همکاری فضایی روسیه با آمریکا در بخش سکوی مداری ماه

ایسنا نوشت: رئیس دایره مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه روسکاسموس گفت: روسیه دعوت آمریکا برای همکاری در برنامه "سکوی مداری ماه"(Lunar Orbital Platform-Gateway) را رد نمی‌کند.

پیشتر برخی رسانه‌ها به نقل از دیمیتری رگوزین رئیس روسکاسموس در دیدار با متخصصان صنعت آینده نوشتند که فدراسیون روسیه حاضر به شرکت در این برنامه نیست.

ولادیمیر اوستیمنکو رئیس دایره مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه روسکاسموس در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: این که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند روسیه حاضر نیست در برنامه سکوی مداری ماه با آمریکا مشارکت کند درست نیست.

وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، افزود: ما برای همکاری و مشارکت در برنامه‌های مختلف فضایی آماده‌ایم.

راگوزین در جلسه‌ با متخصصان آینده گفت که برنامه‌های مربوط به کره ماه نقطه اوج فعالیت علمی تمام قدرت‌های فضایی است. بطور مثال آمریکا در حال توسعه برنامه خود با نام سکوی مداری ماه است. آنها در هر حال ما را به شرکت در این برنامه دعوت می‌کنند و من این نگاه را که روسیه به سادگی نمی‌تواند در پروژه‌های دیگران در نقش‌های ثانوی حضور یابد دوست ندارم.

وی همچنین یادآور شد که فدراسیون روسیه سیستم حمل و نقل فضایی خود را ایجاد می‌کند.

برنامه ایجاد یک ایستگاه فضایی در نزدیکی ماه به بهار سال 2016 بر می‌گردد.  در آن زمان خبرگزاری تاس از همکاری شرکت روسی فناوری‌های فضایی انرگیا و شرکت آمریکایی بوئینگ با حمایت سازمان‌های فضایی دو کشور خبر داد.

این برنامه که قبلا از آن به اسم  دروازه فضایی دور دست(Deep Space Gateway) یاد می‌شد اینک در اسناد رسمی ناسا "سکوی مداری ماه"(Lunar Orbital Platform-Gateway) نامیده می‌شود.

در اواخر سپتامبر 2017، در کنگره فضایی در آدلاید استرالیا، یک بیانیه مشترک بین روسکاسموس و  ناسا امضا شد که نشان می‌داد دو طرف برای اجرای طرح‌های اکتشاف فضایی قصد همکاری دارند و مایلند در مورد برنامه‌ریزی جهت ایجاد یک پایگاه فضایی در محدوده کره ماه مشارکت داشته باشند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =