مدیرکل کمیته منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان این که ظرفیت گردشگری دریاچه نمک از ظرفیت معدنی آن بیشتر است، افزود: اگر دریاچه نمک بدون ضابطه با عنوان معدن دستکاری شود می‌تواند چالش‌های خاصی را برای استان به دنبال داشته باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، سید محمدتقی سجادی، با بیان این که اکنون چالش‌های منابع طبیعی به‌عنوان یک محور توسط مسؤولان ارشد کشوری دنبال می‌شود، گفت: توجه به چالش‌های زیست محیطی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر بوده و در همین راستا تخریب عرصه‌های تصرف‌شده و مبارزه با متجاوزان و متخلفان منابع طبیعی به صورت ویژه توسط منابع طبیعی دنبال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد عرصه‌های استان در حوزه منابع طبیعی تعریف می‌شود، تصریح کرد:‌ برای تثبیت مالکیت دولت در این عرصه‌ها باید اسناد مالکیت دریافت شود و طی دو سال اخیر برای بیش از 400 هزار هکتار اسناد تک برگ دریافت شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های کمربند حفاظتی در استان قم از سال گذشته دنبال شده است، خاطرنشان کرد:‌ منابع طبیعی تلاش می‌کند تا بتواند زمینه‌های تخلف را به صورت قابل توجه کاهش دهد.

سجادی یادآور شد: فشار اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در عرصه‌های منابع طبیعی بر استان قم تحمیل شده است اما امیدواریم بتوانیم بخشی از این بار را از عرصه‌های سرزمینی برداشته و برای بازگرداندن عرصه‌های منابع طبیعی تلاش کنیم.

وی از اجرای پروژه‌های نهال‌کاری یاد کرد و ادامه داد: با وجود اینکه در گذشته برخورد با منابع طبیعی سلبی بوده تا از تخریب و تصرف جلوگیری شود اما اکنون ماده 3 حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی این بستر را ایجاد کرده تا بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف بوته‌کاری، کاشت نهال و گیاهان دارویی ورود کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان گرد: اگر جنگل و مرتع به ارزش اصلی خود برسد مردم بهترین نگه‌داران منابع طبیعی خواهند بود و دیگر نیازی به روش‌های قهری نخواهیم داشت.

وی در مورد وضعیت کنونی فرودگاه قم گفت: ساز و کار و قانون استفاده از عرصه‌های منابع طبیعی به‌خوبی مشخص است و اینکه فردی با عنوان دلسوزی و تعجیل در کار این قوانین را رعایت نکند به معنای انجام کار درست نیست؛ اگر فردی ادعای سرمایه‌گذاری کند باید نسبت به قوانین نیز توجه داشته باشد.

سجادی ادامه داد: زمانی که فردی برای احداث فرودگاه در قم اعلام حضور کرد، برخی ذوق‌زده شدند به همین علت به هیچکدام از تشریفات قانونی توجه نداشتند اکنون نیز رأی دادگاه به نفع منابع طبیعی صادر شده است اما اقدامات لازم برای خلع ید دنبال نمی‌شود چراکه مدیران هم‌نظر شده و به دنبال رفع مشکلات هستند.

وی با بیان اینکه پیشرفت نکردن پروژه فرودگاه در دورانی به گردن منابع طبیعی انداخته شد، عنوان کرد: این موضوع در حالی مطرح شد که توقف اولیه این پروژه به علت داشتن شاکی خصوصی بود و سرمایه‌گذار پروژه فرودگاه نیز مجوزهای دیگر را از مجموعه‌های مختلف از جمله سازمان هواپیمایی کشور دریافت نکرده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: اکنون قسمت‌های سخت پروژه فرودگاه به پایان رسیده است و طی جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و مسؤولان ارشد استان برای این پروژه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از عرصه‌های منابع طبیعی برای بهره‌برداری در قالب معدن در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار گرفته است، گفت: منابع طبیعی با سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه گردشگری مخالف نیست اما اجرای برخی از پروژه‌ها در عرصه منابع طبیعی می‌تواند چالش‌ها و تهدیدهای جدی را برای استان قم به دنبال داشته باشد.

سجادی با بیان اینکه ظرفیت گردشگری دریاچه نمک از ظرفیت معدنی آن بیشتر است، افزود: اگر دریاچه نمک بدون ضابطه با عنوان معدن دستکاری شود می‌تواند چالش‌های خاصی را برای استان به دنبال داشته باشد اما اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت بهره‌برداری از این محدوده در قالب معدن را پایان شده اعلام کند منابع طبیعی به‌عنوان مالک می‌تواند بهره‌برداری از دریاچه نمک را به حوزه گردشگری واگذار کند.

وی با تاکید بر اینکه برای استفاده ظرفیت گردشگری کوه نمک این محدوده باید از وضعیت معدن خارج شود، عنوان کرد: منابع طبیعی با درخواست صدور مجوز برای بهره‌برداری صنعتی و معدنی در برخی از مناطق مخالف می‌کند اما نسبت به بهره‌برداری‌های گردشگری با رعایت قوانین موردنظر نگاه مثبت دارد.

سجادی از اجرای 50 سازه کنترلی و تنظیمی سیلاب در پردیسان یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم با این سازه‌ها بتوانیم از سیلاب‌هایی که منطقه بالادست قم را تهدید می‌کند جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه وسعت کانون‌های تولید ریزگرد این استان 105 هزار هکتار است، تصریح کرد: طی دهه‌های اخیر هشت هزار و 500 هکتار نهال در قم کاشته شد اما طی سه ماه پایانی سال جاری و سه ماه نخست سال آینده هزار و 400 هکتار نهال در قم کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه سال آینده هزار هکتار در استان قم با مشارکت بنیاد برکت نهال کاری خواهیم داشت، مطرح کرد: در سال آینده در مجموع دو هزار و 400 هکتار نهال در استان قم کاشته می‌شود.

سجادی با تاکید بر اینکه بیش از هزار محافظ افتخاری در حوزه منابع طبیعی فعالیت دارند، اظهار کرد: استان قم دارای 400 هزار هکتار مساحت مستعد بیابانی شدن، 176 هزار هکتار بیابان و 105 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد است که 23 هزار هکتار از این مساحت در اولویت پوشش قرار گرفته به همین علت مقابله با کنترل بیابان‌زایی نیازمند یک عزم عمومی است.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =