بازار آنلاین سفر با سرعت زیادی در حال گسترش است. طبق پیش‌بینی موسسه Allied Market Research که این بازار را بررسی کرده است، حجم بازار سفر و گردشگری آنلاین تا سال ۲۰۲۲ به ۱۰۹۱ میلیارد دلار خواهد رسید. هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های اجاره خودرو که خدمات رزرو مستقیم را انجام می‌دهند پررنگ‌ترین بازیگران بازار خواهند بود. با این حال بیشترین رشد متعلق به آژانس‌های آنلاین خواهد بود.

ویژگی‌های بازار آنلاین گردشگری

اگرچه تکنولوژی‌های نو گاهی تغییرات محسوسی بین سرویس‌های مختلف ایجاد می‌کنند، بررسی بازیگران و تاثیرگذاران بازار گردشگری آنلاین ما را با نتایج یکسانی روبرو می‌سازد که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم.


نقش نیروی انسانی چقدر خواهد بود؟
نیروی انسانی تاکنون مهمترین بخش فعالیت گردشگری بوده است. افراد برای انتخاب مقصد مناسب، هتل مناسب یا بهترین پرواز، نظر کارشناسان را جویا می‌شوند و به راهنمایی آنها اهمیت می‌دهند. اما همین موضوع هم در حال تغییر است. محتوای مرتبط با گردشگری در سالهای اخیر با سرعت زیادی در حال افزایش هستند. محتوایی در قالب تصاویر، فیلم، راهنماهای کامل گردشگری و مطالب کوتاهی که در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و عطش گروه 22 تا 31 سال که بیشترین کاربران حوزه آنلاین تا سال 2022 هستند را سیراب می‌کنند. با این اوصاف انتظار می‌رود محل به کارگیری نیروی انسانی در حوزه گردشگری به بخش‌های دیگری نظیر پشتیبانی یا تولید محتوا تغییر پیدا کند.


اثر منفی انتخاب‌های زیاد

یک جستجوی ساده برای بلیط هواپیما یا رزرو هتل یا کلمات مشابه، شما را به ده‌ها و صدها سایت هتل و هواپیمایی و آژانس مسافرتی متصل می‌کند که هر کدام خدمات و گزینه‌های خود را به شما ارائه می‌کنند. در این حالت یا اینکه ساعت‌ها برای سفرتان در اینترنت جستجو می‌کنید یا از گشتن منصرف می‌شوید و همان اولین یا دومین گزینه را انتخاب می‌کنید. اگرچه ممکن است مثلاً یک هواپیمایی که در صفحه دوم نتایج جستجوست پیشنهاد بهتری برای شما داشته باشد.
این حالتی است که بر اثر انتخاب‌های زیاد در افراد رخ می‌دهد. یک راه حل برای به حداقل رساندن این سردرگمی استفاده از موتور جستجوهای تخصصی حوزه گردشگری است. شرکتهایی مثل اکسپدیا، تریپ‌ادوایزر، ویگو، کایاک و چیپواِیر که از این بین فقط ویگو در ایران فعال است و خدمات جستجو، مقایسه و رزرو را با در نظر گرفتن نیازهای کاربران ایرانی، از جمله امکان پرداخت با کارت شتاب ارائه می‌کند. جستجو در ویگو به شما امکان مقایسه یک مسیر پروازی یا یک هتل در تاریخ مشخص را می‌دهد. به صورتی که نرخ و شرایط چندین شرکت مختلف را یکجا می‌بینید و به راحتی انتخاب را انجام می‌دهید.

تاثیرگذاران بازار گردشگری آنلاین

اثر مثبت تکنولوژی‌های نو
اگر ۲۰ سال پیش کسی در مورد تکنولوژی‌های مرسوم امروز صحبت می‌کرد، شاید بقیه به او می‌خندیدند. اما امروز بسیاری از قابلیت‌هایی که در موبایل شما وجود دارد همان چیزهایی هستند که ۲۰ سال پیش در فیلم‌های علمی-تخیلی مشاهده می‌شدند. پس خیلی دور نیست که بازسازی مقاصد گردشگری به راحتی در اختیار همه افراد قرار بگیرد و هزینه زیاد نداشته باشد.
در عین حال موضوع دیگری که احتمالاً طی سال‌های آینده به صورت ملموس و غیرملموس در بازار مشاهده می‌شود کاربرد هوش مصنوعی است. در حال حاضر هوش مصنوعی تا حدودی در چت‌باکس‌های برخی سایت‌ها مشاهده می‌شود. شما با یک ربات صحبت می‌کنید و ربات به شما پاسخ متناسب می‌دهد. مزیت هوش مصنوعی، قدرت یادگیری آن است. به این معنی که هر چه بیشتر با افراد مختلف در ارتباط باشد بیشتر یاد می‌گیرد و نتایج بهتری را نشان می‌دهد.
هر دو این تکنولوژی‌ها در انتخاب بهتر مسافران به آنها کمک می‌کنند.


سفر بدون تور، روندی رو به رشد
تمام توضیحاتی که در بالا دادیم به اینجا ختم می‌شوند که تمایل مردم برای تجربه سفر بدون تور در حال افزایش است. تمایلی که در مورد ایران هم استثنا ندارد و افزایش اقبال مردم به برنامه‌ریزی سفر شخصی را می‌توان در جستجوهای انجام شده در گوگل مشاهده کرد. خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، جاهای دیدنی شهرها، مسیرهای منتهی به فرودگاه و راه‌های دسترسی از فرودگاه به شهر و ... اینها همگی جستجوهایی هستند که طی سالهای گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده‌اند. بنابراین آنلاین شدن خدمات گردشگری چیزی است که پا به پای تمایل مردم به استفاده از اینترنت برای برنامه‌ریزی شخصی سفر حرکت می‌کند. در این بین موتور جستجوی بلیط هواپیما و رزرو هتل، با توجه به اینکه نتایج بسیاری از شرکتهای رزرو مستقیم و آژانس‌های آنلاین را در بر می‌گیرد، دستی بالاتر از بقیه خواهد داشت.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807056