۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷
دهکده ملی سازهای سنتی کجاست؟

ایسنا نوشت:معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه از ثبت روستای فش کنگاور به عنوان دهکده ملی سازهای سنتی ایران خبر داد.

پروانه حیدری ا اعلام خبر ابلاغ حکم ثبت ملی روستای فش کنگاور به عنوان دهکده سازهای سنتی، اظهار کرد: روستای فش از جمله روستاهای نادر ایران است که حدود 150 نفر از مردم این روستا در زمینه ساخت سازهای سنتی فعال هستند.

وی با بیان اینکه پرونده ثبت ملی روستای فش از سال 96 تهیه و به شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد، افزود : در این مدت با برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف، اعزام هنرمندان صنعتگر این روستا به نمایشگاه های متعدد و صدور مجوز فعالیت کارگاه ها زمینه ثبت این روستا را به عنوان روستای ملی سازهای سنتی فراهم کردیم.

وی با اشاره به فعالیت 30 کارگاه ساخت سازهای سنتی در روستای فش، گفت: ساخت سازهای سنتی در کنار فعالیت های کشاورزی شغل اصلی مردم این روستا محسوب می شود.

ساز سنتی

حیدری "سه تار"، "تنبور" و "تار" را ازمهمترین سازهای تولیدی در این روستا اعلام کرد و افزود: اخیرا کلاس های آموزشی ساخت "سنتور" را نیز برای هنرمندان صنعتگر روستا برگزار کرده ایم.

وی تاکید کرد: از سال گذشته کلاس های بِه آموزی کارگاه به کارگاه در این روستا برگزار شد و برنامه داریم بزودی سمینار آموزشی بازاریابی و کارآفرینی صنایع دستی را برای هنرمندان صنعتگر شهرستان کنگاور برگزار کنیم.

معاون صنایع دستی استان رونق بازار فروش سازهای سنتی فش را یکی از پیامدهای مثبت ثبت ملی این روستا به عنوان دهکده ملی سازهای سنتی عنوان کرد و گفت: با ثبت ملی این روستا، تلاش خود را برای ثبت جهانی آن نیز آغاز خواهیم کرد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =