فارس نوشت: با وجود گذشت چند روز از اعتراض کامیون‌داران استان مرکزی به گرانی لاستیک، عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی، فعالان این صنف همچنان در انتظار حرکتی از سوی مسئولان هستند، در این میان در شهرهایی که فاقد اعلام بار هستند دلال‌ها سوءاستفاده کرده و برای رانندگان گربه می‌رقصانند.

در ماه‌های گذشته بارها شاهد اعتراض رانندگان کامیون نسبت به مشکلاتی چون عدم افزایش کرایه‌ها، مشکلات بیمه‌ای، پرداخت مبالغی مازاد بر کمیسیون به شرکت‌های حمل‌ونقل مختلف کشور بودیم، اعتراضی که با وعده‌های مسئولان پایان یافت، اما با عملی نشدن وعده‌ها دوباره جان گرفت.

بیش از 10 روز از اعتراض کامیون‌داران و رانندگان وسایط نقلیه سنگین استان مرکزی به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی سپری شده و فعالان این صنف همچنان در انتظار حرکتی از سوی مسئولان هستند.

افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون‌ها از یک سو و عدم توجه به مطالبات کامیون‌داران در زمینه مسائل بیمه‌ای از سوی دیگر، موجب شده از 10 روز گذشته فعالان این صنف بار دیگر در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان دست به اعتراض زده و خانه‌نشین شوند.

اعتصاب کامیون دارها

هزینه‌های کمیسیون‌ها خون رانندگان را می‌مکد

یکی از رانندگان پیشکسوت و باسابقه اراک در این رابطه گفت: متأسفانه با گذشت زمان، بی‌کفایتی بعضی از مسئولان ثمرات انقلاب را روز به روز کمرنگ‌تر می‌کند و مدیران بی‌کفایت با رفتارهای غلط و اشتباه خود موجب ناامیدی مردم شده‌اند.

قاسمی تصریح کرد: در مقابل مدیرانی که برای پیشرفت این نظام با جان و دل کار می‌کنند عده‌ای هستند که با رفتارهای خود به خون شهدا خیانت کرده و چوب لای چرخ نظام می‌گذارند.

این راننده با بیان اینکه صنف رانندگان کامیون همواره قدردان زحمات مسئولان سازمان راهداری بوده و آنان را پدر دلسوز خانواده بزرگ حمل و نقل می‌دانند، بیان می‌کند: کامیون‌داران همیشه سازمان راهداری را حامی خود دانسته و برای قوانین وضع‌شده از سوی این سازمان احترام قائل هستند.

قاسمی تصریح می‌کند: رانندگان کامیون به منظور پیشرفت کشور با تمام مشکلات کالای مورد نیاز مردم و واحدها و کارخانجات را در کمترین زمان ممکن از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌کنند و امروز از سازمان راهداری درخواست کمک داشته و انتظار دارند مسئولان این سازمان به داد آنها برسند.

کامیون‌داران همیشه سازمان راهداری را حامی خود دانسته و برای قوانین وضع‌شده از سوی این سازمان احترام قائل هستند.

این راننده پیشکسوت ادامه می‌دهد: در ماه اگر بخواهیم یک سرویس بار از بندرعباس به تهران منتقل کنیم 5 میلیون تومان بارنامه این سرویس می‌شود که یک‌میلیون و 100 هزار تومان آن را باید به صورت نقدی بابت کمیسیون گاراژ پرداخت کنیم، 600 هزار تومان هم هزینه سوخت سرویس می‌شود، حدود 230 هزار تومان هم باید بابت حق بیمه پرداخت کرد و مبلغی را نیز بابت هزینه‌های خودرو از جمله روغن و هزینه‌های نگهداری و حتی خورد و خوراک خود کنار بگذاریم، رانندگان کامیون سالانه 500 هزار تومان بابت شارژ هوشمند پرداخت می‌کنند و به‌راستی یک راننده کامیون با این هزینه‌ها و درآمدها به کجا خواهد رسید.

قاسمی می‌گوید: به‌جز اینکه هزینه‌های کمیسیون‌ها خون رانندگان را می‌مکد، هزینه‌های بالای وسایل خودرو از جمله لاستیک و روغن و غیره نیز نای رانندگان را ربوده است.

این راننده باسابقه می‌گوید: زمانی که یک حلقه لاستیک 4 میلیون تومان و روغن 500 هزار تومان بوده و کل درآمد راننده کامیون از یک سرویس طولانی‌مدت 3 میلیون تومان بود که باید با آن خرج خانواده و کرایه‌خانه را هم بدهد راننده چه طور می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه تعمیر موتور کامیون 30 میلیون تومان آب می‌خورد، ادامه می‌دهد: یک راننده اگر بخواهد این هزینه را پرداخت کند در طول سال یک لقمه نان هم نمی‌تواند برای خانواده‌اش تأمین کند.

وی با تأکید بر اینکه رانندگان برای پیشرفت این آب و خاک جانشان را کف دست گرفته و همواره در جاده‌های پرخطر و غیراستاندارد روز و شب در رفت و آمد هستند، خاطرنشان می‌کند: چرا مسئولان نسبت به رانندگان کامیون کم‌لطف هستند، رانندگان چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند و تمام خواسته‌های آنها هم صنفی و مسائلی کاری است.

این راننده پیشکسوت می‌گوید: کامیون‌داران در این مملکت زندگی می‌کنند و کشور باید به آنها بها داده و حمایتشان کند.

قاسمی با اشاره به اینکه رانندگان برای سازمان راهداری حرمت قائل بوده و همواره به قوانین آن ارزش می‌گذارند، بیان می‌کند: چرا هنگامی‌که برای پیگیری مسئله‌ای به سازمان راهداری مراجعه می‌کنیم بعضی از کارمندان به‌جای گوش دادن به حرف ما گوشی به دست داشته و با گوشی بازی می‌کنند، در حالی که اگر رانندگان نباشند همان گوشی هم به دست آنها نخواهد رسید.

اعتصاب کامیون دارها

وی با تأکید بر اینکه رانندگان برای پیشرفت این آب و خاک جانشان را کف دست گرفته و همواره در جاده‌های پرخطر و غیراستاندارد روز و شب در رفت و آمد هستند، خاطرنشان می‌کند: چرا مسئولان نسبت به رانندگان کامیون کم‌لطف هستند، رانندگان چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند و تمام خواسته‌های آنها هم صنفی و مسائلی کاری است.

وی با بیان اینکه حدود 12 روز از اعتراض کامیون‌داران سپری شده و هیچ مسئولی به درد دل آنها حتی گوش هم نداده است، اظهار می‌کند: رانندگان خودشان هم این وضعیت را دوست ندارند، حتی درآمدهای کم پس‌اندازی هم برای آنها باقی نگذاشته است که در این شرایط از آن خرج زن و بچه را بدهند، اما حرف غیرمنطقی نمی‌زنیم و تنها انتظار داریم مسئولان به وعده‌های فراموش شده خود پایبند باشند.

قاسمی تصریح می‌کند: یک حلقه لاستیک چرا باید با قیمت 5 میلیون تومان هم در بازار پیدا نشود، چرا برخی مسئولان با کوتاهی خود اجازه می‌دهد عده‌ای سودجو لاستیک‌ها را انبار کرده و به رانندگان ظلم کنند؟ چرا در این 11 روز باید انبارهای احتکار لاستیک کشف و شناسایی شود؟ چرا دولت اجازه می‌دهند عده‌ای با منفعت‌طلبی خود آرامش کشور را به هم بریزند و امنیت روانی جامعه را در معرض تهدید قرار دهند؟ چرا هیچ نظارتی از سوی مسئولان بر این مسائل نیست.

وی ادامه می‌دهد: 20 درصد به نرخ کرایه بارها افزوده شد اما در مقابل قیمت لاستیک سر به فلک کشید و روغن به 440 هزار تومان رسید!
یکی دیگر از رانندگان نیز می‌گوید: یکی از وعده‌هایی که مسئولان دادند بحث بیمه تکمیلی رانندگان بود، به رانندگان گفتند مشکل بیمه تکمیلی برطرف شده و رانندگان بروند ثبت‌نام کنند، رانندگان یک روز در صف ایستاده و برای دریافت مزایای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کردند و مبلغ 30 هزار تومان هم از آنها کسر شد، اما هنگامی‌که برای دریافت هزینه‌های بیمه تکمیلی مراجعه می‌کنند در پاسخ می‌شنوند که بیمه تکمیلی دروغ بوده است، چرا 30 هزار تومان آن راست بود اما خود بیمه دروغ؟

ناصر یاوری می‌افزاید: کامیون‌داران شبانه‌روز برای رساندن بار به صاحبش در جاده‌ها در حال رفت و آمد هستند از مسئولان دعوت می‌کنیم یک‌بار به مدت 24 ساعت مهمان کامیون‌داران باشند و هیچ کاری هم نکنند تنها از نزدیک سختی کار رانندگان را ببینند و لمس کنند بفهمند راننده چه زجری می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: چرا نباید راننده‌ای که در اوج گرمای بندرعباس بار زده و چندین ساعت در جاده‌ها در حرکت است سختی کار داشته باشد اما راننده اتوبوسی که با عطر و ادکلن پشت فرمان اتوبوس نشسته و کیک و ناهار و شام و چای هم رایگان است و کمک هم دارد سختی کار داشته باشد، این یک بی‌عدالتی است.

کامیون‌داران شبانه‌روز برای رساندن بار به صاحبش در جاده‌ها در حال رفت و آمد هستند از مسئولان دعوت می‌کنیم یک‌بار به مدت 24 ساعت مهمان کامیون‌داران باشند و هیچ کاری هم نکنند تنها از نزدیک سختی کار رانندگان را ببینند و لمس کنند بفهمند راننده چه زجری می‌کشد.

این راننده می‌افزاید: بارها و بارها رانندگان کامیون در گرمای شدید بندرعباس دچار بدحالی و گرمازدگی شده و گمرک شهید رجایی به دادشان رسیده است، چرا عده‌ای می‌گویند کار کامیون‌داران تفریحی است و آنها نان و کباب می‌خورند!

یاوری بیان می‌کند: مسئولان بر اساس کدام منطق می‌گویند کار کامیون‌داران سخت نیست، چرا سختی کار رانندگان را تصویب نمی‌کنند از آنها خواهش داریم یک‌بار مقابل همه مردم و رسانه‌ها دلیل این کار را واضح و روشن بازگو کنند و بگویند بر اساس کدام منطق سختی کار را قبول ندارند.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیمه هرسال افزایش می‌یابد، اظهار می‌کند: سالی 230 هزار تومان باید حق بیمه پرداخت می‌کنیم تا پس از پرداخت 30 سال حق بیمه با ماهی یک‌میلیون تومان بازنشسته شویم، به‌راستی در این شرایط سخت اقتصادی چگونه می‌توان با حقوق کم بازنشستگی روزگار گذارند، خرج چند نفر را داد و کرایه‌خانه هم پرداخت کرد!

این کامیون‌دار می‌گوید: بیمه را گران کردند، سختی کار را هم نادیده گرفته و بیمه تکمیلی دروغین را رقم زدند، اما از آن‌سو لاستیک یک‌میلیون و 700 هزارتومانی را که پیش از این کامیون‌داران با 5 قسط خریداری می‌کردند 5 میلیون تومان کرده و به در نایاب تبدیل کرده‌اند.

یکی دیگر از کامیون‌داران نیز می‌گوید: شغل رانندگی با وجود داشتن مشکلاتی همچون سختی کار، حوادث جاده‌ای، سرما و گرما جزو مشاغل سخت به حساب نمی‌آید.

میرزاده می‌افزاید: این اعتراض‌ها بهانه‌ای برای رساندن صدایمان به مسئولان است ما به دنبال اعتراضات تنش‌آفرین نیستیم و تنها انتظار داریم مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند.

وی با انتقاد از وضعیت دلال‌بازی در حمل بار می‌گوید: در استان‌هایی که اعلام بار دارند مشکلی در زمینه دلال‌بازی نیست، اما در شهرهایی که فاقد اعلام بار هستند دلال‌ها سوءاستفاده کرده و برای رانندگان گربه می‌رقصانند به طور مثال بارنامه را دو میلیون و 500 هزار تومان فاکتور کرده و یک‌میلیون تومان آن را خود و شرکت طلب می‌کنند و صاحب کالا هم به گمان اینکه بار 2 میلیون و 500 هزار تومان برایش تمام شده است قیمت آن را به روی کالا کشیده و به دست مشتری می‌رساند و در این میان تنها رانندگان ضرر کرده‌اند.

اینکه گفته می‌شود رانندگان امنیت جانی ندارند دروغی بیش نیست، من 25 سال در این جاده‌ها رانندگی کرده و هیچ خطری جانم را تهدید نکرده است، این مسئله دروغی بیش نیست، کسی به رانندگان کاری ندارد، رانندگان به هیچ عنوان به خود اجازه نمی‌دهند به راننده دیگری که برای زن و بچه‌اش سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند اهانت کنند

میرزاده با اشاره به وضعیت امنیت در جاده‌ها بیان می‌کند: اینکه گفته می‌شود رانندگان امنیت جانی ندارند دروغی بیش نیست، من 25 سال در این جاده‌ها رانندگی کرده و هیچ خطری جانم را تهدید نکرده است، این مسئله دروغی بیش نیست، کسی به رانندگان کاری ندارد، رانندگان به هیچ عنوان به خود اجازه نمی‌دهند به راننده دیگری که برای زن و بچه‌اش سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند اهانت کنند، رانندگان همه هم درد هستند کسانی که رانندگان را بدنام کرده‌اند مشتی اراذل و اوباش هستند که قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی می‌گوید: حدود 12 روز است که کامیون‌داران دست به اعتراض زده‌اند اما در این مدت هیچ توجهی از سوی مسئولان برای رسیدگی به خواسته‌های آنان صورت نگرفته و کسی سراغی از رانندگان نمی‌گیرد.

یکی دیگر از کامیون‌داران نیز می‌گوید: امروز همکاران من در تأمین لاستیک با چالش و مشکلات جدی مواجه هستند، قیمت بالا و کمبود لاستیک در بازار موجب شده که دست از کار بکشند.

کوروش دالایی می‌افزاید: قیمت یک جفت لاستیک بالای 10 میلیون تومان است کامیون‌دارانی که 18 چرخ دارند چقدر باید کار کنند تا بتوانند یک جفت لاستیک بخرند؟

وی تصریح می‌کند: علاوه بر لاستیک قیمت لوازم‌یدکی نیز به‌شدت افزایش پیدا کرده، هزینه تعمیر موتور 30 میلیون تومان است، همه این قیمت‌ها در کنار نبود هیچ‌گونه حمایتی باعث شده رانندگان دست به اعتراض بزنند.

این راننده تأمین لاستیک به قیمت ارزان، در نظر گرفتن سختی کار و تلاش در راستای بهبود وضعیت معیشت رانندگان را از مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان برشمرد.

دالایی می‌گوید: هنوز کامیون‌داران ناچار هستند کمیسیون‌های سرسام‌آوری پرداخت کنند و مدیریت این بخش اصلاح نشده است.

وی بیان می‌کند: همه کامیون‌داران تنها و تنها به دنبال خواسته‌های به حق خود هستند و چیزی فراتر از حق خود نمی‌خواهند، در این اعتراض‌ها اسیر نقشه دشمن نخواهند شد، قطعاً کسانی که به بهانه اعتراض دست به برخی اقدامات می‌زنند از قشر رانندگان نبوده و مسیر آنها از کامیون‌داران جداست.

دالایی خاطرنشان می‌کند: کامیون‌داران هم از بیکاری و عدم بارگیری خوشحال نیستند، قطعاً آنها هم در زندگی کرایه‌خانه و قسط داشته و باید مخارج زندگی را تأمین کنند و به خوبی می‌دانند با نشستن در خانه درآمدی نخواهند داشت، اما اگر امروز به خواسته‌های آنان رسیدگی نشود قادر به ادامه کار نخواهند بود، اگر اول خردادماه امسال کامیون‌ها به دلیل اعتراض زمین‌گیر شدند تا مدتی دیگر این کامیون است که راننده را متوقف می‌کند چون قطعات و لاستیک در بازار نیست و کامیون هم بدون لاستیک تکان نمی‌خورد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =