برخی از کارفرماها و مسئولان، این محصولات قابل رقابت با سایر اقلام بازار می باشد.

معاون اشتغال بهزیستی فارس می گوید: این اقدام اعتماد به نفس و عزت نفس مددجویان ما را نیز افزایش می دهد و آنها نیز با باور توانمندی هایشان به نحو موثری فعالیت هایشان را توسعه می دهند.

هوشیار می افزاید: در حال حاضر 4 موسسه خیریه اشتغالزایی زیرنظر بهزیستی استان اقداماتی را به منظور ورود محصولات گروه هدف بهزیستی به بازار انجام می دهند و در بحث «دانش کار» به آموزش، تولید و فروش محصولات معلولان و دیگر افراد تحت پوشش می پردازند.

وی می گوید: مجتمع دانش کار در شیراز با 8 کارگاه برای 80 نفر از گروه هدف بهزیستی شغل ایجاد کرده به طوری که منبت کاری و دیگر فعالیت های هنری و صنایع دستی جزو این موارد است.

هوشیار می افزاید: سال گذشته نیز تعهد ما برای اشتغال، 2 هزار و 500 نفر بود که برای 3 هزار و 500 مددجو در استان کسب و کار ایجاد کردیم.

در همین خصوص سهم بیمه کارفرمایانی که یک یا چند نفر از این مددجویان را به کار گیرند تا 5 سال توسط بهزیستی پرداخت می شود.
وی می افزاید: به منظور دستیابی به اهداف مطلوب قرار است صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان در کشور و فارس ایجاد شود و دولت در این خصوص مکلف است اعتبارات مربوطه را تامین کند.

معاون اشتغال بهزیستی فارس در ادامه ضمن ابراز گله مندی از وضعیت سهمیه استخدامی معلولن در برخی سازمان ها می گوید: طبق قانون جدید حمایت از حقوق معلولان، علاوه بر 3 درصد سهمیه استخدامی معلولین در ارگان ها، 30 درصد از پست های سازمانی و شرکت های دولتی مانند اپراتور، متصدی دفتری و ماشین نویسی هم باید به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی حرکتی تعلق گیرد و عدم رعایت این امر می تواند به شکایت بهزیستی از سازمان متخلف منجر گردد.

ریيس شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولين فارس هم در اين مورد مي گويد: تصويب اين قانون پس از كش و قوس هاي فراوان روزنه اميدي را چه براي جوامع حامي حقوق معلولين و چه مددجويان ايجاد كرد.

سعيد فاني مي افزايد: اگر اجراي برخي از بندهاي اين قانون که براي دولت بار مالي دارد و در بودجه سال 97 ديده نشده و خود به خود به سال آينده موكول مي گردد، اما برخي مواد قابل اجرا كه به اعتبارات چنداني نياز ندارد از سوي جوامع معلولين به سرعت پيگيري مي شود.

وي يادآور مي شود: در همين خصوص قرار شده در سطح فارس و شهرستان هاي استان 2 كميته پيگيري اجراي قانون جديد حمايت از حقوق معلولين تشكيل شود به طوري كه نمايندگان ادارات و دستگاه هاي ذي ربط در حوزه استان نيز در اين كميته حضور داشته باشند و مطالبات معلولين به طور جدي دنبال شود.

فاني مي گويد: افراد تحصيلكرده و حقوقدان معلول نيز براي شركت در اين كميته دعوت مي شوند، ‌تا پيگيري هاي حقوقي و قضايي امور را انجام دهند. اميدواريم با اين پيگيري ها بخشي از مشكلات معلولان استان حل شود.

ریيس شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولين فارس مي افزايد: معلولان فارس مشكلات بسياري دارند بطور مثال در زمينه تجهيزات توانبخشي به شدت با كمبود رو به رو هستيم و اعتباراتي كه دولت به اين منظور به استان اختصاص داده جوابگوي نيازهاي معلولان نيست به همين دليل بهزيستي مجبور مي شود تنها به عده اي در هر دوره خدمات بدهد كه اين مساله نارضايتي بسياري را به همراه داشته است.

فاني يادآور مي شود: در بحث اشتغال همچنان قوانين مربوط به استخدام معلولين از سوي بيشتر سازمان ها رعايت نمي شود و بخش خصوصي هم استقبالي از به كارگيري معلولين نمي كند و موارد حمايتي كه دولت و بهزيستي براي كارفرماها به منظور استخدام مددجويان به كار گرفته اند هم چندان جذاب و تاثيرگذار نبوده است.

وي مي گويد: در حال حاضر 70 درصد معلولان تحصيلكرده فارس شغلي ندارند، درحاليكه برخي به پايين ترين شغل ها هم راضي هستند. به نظر مي رسد مسئولان در اين خصوص بايد به دنبال راهكارهاي كارآمدتر باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =