در وضعیتی که تسلاموتورز، عرضه خودروی «مدل ۳» را به بازار چندین‌بار به تعویق انداخته و از برنامه‌ریزی‌های خود عقب افتاده است، رقبای نامدار آن از هر طرف سر برمی‌آورند.

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان دنیای تکنولوژی‌های دیجیتال می‌گویند که شرکت اپل نیازی به شرکت در نمایشگاه‌های تجاری ندارد، چراکه حتی با پدیدار نشدن در این‌گونه نمایشگاه‌ها هم می‌تواند به‌اندازه کافی، اخبار مختلف را به خود اختصاص دهد. در دنیای خودرو، برخی افراد و به‌خصوص شخص ایلان ماسک، تلاش می‌کنند تا «تسلاموتورز» را در چنین جایگاهی قرار دهند. باوجوداینکه تسلاموتورز چند ماه پیش تسلیم شد و پاییز ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس شرکت کرد تا «مدل ۳» جذاب خود را عرضه کند، اما در اتوشوی ژنو ۲۰۱۸ شرکت نکرد.

نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس به‌هیچ عنوان با اتوشوی ژنو که بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت خودرو در جهان است، قابل مقایسه نیست؛ اما تفاوت بین اتوشوی ژنو ۲۰۱۸ به‌خصوص با نمایشگاه‌های پیشین، در این بود که این بار غرفه‌های ژنو پر بود از رقبای جدی تسلا. این رقابت تنها به شکل مستقیم، یعنی با حضور رقبایی مثل «جگوار آی-پیس» (I-Pace) نبود که تقریبا تمام مشخصه‌های خودروهای تسلا را داشته باشد؛ بلکه در این نمایشگاه، طیف گسترده‌ای از خودروهایی را می‌شد دید که به‌راحتی می‌توانند نظر مشتریان تسلا را از نظر کارایی و کیفیت قابل‌قبول به خود جلب کنند. خودروهای الکتریکی و هیبریدی‌های لوکس بیش‌ازپیش در نمایشگاه امسال ژنو خودنمایی می‌کنند و برای کسانی که توان یا تمایل به پرداخت هزینه‌های سنگین خرید و نگهداری از خودروهای گران‌قیمت تسلا را ندارند، گزینه‌های بسیار مناسبی به نظر می‌رسند.

 

خودورهای تمام‌الکتریکی

آی-پیس مهم‌ترین رقیب تسلا درزمینه خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. این خودرو تقریبا تمام ویژگی‌های SUV تسلا یعنی «Model X 75D» را دارد. باوجودآنکه مدل ایکس تسلا صندلی و فضای بیشتری دارد، اما آی-پیس از نظر مشخصات فنی، چیزی از آن کم ندارد. بااین‌حال، آی-پیس با قیمت ۶۹٬۵۰۰ دلار عرضه‌شده که ۱۰هزار دلار ارزان‌تر از مدل «ایکس ۷۵ دی» و ۵۰۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل اس تسلاست. این خودرو به‌زودی یعنی در نیمه دوم ۲۰۱۸ (تابستان ۱۳۹۷) وارد بازار مصرف خواهد شد.

جگوار آی‌پیس

تسلا تا پیش‌ازاین، رقیب جدی درزمینه خودروهای الکتریکی نداشت. نزدیک‌ترین خودروهایی که می‌خواستند به محصولات تسلا نزدیک شوند، -مانند شوی بولت- صرفا مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسیدند و درنتیجه، آن‌قدرها لوکس نبودند. حال، آی-پیس معادلات را کاملا به‌هم‌ریخته است.

البته یک خودرو به‌تنهایی، خطری برای تسلا محسوب نمی‌شود، اما نمایشگاه خودرو ژنو، طیف وسیعی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به جهان ارائه کرد. پورشه طرح کانسپت خودروی الکتریکی خود را که ترکیبی از پانامرا و «میشن ای کراس توریسمو» بود، معرفی کرد. باوجودآنکه از قبل مشخص بود که پورشه قصد دارد چنین خودروهایی را طراحی و تولید کند، اما تا پیش‌ازاین نمایشگاه، کسی از نتیجه این طراحی‌ها اطلاعی نداشت و اکنون می‌توانیم بدانیم که خودروهای الکتریکی و هیبریدی پورشه در آینده به چه شکل خواهند بود.

پورشه Mission E Cross Turismo

مدیران پورشه همچنین از مدل هیبریدی پرافتخارترین محصول این شرکت یعنی مدل ۹۱۱ هم صحبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این خودرو، قدرتمندترین مدل از سری ۹۱۱ باشد. اگر به دنبال خودروهای الکتریکی هیجان‌انگیز با کارایی خیره‌کننده باشید، قطعا پس از نمایشگاه ژنو به این نتیجه رسیده‌اید که پورشه قصد دارد به یکی از رهبران صنعت خودرو در این زمینه تبدیل شود؛ مخصوصا اینکه تا حدی درگیر ماجرای رسوایی فولکس‌واگن گروپ دیزلگیت هم بوده است.

در همین راستا، خواهر ناتنی فولکس‌واگن، یعنی آئودی هم در کنار پورشه در حال قدرت‌نمایی است. این برند مشهور هم خودروی الکتریکی آینده خود یعنی «ای-ترون کواترو» را همین هفته در ژنو رونمایی کرد. البته این خودرو در نمایشگاه به نمایش درنیامد، بلکه در رنگ‌های مختلف سیاه، سفید و نارنجی نئون استتاری در خیابان‌های شهر زیبای ژنو گردانده و به نمایش گذاشته شد. گفته می‌شود این خودرو تا پایان امسال به مشتریان اروپایی و در سال آینده میلادی برای مشتریان در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. این خودرو با قابلیت‌هایی مانند طی ۳۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ، شارژ سریع و در چند مدل مختلف ارائه خواهد شد.

آئودی ای‌ترون کواترو

حتی ب‌ام‌وهم که درزمینه خودروهای الکتریکی آن‌قدرها فعال نبود و پس از معرفی «آی۳» سرعت زیادی در پرورش این خودرو از خود نشان نداد، این هفته از مدل «سدان آی۴» رونمایی کرد. همچنین باوجودآنکه مرسدس‌بنز شایعاتی را که در مورد احتمال معرفی خودروی الکتریکی دهان‌به‌دهان می‌شد رد کرد، اما تعدادی عکس از خودروی جدید EQC را در حین حرکت روی برف منتشر کرد تا همه بدانند که چه چیزی در راه است.

مرسدس‌بنز EQC

برای کسانی که به دنبال محصولات روزمره‌تر هستند، هیوندای خودروی مناسبی تحت عنوان «کنا الکتریک» (Kona Electric) را رونمایی کرد. باوجودآنکه قیمت نهایی این خودروی SUV تمام‌الکتریکی مشخص نیست، اما ظاهرا قرار است مدل دوربرد آن با توان پیمایش ۴۷۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ، ارزان‌تر از «آی-پیس» باشد و به رقابت با ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای الکتریکی بازار یعنی «تسلا مدل ۳» و «شوی بولت» بپردازد. در همین حین، رنو زوئی (Renault Zoe) که پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپاست، موتوری جدید و ارتقایافته‌تر پیداکرده و می‌تواند ۲۹۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ، طی کند.

هیوندای کنا الکتریک

اما در بخش ابرخودروهای الکتریکی هم اتفاقات هیجان‌انگیزی در راه است. در شرایطی که خودروهای نسل دوم تسلا رودستر قرار است سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) راهی بازار شوند، شرکت خودروسازی اروپایی «ریماک»رقیبی جدی به نام «کانسپت ۲» را در دست ساخت دارد که تنها ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود که قیمت آن از گران‌ترین محصولات تسلا هم بیشتر شود.

ریماک کانسپت۲

 

خودروهای هیبریدی

حال به سراغ هیبریدی‌ها می‌رویم. بنتلی نسخه‌ای از خودروی SUV بنتایگای هیبریدی را رونمایی کرد که در طول ماه‌های آینده به مشتریان تحویل خواهد شد. ولوو هم از خودروی قدرتمند V60 خود با موتور ۴۰۰ اسب بخاری رونمایی کرد که دارای ویژگی‌هایی خاص مانند سیستم هدایت نیمه‌خودکار است. این خودرو مدل ساده‌تری با موتور ۳۴۰ اسب‌بخار هم دارد. برند فرعی ولوو یعنی پولستار هم در این نمایشگاه، خودروی هیبریدی کوپه «پولستار ۱» را به صنعت خودرو معرفی کرد که قرار است به همراه دو مدل دیگر، سال آینده میلادی وارد بازار مصرف شوند.

پولستار-۱

باوجودآنکه ممکن است این‌طور به نظر برسد که مرسدس‌بنز خیلی به خودروهای تمام‌الکتریکی اهمیت نمی‌دهد، اما در این نمایشگاه از مدل چهار در خانوادگی AMG GT رونمایی کرد. این خودرو هم مانند مدل‌های سری ۵۳ امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شده بود.

 

آینده صنعت خودرو

همان‌طور که می‌بینید، تعداد این خودروها بسیار زیادند و این هجوم خودروسازان به حیطه خودروهای الکتریکی و هیبریدی دقیقا زمانی اتفاق افتاده که تسلا در موقعیت بدی قرار گرفته است. هرچند فروش مدل‌های لوکس X و S تسلا کاهشی نداشته، اما تسلا هنوز برای تکمیل و عرضه تجاری «مدل ۳» خود که قرار است خودرویی نسبتا ارزان‌قیمت باشد، با مشکلات زیادی روبه‌روست. انتظار می‌رفت این خودرو معادلات این شرکت و همین‌طور بازار خودرو را تغییر دهد، اما تسلا به‌سختی در تلاش است تا بیش از نیم‌میلیون دستگاه پیش‌فروش‌شده از این خودرو را تولید کند و تحویل مشتریان دهد.

زمان برای تسلا سریع‌تر از همیشه می‌گذرد. این شرکت در حال نزدیک شدن به رقم ۲۰۰هزار خودروی تحویل‌شده در ایالات‌متحده است. این رقم برای یک شرکت استارت‌آپ، آن هم درحالی‌که خودروهای الکتریکی هنوز همگانی نشده‌اند، عالی به نظر می‌رسد؛ اما وقتی‌که دیگر شرکت‌ها هم به این میزان فروش برسند، ۷۵۰۰ دلار تشویق مالیاتی که دولت ایالت متحده برای خریداران خودروهای الکتریکی در نظر گرفته است، کاهش پیدا می‌کند و درنهایت، به صفر خواهد رسید. در صورتی که دولت ترامپ باسیاست‌های منفعت‌طلبانه خود، بازار خودرو را به نابودی نکشاند، این مسئله می‌تواند برای رقیبان تسلا مانند «آی-پیس»، تبدیل به نقطه قوت شود.

اما اگر ترامپ را در نظر نگیریم، به‌وضوح می‌توانیم ببینیم که صنعت خودروسازی باقدرت به سوی تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی پیش خواهد رفت. کشورهای مختلف جهان در حال بررسی این ایده هستند که در طول دهه‌های آینده، خودروهای مصرف‌کننده سوخت فسیلی را از چرخه خارج کنند. چین یکی از این کشورهاست و چنان بازار بزرگی در اختیار دارد که هر خودروساز بزرگی در تلاش است تا به هر طریق ممکن، برای خود در این کشور، جایی باز کند. همین‌که چین تمرکز خود را بر تقویت و گسترش خودروهای الکتریکی بگذارد، کافی است تا جهت بازار جهانی در این زمینه مشخص شود.

 

جایگاه تسلا در بازار

حال ماجرا هر چه باشد، تسلا خود را به‌عنوان پیشرو در صنعت خودروهای الکتریکی تثبیت کرده و نشانه‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد یک سر و گردن از بقیه رقبای خود بالاتر است. سیستم راننده خودکار تسلا هنوز هم یکی از شناخته‌شده‌ترین پیشرفت‌های بازار خودرو است. هر سه مدل این شرکت در طیف کارایی و کلاس کاری، به‌نوعی پیشرو هستند. این را هم نباید فراموش کرد که مدیرعامل این شرکت، ستاره‌ای است که موشک به فضا می‌فرستد و همین چند هفته پیش، یکی از خودروهای الکتریکی خود را به فضا پرتاب کرد.

رقبای تسلا هم باهم متحد نیستند و نمی‌توانند باشند؛ درنتیجه، تمام این خودروها قادر نیستند تا به‌سرعت وارد خط تولید شوند. برای بسیاری از آن‌ها مانند کنا، V60 و پولستار۱ مشخص نیست که چه زمانی چین یا اروپا را ترک می‌کنند و به بازار ایالات‌متحده وارد می‌شوند.

بااین‌حال، نمایشگاه امسال خودروی ژنو به‌وضوح نشان داد که وعده‌های شرکت‌های خودروسازی در مورد خودروهای الکتریکی تنها تکنیک‌های بازاریابی و جلب‌توجه نیست. گزینه‌های دوستدار محیط‌زیست بیشتری حتی برای خودروهای با کارایی بالا یا بزرگ درراه است. این جنبشی است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا همیشه مدعی الهام‌بخشی به آن بود. هر چه باشد، او گفته بود: «تصویر بزرگ‌تر و نکته تمام این کارها آن است که می‌خواهیم ورود انرژی‌های پایدار را به جهان شتاب ببخشیم تا بتوانیم تصور کنیم که در آینده‌ای دور، هنوز زندگی خوب خواهد بود.»

حال می‌بینیم که چه حرف او درست باشد و چه نادرست، موج جدیدی درراه است.

منبع: The Verge، ترجمه: سید معین عمرانی

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    1 0
    با تمام ادعاهای سر امدی در علم و پیشرفت علوم و فنون و تکنولوژی حتی یک نفر شبیه به ایلان ماسک و یک شرکت شبیه به سایه تسلا هم نداریم که دلخوش به ابتکارات و اختراعات انها باشیم. هر چه پتانسیل فکری هم داریم هر که باشد، او را در اسرع وقت راهی دیار مهاجرت می کنیم ...