پرداخت پاداش به کارکنانی که به جهت تردد به محل کار از دوچرخه استفاده کنند

با ابتکاری نو از سوی رییس بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد و به جهت ایجاد نشاط و شادابی روحیه پرسنل و همچنین صرفه جویی واستفاده بهینه از فضای محوطه بیمارستان، و کاهش ترافیک طی مراسمی تعداد 376 دستگاه دوچرخه جهت تردد پرسنل بیمارستان به محل کار ، تحویل کارکنان بیمارستان گردید.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، دوچرخه سواری یکی از محبوبترین روشها برای افرادیست که مایل به تقویت قلب و ریه های خود هستند. دوچرخه سواری منظم، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش میدهد. همچنین، ورزش های هوازی منظم روی دوچرخه، ریه ها را تقویت کرده و به آنها امکان میدهد تا اکسیژن بیشتری را جذب کرده و سطح انرژی فرد را بالا ببرد.
داشتن قلب و ریه هایی قوی نه تنها از پیش آمدن شرایط خطرناک قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر، فشارخون، تصلب شریان و سندرم متابولیک جلوگیری می کند، بلکه برای فعالیت روزانه نیز انرژی بیشتری فراهم میکند .فواید دوچرخه سواری بقدری برای افراد مهم است که برخی شرکتها و سازمانها در داخل یا خارج کشور گذشته از بحث سلامتی و تقویت روح، از آن برای تردد به محل کار بجای خودرو استفاده میکنند در مجله ای آمده بود در نیوزیلند یک شرکت بابت استفاده کارکنانش از دوچرخه برای تردد به محل کار به آنها پاداش نقدی می کند ، از این روش استقبال خوبی صورت گرفته بود و باعث ایجاد انگیزه زیاد برای کارکنان شده
اما این روش مناسب فقط در خارج کشور و احیاناً خارج استان اجرا نمیشود بلکه اخیراً این ایده توسط ریاست ورزشی و خوش فکر بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد برای کلیه کارکنان نیز رنگ عملی بخود گرفته و از مرحله فکر و ایده به مرحله اجرا درآمد به همین بهانه با دکتررامین منظمی مطلق رییس بیمارستان در خصوص جزئیات طرح به گفتگو نشستیم :
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم آبا د دراین زمینه در ابتدا به ما گفت : یکی از مشکلات و معضلات در بیمارستان ، نبود فضای مناسب و کافی پارکینگ جهت پارک خودروی همکاران و پرسنل بود. با توجه به اینکه استفاده از خودروهای تک سرنشین توسط مردم و کارمندان به عرفی تبدیل شده بنابراین توسعه پارکینگ بیمارستان هم چند صد میلیون اعتبار نیاز داشت و هم بعد از مدتی فضای توسعه یافته هم جوابگو نمی شد چرا که اکثر کارکنان ،پزشکان، خدمات و دانشجویان نیز دارای خودرو بودند و حل این معضل با توسعه فضای پارکینگ هم امکان پذیر نبود .


وقتی یک ایده جلوی صرف هزینه های زیاد را می گیرد!
دکتر رامین منظمی مطلق ادامه داد : راهکاری که دراین زمینه به ذهنم رسید تهیه دوچرخه برای پرسنل بیمارستان بود که با بررسی هایی که انجام دادیم استفاده از آن به جهت کاهش آلودگی هوا ، کاهش مصرف سوخت ،حفظ سرمایه ملی ،روان شدن ترافیک ، نشاط و شادابی روحیه همکاران وهمچنین مهیا شدن فضای زیاد پارکینگ به مراتب مناسب تر و به صرفه تر برای همکاران بود که تصمیم گرفتیم این ایده را اجرایی کنیم.
وی اظهار داشت : البته باید گفت تا قبل از آن هرکارمندی برای تردد به محل کار از دوچرخه استفاده نمی کرد بهمین دلیل ورزش با استفاده از دوچرخه باید جزیی از زندگی باشد که فرد آن را ترک نکند دوچرخه سواری برای کارکنان هم وسیله کار است وهم وسیله ورزش که هرروز با آن سر و کار دارند وبه یک عادت تبدیل می شود و از آن بجای خودرو استفاده می کنند .
منظمی مطلق در ادامه با بیان اینکه هدف ما تهیه دو چرخه برای کلیه رده های کاری بیمارستان بود افزود : درابتدا اعلام کردیم 50 درصد خرید دوچرخه برای کلیه پرسنل اعم از خدماتی ، کارمندان ، پرستاران و پزشکان از منابع داخل بیمارستان پرداخت می شود 50 درصد مابقی هزینه خرید توسط همکاران آنهم استفاده از تسهیلات تعاونی بیمارستان میسر است وشرط خرید و تهیه دوچرخه استفاده از وسایل ایمنی می باشد که آسیبی به همکاران وارد نشود به همین منظور ملاک خرید دو چرخه را بهمراه کلیه وسایل ایمنی شامل کلاه - دستکش - چراغهای عقب و جلو و....قراردادیم و با برندهای تولیدی دوچرخه های استاندارد وارد مذاکره شدیم .
طرحی که می تواند برای سایر مراکز اداری استان پایلوت شود
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد با اشاره به اینکه این ایده برای اولین بار درسطح استان اجرایی شده و سایر ادارات نیز براحتی می توانند انجام دهند تصریح کرد : با شرکتی که دوچرخه های نیمه حرفه ای استاندارد تولید می کرد مذاکراتی داشتیم و در نهایت توافق کردیم به شرط خرید نقدی بهمراه وسایل ایمنی تخفیف های بسیاری اعمال نماید در نهایت قیمت تمام شده خرید و تحویل یک دو چرخه یک میلیون و سیصد هزارتومان تعیین شد و قرارداد های لازم متعقد گردید.
وی گفت : برای خرید هر دوچرخه مبلغ هفتصد هزار تومان بلا عوض از منابعی که به جهت تشویق پرسنل در اختیار داشتیم و هفتصد هزار تومان دیگر نیز از تعاونی بیمارستان با اقساط هر ماه 100 هزار تومان دراختیار همکاران جهت خرید قرار دادیم.
پرداخت پاداش نقدی در ازای تردد به محل کار با دوچرخه
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد که شخصاً علاقه خاصی به دوچرخه سواری دارد و برای تردد به محل کار از این وسیله استفاده می کند در خصوص تعداد دوچرخه ها و نحوه استفاده از آن می گوید: درسه مرحله دوچرخه ها را تحویل همکاران دادیم و در مجموع تعداد 376 دوچرخه با اعتباری به مبلغ 500 میلیون تومان که 50 درصد خرید توسط بیمارستان و 50 درصد توسط همکاران در قالب تسهیلات تعاونی کارکنان و با اقساط ماهیانه 100 هزار تومان انجام گرفت و جهت استفاده از آن اجباری اعمال نکردیم اما جهت استفاده بیشتر تشویقهایی برای همکاران لحاظ کردیم که شامل چند همایش پیاده روی در سطح شهر وخارج شهر بود و پاداش های نقدی که مورد استقبال قرار گرفت و بعد از آن (سال 96) به فصول سرما برخورد کردیم اما در فروردین امسال مصوب کردیم هرکدام از همکاران که از دوچرخه استفاده کند روزانه 10 هزار تومان { ماهانه حداقل 250 هزار تومان } تشویقی به او پرداخت می کنیم .
دکتر رامین منظمی مطلق با موفق اعلام کردن طرح مذکور گفت : خوشبختانه درسال جاری در فروردین ماه 16 نفر و در اردبیبهشت ماه 35 نفر از همکاران برای تردد به محل خدمت از دوچرخه استفاده کردند وخوشبختانه هرماه درحال افزایش هستند.
آینده نگری به جهت تداوم و ماندگاری طرح
وی همچنین با اشاره به پارکینگ دوچرخه ها افزود : احداث پارکینگ مختص دوچرخه مستلزم هزینه است فعلا فضایی موقت برای استقرار آن در نظر گرفتیم تا درآینده نزدیک نسبت به احداث محل ثابت پارک دوچرخه ها اقدام کنیم .
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی در پایان اظهار کرد : اجرای این طرح به منظور ترغیب همکاران به ورزش وحل معضل نبود پارکینگ وایجاد نشاط وشادابی روحیه پرسنل بیمارستان بود که جا دارد در این فرصت از تک تک همکاران بیمارستان تامین اجتماعی اجتماعی تشکر ویژه داشته باشیم

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =