عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌گفت: در مصوبه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان سعی شده تا خلاءهای قانونی احقاق حقوق کودکان و نوجوانان شناسایی شود و همچنین راهکارهای پیشگیری از اعمال خشونت‌ها نیز تعریف شده است.

به گزارش خبرآنلاین، زهرا ساعی درباره تصویب مصوبه حمایت از کودکان نوجوانان  گفت: در این سال‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان به لحاظ حمایت‌های حقوقی همه جانبه سازمان‌ها و نهادهای دولتی خلاء قانونی داشتیم. این لایحه به مجلس عودت داده و در کمیسیون‌های مختلف هم بررسی شد. 

او با اشاره به اینکه تلاش شده در این مصوبه نوع خشونت و مصادیق آن به درستی تبیین شود، ادامه داد: در این مصوبه همچنین سعی شده تا موضوع کارکشیدن از کودکان، بهداشت و درمان، تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل، آزار و اذیت‌های جنسی و جسمی‌ آنها هم مورد توجه قرار بگیرد. سعی شده در این مصوبه همه این موارد به همراه خطرات و خشونت‌هایی که علیه کودکان ممکن است به‌کار برده شود، مورد توجه قرار بگیرد و برای آنها راهکارهایی تعیین شود.

ساعی گفت: مداخلات سازمان‌ها و نهادهای دولتی متولی را هم تعریف کرده‌ایم که به چه صورت این مداخله را هدفمند انجام دهند. در واقع قانونی کامل است که قاطع و شفاف باشد و واقعا این قانون ویژگی‌های خوب را دارد و می‌تواند بازدارنده قانونی داشته باشد و امیدواریم قشر کودک و نوجوان بر مبنای این قانون در برابر خشونت‌ها ایمن شوند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که این قانون چقدر دست سازمان‌ها برای حمایت واقعی و تکرار نشدن اتفاقات گذشته باز است، گفت: در این قانون تعریف شده که سازمان‌های مختلف مانند قوه قضاییه، بهزیستی، پلیس و سایر دستگاه‌ها چه وظیفه‌‌ای دارند و چه کارهایی باید انجام بدهند.

او با بیان اینکه قدم بعدی عملیاتی کردن این مصوبه است، گفت: این لایحه از سوی دولت ارائه شده بود و مطمئنا بودجه‌هایی را هم در قالب همین بودجه‌های سنواتی مشخص کرده است، برای اینکه این مصوبه ضمانت اجرایی داشته باشد نوع پیگیری و بازخواست سازمان‌ها و نهادها در صورت انجام ندادن وظایفی که برای آنها تعریف شده هم پیش بینی شده است.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =