«سریزدی» قربانی اصرار گروه ۸ نفره شورای شهر کرج

اقتصاد بر خط نوشت : توهین‌های کم‌سابقه اعضا به یکدیگر، تهدید و ایجاد تنش، زیر پا گذاشتن اصول انسانی و اخلاقی و ایجاد خطر انحلال شورا، از جمله دستاوردهای اصرار بر نام “مجید سریزدی” در شورای شهر کرج بود.

انتخاب شهردار و گزینه‌ای به نام "مجید سریزدی" که چندی قبل برای احراز پست شهردار کرج از نامه گروه هشت نفره شورای شهر بیرون آمد، نه‌تنها شکاف و گسستی عمیق در روابط اعضای شورا ایجاد کرد و آنها را به درگیری‌های شدید لفظی با یکدیگر واداشت، بلکه جلسات این شورا را بارها به تعطیلی کشاند و اکنون خطر انحلال را پیش روی شورای شهر کرج قرار داده است.

واقعیت این است که با مطرح شدن نام سریزدی، اعضای ۱۳ نفره شورای شهر کرج بی‌پرده و صراحتا به وجود دو گروه ۸ و ۵ نفره در این شورا اقرار کردند و با استفاده از سلاح الفاظ و ادبیات تهدیدآمیز به جان یکدیگر افتادند. در این بین، گروه هشت نفره شورای شهر کرج را باید مسبب و عامل اصلی آغاز تنش‌ها دانست؛ چراکه:

۱- این هشت نفر، ناگهان و بی‌مقدمه در جلسه صبح یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ با قرائت و امضای نامه‌ای اعلام کردند که فقط و فقط مجید سریزدی را به عنوان نامزد تصدی پست شهردار کرج معرفی می‌کنند.

۲- تنها چند دقیقه قبل از قرائت نامه مذکور، سارا دشتگرد عضو شورای شهر کرج نسبت به وجود گروه هشت نفره در شورای شهر هشدار داده و گفته بود: "به هر حال، تقابل ۸ به ۵ در شورا وجود دارد. اگر چنین باشد گزینه‌ها و نامزدهای ما رای نمی‌آورند و در هر صورت (چه معرفی کنیم و چه معرفی نکنیم) بازنده هستیم. من می‌خواهم که این هشت-پنج شکسته شود و این تضمین وجود داشته باشد که ۱۳ نفره دست به انتخاب شهردار می‌زنیم. اینجا شورای ۱۳ نفره است و نباید هشت-پنج وجود داشته باشد." بنابراین پس از اظهارات دشتگرد، انتظار می‌رفت که گروه هشت نفره شورا در چنین شرایطی به وخامت اوضاع دامن نزند و با سکوت موقت یا تاخیر در قرائت نامه، برای تلطیف فضا و رفع شبهات تلاش کند.

۳- گروه هشت نفره شورا می‌توانست نام مجید سریزدی را با تعداد امضاهای کمتر به عنوان نامزد احراز پست شهردار اعلام کند تا از حساسیت و ایجاد شکاف عمیق در شورا جلوگیری شود اما اصرار آنها بر وجود هشت امضا و نیز اصرار عجیب بر قرائت اسامی این هشت نفر، فضا را به شدت متشنج کرد. البته از آنجا که این هشت نفر مدعی هستند که هیچ منافع شخصی و گروهی در معرفی مجید سریزدی ندارند و فقط و فقط مصالح و منافع مردم را مدنظر قرار داده‌اند، کمترین انتظار این بود که از اصرار برای قید شدن نام هشت نفر، آن هم در بدو کار امتناع کنند؛ نه اینکه به خاطر دفاع از نام "سریزدی"، حتی حاضر به توهین به اعضای دیگر شورا شوند و صحن شورا را به میدان جنگ لفظی و تهدید و افشاگری تبدیل کنند.

۴- تلاش گروه هشت نفره شورا برای یارگیری و افزایش آرای سریزدی نیز جای تامل دارد. نمونه این تلاش را می‌توان در جلسه سی‌ام اردیبهشت شورا مشاهده کرد؛ جایی که یکی از اعضای گروه هشت نفره شورای شهر تلاش کرد با اندازه‌گیری ارتفاع دست فرج‌الله ایلیات عضو مستقل شورای شهر، وی را حامی سریزدی معرفی کند! بنابراین گفت "دست آقای ایلیات هم تا نیمه بالا آمده و نشان می‌‌دهد رای ایشان به آقای سریزدی است!"

۵- اصرار گروه هشت نفره شورا بر "شهردار شدن سریزدی در کمتر از ۲۴ ساعت" نیز از نکاتی است که عجیب و قابل تامل به نظر می‌رسد. در همین باره می‌توان به اظهارات تکراری و تاکیدی برخی از این هشت نفر در جلسات اخیر اشاره کرد: "زمان جلسه امروز ۲۳ اردیبهشت آنقدر تمدید شود و تا جایی ادامه پیدا کند که درباره آقای سریزدی به نتیجه برسیم و همین امروز تکلیف ایشان مشخص شود!... همین امروز کار را تمام کنیم... قرار بود یکروزه به نتیجه برسیم اما نگذاشتند... جلسه امروز فقط به آقای سریزدی اختصاص دارد..."

۶- تحمیل شدن دستور جلسات به رئیس شورای شهر کرج نیز موضوع مشکوک و عجیبی است که در جلسات اخیر شورا اتفاق افتاد و به ابهامات دامن زد. منصور وحیدی نایب رئیس شورا در جلسات شورا به این موضوع اشاره و نسبت به آن انتقاد کرد: "دستور جلسه امروز ۲۳اردیبهشت را به آقای رئیس شورا تحمیل کرده‌اند... آنقدر فضای شورا را متشنج کردند که رئیس شورا دچار بیماری شد... این روند موجب سکته و بیماری و بستری شدن در بیمارستان می‌شود..."

۷- رعایت اصول اخلاقی و انسانی، یکی از مهمترین انتظاراتی است که مردم شهر از نمایندگان خود در شورای شهر دارند اما متاسفانه برخی اعضای شورای شهر کرج، فضایی را در رسانه‌ها و اذهان ایجاد کردند که گویا رئیس شورای شهر کرج برای ممانعت از شهردار شدن مجید سریزدی، خود را به بیماری زده است! این افراد حتی حاضر به رعایت حال رئیس شورا نشدند و هنگامی که او قصد داشت صحن شورای شهر را به خاطر وضعیت نامساعد جسمی ترک کند، مانع خروج وی شدند و راه خروج را بر او مسدود کردند. برخی از آنها حتی در جلسات بعدی (با سکوت یا تایید تلویحی) به این شایعه دامن زدند که رئیس شورا خود را به بیماری زده است.

۸- اگر قصد و هدف واقعی اعضای گروه هشت نفره شورا خدمت به مردم و تصمیم‌گیری به نفع شهر و شهروندان بود، آنها می‌توانستند در کنار مجید سریزدی، گزینه‌های دیگری را نیز برای تصدی پست شهردار کرج معرفی کنند تا نه‌تنها از بروز شائبه‌ها و دامن زدن به حساسیت‌ها جلوگیری کنند بلکه به مردم کرج ثابت کنند که در این شهر چهره‌های مدیریتی متعدد با کارنامه‌های قابل قبول حضور دارند. نه اینکه با معرفی فقط یک نامزد این سوالات را ایجاد کنند که آیا در کلانشهر کرج، به جز مجید سریزدی، هیچ فرد لایق دیگری وجود ندارد؟! چرا تریبون و ظرفیت‌های جلسات شورای شهر فقط در اختیار یک نامزد قرار گرفته است و بر انتخاب او اصرار و تاکید عجولانه می‌شود؟!

۹- گروه هشت نفره شورا در اقدامی عجیب و غریب، مانع معرفی گزینه‌ها و نامزدهای جدید برای احراز پست شهردار شدند و به صراحت در جلسه سی‌ام اردیبهشت ۱۳۹۷ اعلام کردند که زمان و مهلت وجود ندارد و تنها گزینه موجود، مجید سریزدی است! این در حالی است که نام مجید سریزدی می‌توانست به طور عادی و غیرعجولانه در کنار نام‌های دیگر قرار گیرد. البته دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارد که گروه هشت نفره شورای شهر کرج را مسبب آغاز تنش‌ها و دامن زدن به آن معرفی می‌کند که در اینجا فرصت و مجال اشاره آنها نیست اما در مجموع می‌توان گفت با توجه به اینکه شورای شهر مطابق قانون، سه ماه برای انتخاب شهردار فرصت داشت، بهتر این بود که برخی اعضا از اصرار تامل‌برانگیز خود برای انتخاب شهردار ظرف ۲۴ ساعت دست می‌کشیدند و از فرصت سه‌ماهه بهترین استفاده را ببرند، نه اینکه نیمی از این زمان را با تهدید و اصرار و تنش هدر بدهند!

اکنون با توجه به اینکه امکانات و فرصت شورا در اقدامی غیرقانونی تنها به معرفی و حمایت عجیب از یک نامزد اختصاص داده شده و تلاش گروه پنج نفره شورا برای تغییر و اصلاح این مسیر به نتیجه نرسیده است، زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال شورا و اعمال ماده ۸۱ قانون شوراها به گوش می‌رسد. از آنجا که مطابق اعلام منصور وحیدی نایب رئیس شورای شهر کرج، احتمالا شاهد حضور فرماندار کرج در جلسات آتی شورای شهر خواهیم بود، این احتمال وجود دارد که این حضور، نقطه آغازی برای انحلال شورا باشد و فرماندارکرج از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند.

بنابراین به صلاح شهر و شهروندان است که برخی اعضای شورا از اصرار و تهدید و لج‌بازی دست بکشند و با معرفی گزینه‌های متعدد در کنار مجید سریزدی، دست مجموعه ۱۳ نفره شورای شهر کرج را برای انتخاب بهترین و شایسته‌ترین گزینه به عنوان شهردار کرج باز بگذارند تا بدین ترتیب، تریبون و ظرفیت‌های شورا به طور عادلانه در اختیار همه گزینه‌های دارای صلاحیت قرار گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =