ایجاد بزرگ‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی کشور در لرستان

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: نبود زنجیره تولید در بخش کشاورزی از مشکلات و چالش های اصلی صادرات محصولات به خارج از کشور است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، محمد نهاوندیان در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: رغبت کشورهای خارجی برای عقد قرارداد خرید محصولات کشاورزی ایران کم است زیرا وقتی وارد ایران می شوند مرجع مشخصی برای عقد قرارداد پیدا نمی کنند.

وی اظهار داشت: این کشورها نمی خواهند خود را با مسایل ما درگیر کنند؛ می خواهند پول بدهند، محصول بخرند اما واحدهای صادرات کشاورزی ما به صورت جداگانه و جزیره ای عمل می کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم آغاز حمایت از ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی از استانها افزود: مرجع کامل و زنجیره واحدی در کشور وجود ندارد در صورتیکه زنجیره ها می توانند به بازارگشایی صادراتی کمک شایان توجهی کنند.

وی اظهار داشت: سیاست دولت تشویق همه جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است.

نهاوندیان درخصوص نحوه اجرای طرح ارتقای سیستم های کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی گفت: اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای این طرح باشد باید علاوه بر بروز رسانی، مسئول و مکان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد.

وی خواستار ارائه این طرح طی یک ماه آینده توسط استاندار لرستان شد و افزود: این طرح به عنوان یک طرح فرا استانی در دستور کار قرار می گیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: بانک کشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی کرده است.

اقامتگاه بوم گردی در لرستان فراهم می شود
نهاوندیان درخصوص ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان و ایجاد محور گردشگری خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه نیز گفت: توجیه اقتصادی این طرح کم است ولی اتاق می تواند در جذب سرمایه گذار کمک کند.

وی افزود: برای این طرح یا باید بخش خصوصی سرمایه گذاری کند یا شرکت توسعه استان تشکیل شود یا یک هلدینگ وارد کار شود که ترجیح من ایجاد شرکت توسعه استان است زیرا در این صورت احساس مالکیت به کار افزایش می یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری از فراهم کردن تسهیلات و حمایت ها برای ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان خبر داد و با تاکید بر اهمیت توجیه اقتصادی طرح اظهار داشت: سازمان های عمومی و دولتی درصورت در این راستا سرمایه گذاری می کنند که برای آنها به صرفه باشد زیرا دوران هزینه کردن منابع برای توسعه و نتیجه ندادن گذشته است.

وی خواستار ارائه طرح توجیهی تا 2 روز آینده شد و افزود: در عین حال که توجه به گردشگری خارجی مهم است اما قابل قیاس با درآمدزایی گردشگر داخلی نیست.

نهاوندیان با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری استان لرستان برای 90 درصد مردم ایران گفت: اگر نصف ارقامی که برای سفرهای خارجی هزینه می شود در کشور خرج شوند اشتغال و گردشگری تحول بزرگی خواهد داشت که باید در شرایط فعلی و تهدید تحریم ها از این فرصت استفاده کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر لزوم همگرایی در مدیریت کشور اظهار داشت: اگر درجه سیاست زدگی را در اقتصاد کشور افزایش دهیم بین بخش ها فاصله ایجاد می شود که حل آن طولانی تر و پرهزینه تر خواهد شد.

وی افزود: التهابات کنونی می تواند با احساس همگرایی آرام شود چراکه الان سرمایه ما برای حل مشکلات بیشتر از گذشته است.

نهاوندیان با تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی ی توسط متخصصین این حوزه گفت: در جدیدترین تصمیم اتخاذ شده 500 هزار میلیارد ریال برای تهاتر طلب و بدهی های دولت و بخش خصوصی دیده شده است که این موضوع جو روانی بی سابقه ای در فعالیت های بخش خصوصی و مناسباتش با دولت حاصل می کند.

وی افزود: مسایل طولانی در انباشت نقدینگی داشتیم اما توجهی که الان در بخش خصوصی و دولت نسبت به این مسایل ساختاری ایجاد شده سرمایه ما را برای حل مشکلات بیش از گذشته کرده است.

وی با بیان اینکه شوراهای گفت و گو معمولا جای گلایه است، اظهار داشت: در این نشست دل ما برای فضای گلایه تنگ شد زیرا 2 دستور کار با نگاه مثبت مطرح شد که ما در کشور به همین روحیه نیازمندیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: این احساس که خودمان باید کشور را بسازیم و بخش خصوصی و دولتی وظیفه خود را انجام می دهند تا با همگرایی چالش ها را برطرف کنند، پیروزی ما را قطعی می کند.

وی گفت: دولت و بخش خصوصی در یک کشتی نشسته اند و مسابقه ملامت، ما را هیچ جا نمی رساند باید در همگرایی از یکدیگر سبقت بگیریم زیرا یک فرض قطعی کار ا قتصادی و توسعه پایدار اعتقاد به تعامل همگرایی و باور یکدیگر است.

نهاوندیان افزود: هر مدید دولتی یا بخش خصوصی که به غیر از این مدل فکر کند هم خودش شکست خورده هم کشور را تهدید می کند چراکه توهم عالم مطلق بودن به کشور آسیب می‌‌زند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =