۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

ایرنا نوشت: رهبران روسیه و آلمان شنبه شب در اقامتگاه مرکل به طور مشروح درباره طرح خط لوله گاز جریان شمالی2، برجام، بحران سوریه و مساله اوکراین گفت وگو کردند.

خبرگزاری تاس با مهم خواندن مذاکرات سران روسیه و آلمان درباره طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 نوشت: پوتین و مرکل، سیاسی کردن موضوع احداث خط لوله گاز جریان شمالی 2 را نادرست خوانده و با چنین رویکردی مخالفت هستند.

رسانه روسی افزود: سران روسیه و آلمان بر ماهیت تجاری طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 و برتری رقابتی این طرح تاکید دارند.
تاس به نقل از دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نوشت: پوتین و مرکل در خصوص تحریم های احتمالی علیه شرکت هایی که در طرح خط لوله جریان شمالی 2 ممکن است اعمال شود، گفت وگو کردند.

به گفته وی، پوتین خاطرنشان کرد که خط لوله گاز جریان شمالی 2 امکان ترانزیت گاز از اوکراین را از بین نمی برد و مرکل نیز موافقت کرد که از این طرح باید دفاع کرد.

پوتین و مرکل درباره ایران چه گفتند؟

 خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شرکت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که یک هزار و 222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.

هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.
آمریکا با اجرای این طرح مخالفت می کند و هشدار داده است که شرکت هایی که در آن مشارکت تحریم خواهند شد.

سران دو کشور بر حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کردند

خبرگزاری ریانووستی نیز با اشاره به مذاکرات پوتین و مرکل درخصوص برنامه هسته ای ایران نوشت: پوتین برجام را در راستای تحکیم امنیت منطقه ای و جهانی می داند و بر حفظ این توافق تاکید دارد، مرکل نیز با تاکید بر حفظ برجام به عزم کشورش برای حفظ این توافق تاکید کرد.

«مرکل در همین حال پیش از مذاکرات با پوتین اعلام کرد که کشورش با نگرانی اقدامات ایران را در عرصه برنامه موشکی یا در سوریه پیگیری می کند.»

رسانه روسی یادآوری کرد: برجام در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 امضا شده بود و بر اساس آن محدودیت هایی در برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اقتصادی و مالی اعمال می شود.

ریانووستی نوشت: اما آمریکا در اوایل ماه می(اردیبهشت ماه) اعلام کرد که واشنگتن از این توافق خارج می شود و به دنبال آن تحریم های گسترده در مورد ایران اعمال می کند.

پوتین خواستار کمک اروپا به سوریه شد

شبکه تلویزیونی راشاتودی نیز به مذاکرات پوتین با مرکل درباره مساله سوریه اشاره کرد که در آن موضوع بازگشت مهاجران سوری به کشورشان را مطرح کرد.

به گفته پوتین، مساله مهاجران سوری بسیار مهم است و یک میلیون نفر در اردن و یک میلیون دیگر در لبنان و 3 میلیون مهاجر سوری در ترکیه بسر می برند و این مساله به اروپا نیز کشیده شده است و هر روز برابعاد آن افزوده می شود.

رئیس جمهوری روسیه بر لزوم کمک برای بازسازی مناطقی از سوریه که مهاجران بتوانند به آن بازگردند، تاکید کرد.

پوتین خواستار توجه به حل مسائل انسانی مناقشه سوریه و مشارکت اتحادیه اروپا در بازسازی این کشور و کمک های انسانی به مردم سوریه و کمک به بازگشت سوری های مقیم خارج شد.

سران روسیه و آلمان از ادامه بحران اوکراین ابراز تاسف کردند

شبکه تلویزیونی روسی «لایف» نیز به مذاکره پوتین و مرکل درباره اوکراین به عنوان مهم ترین مساله مورد اختلاف دو کشور اشاره کرد و گفت: سران روسیه و آلمان از عدم اجرای توافقنامه مینسک برای حل بحران اوکراین ابراز تاسف کردند.

رسانه روسی به استناد دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: پوتین و مرکل در مذاکرات خود درباره اوضاع اوکراین تبادل نظر کردند و دو طرف از دورنمای مبهم تمدید قانون موقعیت ویژه منطقه دونباس در شرق اوکراین که دوره اعتبار آن به پایان رسیده ابراز نگرانی کردند.

براساس گزارش این رسانه، مرکل خاطر نشان کرد که کشورش خواهان تمدید آتش بس در منطقه مناقشه دونباس در شرق اوکراین با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید است.

دو طرف همچنین در مورد امکان استقرار صلحبانان بین المللی در منطقه مناقشه دونباس و اختلافات و موانعی که در اجرای این طرح وجود دارد گفت وگو کردند.

مناقشه در شرق اوکراین از سال 2014 آغاز شد و بیش از 10 هزار نفر قربانی آن شد.

کشورهای غربی و آمریکا روسیه را مسئول وقوع مناقشه در شرق اوکراین خوانده و دهها بسته تحریمی علیه این کشور وضع کرده اند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 0
    مد نظر قرار داد: ۱ عملی کردن حداقل بخشی از اقداماتی که قرار است اروپا به عنوان اقدامات اولیه انجام دهد، در ماه سپتامبر تحقق یابند.توجیه، وضعیت اقتصادی کشور و نیاز جامعه و بازارهای داخلی به سیگنالهای مناسب است تا از ایجاد شرایط وخیم و "برگشت ناپذیر و غیر قابل کنترل" جلوگیری شود.مابقی اقدامات و تحقق بسته پیشنهادی میتواند در ادامه به نوامبر موکول شود۲ با توجه به مشکلات تبادلات مالی برای شرکتهای کوچکتر فعال در ایران،سه کشور اروپایی میتوانند هر کدام یک یا دو بانک دولتی را موظف و معرفی به انجام تراکنشهای مالی با شرکتها و طرفهای تجاری ایرانی کنند،بانکهای دولتی کوچک متعددی وجود دارد که نه شعبه درامریکا دارند و نه تعاملاتی و در صورت مواجه با تحریم امریکا اصولا خسارت خاصی متوجه آنها نیست.