در اعماق ۳ تا ۴ کیلومتری در جنوب‌غرب دماوند توده‌ای داغ وجود دارد/ تخریب ایستگاه سنجش توسط کوهنوردان

ایرنا نوشت: رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به اهمیت پایش قله دماوند به ویژه از جهت لرزه‌ای گفت: تجهیزات و دستگاه‌های کافی برای پایش این منطقه مهم نداریم.

سازمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  میزبان شماری از زلزله شناسان، زمین شناسان و متخصصان آتشفشان و همچنین مسئولان منطقه ای از دماوند بود که با توجه به سیل اخیر منطقه گزنک امکان فعال شدن آتشفشان دماوند را بررسی کردند‌.

رویداد این سیل در هفته اول شهریور ماه شایعات فراوانی را مبنی بر فعال شدن دماوند رواج داده است، با وجود این کارشناسان معتقدند تاثیر تغییر اقلیم و افزایش دما را بر رویداد سیل نباید نادیده گرفت.

دکتر علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری کشور اولین سخنران این نشست علمی به اهمیت زلزله شناسی آتشفشان اشاره کرد و اظهار داشت: پایش دماوند به دلیل وجود مراکز جمعیتی بزرگ و تاسیسات مختلف نزدیک آن از جهات مختلف لرزه ای، جی پی اس و ژئوشیمی مهم است و تجربه دیگر کشورها نیز نشان داده است که امکان بررسی و پایش تغییرات ممکن است.

وی ادامه داد: منطقه دماوند روی گسل مشاء و قله در استان مازندران واقع است، هر چند سازمان زمین شناسی چند گسل دیگر نیز در این منطقه ثبت کرده است‌. در این منطقه زمین لرزه های تاریخی و دستگاهی داریم و زمین لرزه کمتر از بزرگی 3 ریشتر ثبت نشده است.

استادیار گروه فیزیک زمین مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مورد ایستگاه های سنجش زمین لرزه در دماوند گفت: یک ایستگاه فعال نزدیک دماوند داشتیم که اخیرا به دلیل استفاده نادرست کوهنوردان تخریب شد و نزدیک ترین ایستگاه ما بیش از 30 کیلومتر با قله فاصله دارد.

وی به رویدادهای مشابه سیل اخیر گزنک و رواج شایعات در مورد فعال شدن آتشفشان دماوند اشاره کرد و گفت: هر بار بحثی در این زمینه داغ می شود، بر ضرورت افزایش ایستگاه ها نیز تاکید می کنند ولی هیچ اقدامی نمی شود. موسسه ژئوفیزیک حتی اعلام کرده است که آمادگی راه اندازی یک ایستگاه پایش آنلاین را دارد و از مراکز مختلف مانند وزارت علوم و وزارت راه و سازمان زمین شناسی درخواست کمک کردیم که بی نتیجه ماند؛ در نهایت طرحی را با پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی داریم که اگر نتیجه دهد می توانیم 110 دستگاه دائمی در اطراف قله نصب کنیم.

دکتر مرادی با اشاره به پایش زلزله های سال های 85 تا 86 در منطقه دماوند گفت: این بررسی نشان می دهد بیشترین لرزه خیزی وابسته به گسل مشاء است، ولی نزدیک دماوند هم فعالیت هایی وجود دارد که فقط با داشتن تجهیزات گسترده و پراکنده پایشی می توان آن را تشخیص داد.

وی با اشاره به تحقیق دو دانشجوی موسسه ژئوفیزیک نیز گفت: این تحقیق به ما نشان داد در اعماق 3 تا 4 کیلومتری در جنوب غرب دماوند توده ای وجود دارد و وجود این توده با روش های مختلف ثابت شده است، با اینکه می دانیم این توده داغ وجود دارد و فعل و انفعالات از جمله تصاعد بخار گوگرد و آبگرم هم آن را ثابت می کند نمی توانیم بگوییم این مخزن در حال بالا آمدن هست یا خیر و یا در حال سردشدن و خیر زیرا تجهیزات کافی در این زمینه نداریم و تحقیقات مکفی انجام نشده است.
رئیس مرکز شبکه لرزه نگاری کشور خاطرنشان کرد: شبکه پایشی از هر پارامتری مختص دماوند باید داشته باشیم و این امر به دلیل اهمیت منطقه دماوند و نزدیکی به پایتخت ضروری است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    3 0
    "استادیار گروه فیزیک ........ گفت: یک ایستگاه فعال نزدیک دماوند داشتیم که اخیرا به دلیل استفاده نادرست کوهنوردان تخریب شد و نزدیک ترین ایستگاه ما بیش از 30 کیلومتر با قله فاصله دارد."....."موسسه ژئوفیزیک حتی اعلام کرده است که آمادگی راه اندازی یک ایستگاه پایش آنلاین را دارد و از مراکز مختلف مانند وزارت علوم و وزارت راه و سازمان زمین شناسی درخواست کمک کردیم که بی نتیجه ماند".....واقعا جای تاسف داره....تا کی باید بدون برنامه و باری به هر جهت بود؟تاکی؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    0 0
    سازمان زمين شناسي كشور طرح پايش چشمه هاي اطراف دماوند را از سالها پيش اغاز كرده ايستگاهاي پايش لرزه اي اطراف دماوند نيز بويسله سازمان ساختشان اغاز شده و بزودي اغاز بكار مي كنند . همه جاي دنيا نيز متولي مطالعه اتشفشانها سازمانهاي زمين شناسي كشور ها هستند.
  • تقی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    1 0
    آخرش چی مشکلات مملکت رویهم تلنبار شده وکسی نیز مسئول آن نیست ؟؟؟؟