یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهم ترین فلسفه‌های امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت، ارشاد، نقد و خیرخواهی حاکمانِ جامعه است. چون یکی از موضوعاتی که در روایات متعدد به ما می‎گوید «النصیحة الائمة المسلمین» است که امروز تعطیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام  محسن مهاجرنیا در دومین جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در سال جاری با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی، گفت: اگر بخواهیم به نقاط ضعف و قوت درون جریان انقلابی و اصولگرایی بپردازیم، نقاط ضعف و قوتی در کنار امتیازاتی مشاهده می شود که جای دیگر نیست و همین پایبندی به یک سری اصول، اخلاقیات، اعتقادات، باورها و مسائل تکلیفی، از نقطه قوت‌های ماست. 

وی با تصریح بر اینکه یک سری نقطه ضعف‏‎ها هم داریم، افزود: این تشتتی که در درون جریان وجود دارد و بی اعتمادی که ایجاد شده در کنار بی برنامگی و خود‎رأیی که معمولاً هر جریان فکری، فقط حرف خودش را قبول دارد و انحصارطلبی که احیاناً دیده می‎شود، نقاط ضعفی است که وجود دارد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: تهدیدات بیرونی مانند مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی وجود دارند که این تهدیدها شکننده هستند و چون انقلاب اسلامی متکی به مقبولیت اجتماعی و افکار عمومی است، اگر نتوانیم افکار عمومی را اقناع کنیم که دولت اقتدار دارد و نظام می‎تواند مشکل خود را حل کند، باعث تضعیف مقبولیت اجتماعی می شود و این تهدید است.
وی تاکید کرد: ما با همه مشکلاتمان، با همه گرفتاری‎های اقتصادی، هنوز در مقابل ابرقدرت‎ها ایستادیم. هنوز حرف اول ابرقدرت‎ها یعنی پنج کشور اول اروپا به اضافه آمریکا و اسرائیل، راجع به ماست. درست است که تهدید می‎کنند ولی برای ما فرصت است. یعنی ما هنوز قدرتمندیم، زنده‎ایم و فعال. ما هنوز در سطح ابرقدرت‎ها حضور و ظهور داریم. این‏ها فرصت‎هایی است که باید تقویت شوند و به مردم روحیه بدهند.
حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به ضرب المثل عربی «کثیرالرماد» که به خانه پرمیهمان و پرخرج اشاره دارد، گفت: کسی که می‎خواهد بزرگی کند باید خرج کند. تعارف هم ندارد. شمایی که می‎خواهید انقلاب صادر کنید، مقابل امریکا و اسرائیل بایستید و بِرند مقابله با استکبار به اسم شما باشد باید در مقابل طبق قانون اساسی از مستضعفین هم حمایت کنید، باید هزینه آن را هم بدهید.

جریان های اصولگرا و اصلاح طلب تلاش دارند همدیگر را خنثی کنند
نویسنده کتاب آسیب شناسی جریان اصول گرایی گفت: متأسفانه جریان های اصولگرا و اصلاح طلب همه همّ و غمشان را گذاشته اند تا همدیگر را خنثی کنند و این به ضرر انقلاب است. کلیپ‎هایی که با هزینه ها و منابع مالی مبهم ساخته می شود، نشان می‎دهد که برخی از این طیف ها نسبت به مسائل مهم بی توجه هستند.
وی با اشاره به تحلیل های صورت گرفته نسبت به حمله آمریکا به سوریه تصریح کرد: تحلیل‎ها فوق العاده ضعیف، کم عمق و غیراستراتژیک بود که این نشان می دهد جریان اصولگرا و اصلاح طلب ما روی مسائل راهبردی متمرکز نیستند.
وی در ادامه با تبیین انواع راهبرد تدبیری، به پنج راهبرد آن اشاره کرد و گفت: «راهبرد حفظ و تقویت نظام»، «‌راهبرد امر به معروف و نهی از منکر»، « راهبرد تولی و تبری»، «راهبرد اتحاد وانسجام بخشی» و «راهبرد آتش به اختیار» از راهبردهای تدبیری هستند.
مهاجرنیا در ادامه به راهبرد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: ما نسبت به این فریضۀ بزرگ بسیار بی‎توجه هستیم. حقیقتاً هم رفع تکلیف و فراموش شده است. برای چه قرآن با نگاه راهبردی می‎فرماید شما بهترین امت هستید. برای آن که راهبرد کلانی به نام امر به معروف دارید. یعنی با این راهبرد شما جامعه‎تان را اصلاح و سالم‎سازی می‎کنید، آسیب‎ها را برطرف می‎کنید و حرکت می‎دهید.
وی افزود: بعضی‎ها فکر می‎کنند امر به معروف و نهی از منکر یک عامل بازدارنده است. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین قانون حرکت‎ دهندۀ الهی است و چهار ستون دین روی این قانون استوار است

اصولگرا هستیم یعنی چه؟
استاد حوزه و دانشگاه دومین کارکرد این قانون را ایجاد حفظ و گسترش ارزش ها دانست و افزود: شما می گویید اصولگرا هستیم، بگویید «اصولگرا هستیم» یعنی چه؟ یعنی چه کاری کنیم که اسم ما را اصولگرا بگذارند؟
وی توضیح داد: ما اولاً باور داریم به همۀ اصول و ارزش‌های اسلام و ارزشهایی که انقلاب اسلامی برای ما ایجاد کرده است. ما به نظام ولایت فقیه باور داریم و عدالت، دین، معنویت و اخلاق، اصول ما هستند. کار امر به معروف و نهی از منکر هم این است که این‎ها را ایجاد و حفظ کرده و گسترش می‌دهد.
وی امر به معروف را مولد معروف دانست و با اشاره به اینکه در جامعه ما متاسفانه معروف ها کم رنگ و مبهم و حتی در مواردی به منکر تبدیل شده است، اظهار داشت: چه کسی باید اینها را بازسازی، بازآفرینی، تولید، افزایش و شرح بدهد؟ حوزه علمیه، فقها، مجتهدین و علماء، وظیفه اینها این است که در جامعه ارزش تولید کنند. یک عده‎ای موظف هستند آن را حفظ کنند و یک عده ای هم گسترش دهند.
مهاجرنیا افزود: جریان اصولگرایی که مدعی حراست از اصول انقلاب اسلامی است باید در خط مقدم راهبرد حفظ ارزش ها باشد. اصولگرایی تنها در ایام انتخابات شورای شهر و مجلس و ریاست جمهوری و... نیست. فقط سیاسی هم نیست. متاسفانه جریان اصولگرایی، راهبرد اساسی اصلاح جامعه اسلامی یعنی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کرده است.

وی در ادامه به فلسفه جلوگیری از انحرافات و مفاسد و کنترل آسیب‎ها اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین فلسفه‌های امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت، ارشاد، نقد و خیرخواهی حاکمان جامعه است. چون یکی از چیزهایی که در روایات متعدد به ما می‌گوید «النصیحة الائمة المسلمین» است که امروز تعطیل شده است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =