ایسنا نوشت: مقامات ترکیه نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار دارند که تاکید می‌کنند سرهنگ صلاح الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی امنیت عمومی عربستان کسی بوده که جسد جمال خاشقجی را مثله کرده و از دستیارانش خواسته در زمان مثله کردن بدن او موسیقی گوش کنند.

منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تنها در هفت دقیقه صورت گرفته و تیم امنیتی هیچ تحقیقی از او انجام نداده‌ و این اشاره صریح به این دارد که آنها دستوراتی را از بالادستی‌ها درباره قتل او بدون نیاز به بازجویی از او گرفته بودند.

سرهنگ الطبیقی

الطبیقی همراه ۱۵ سعودی بوده که با دو جت اختصاصی در دو پرواز جداگانه از امارات و مصر در همان روزی که خاشقجی ناپدید شد، وارد ترکیه شده و همان روز نیز ترکیه را ترک کرده است.

منابع ترکیه‌ای به شبکه الجزیره گفتند، قتل خاشقجی در کنسولگری در دفتر محمد العتیبی کنسول سعودی و در حضور او تنها چند دقیقه بعد از ورودش به کنسولگری انجام گرفته است.

طبق گفته منابع ترکیه‌ای با استناد به نوارهای صوتی ضبط شده، خاشقجی قبل از قتلش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده و بعد از قتلش در دفتر کنسول عربستان جسدش مثله شده است.

در این راستا تیم بازرسی ترکیه‌ روز سه‌شنبه وارد منزل کنسول سعودی شد اما نیروهای امنیتی ترکیه تفتیش خانه کنسول سعودی را شب گذشته به دلیل عدم همکاری طرف سعودی متوقف کردند.

منابع امنیتی گفتند، سعودی‌ها هر گونه همکاری در این زمینه و گشودن درب داخلی منزل کنسول را به روی بازپرسان رد می‌کنند.

پیشتر منابع رسمی ترکیه‌ای گفته بودند، کنسول سعودی قبل از رسیدن تیم بازپرسان ترکیه را به مقصد ریاض ترک کرده است.

دادستانی ترکیه اعلام کرده، ادله و مستنداتی در داخل منزل کنسول درباره خاشقجی کشف شده است. دستیابی به این مدارک فرضیه قتل خاشفجی در کنسولگری را تقویت می‌کند.

از ۵ مظنون پرونده خاشقجی، ۴ تن با حکومت سعودی در ارتباط هستند
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، از ۵ مظنون پرونده ناپدید شدن روزنامه‌نگار مخالف ناپدید شده عربستانی، ۴ نفر آنان با حکومت سعودی ارتباط دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند مقامات ترکیه در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، هویت پنج مظنون را مشخص کرده‌اند که چهار نفر آنان با حکومت عربستان سعودی در ارتباطند.

به نوشته نیویورک تایمز، یکی از آن‌ها از دست‌اندرکاران دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و دیگری نیز پزشک متخصص پزشکی قانونی با پست رده بالا در وزارت کشور عربستان است. سه مظنون دیگر نیز با تیم امنیتی شاهزاده عربستانی مرتبط بوده‌اند.

یکی از مظنون‌ها «ماهر مترب» است که دیپلمات سعودی در سفارت لندن در سال ۲۰۰۷ بوده است. دیگران نیز «عبدالعزیز محمد الحساوی»، «ثائر غالب الحربی»، «محمد سعد الزهرانی»، دکتر «صلاح التبیجی» نام دارند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، یکی از افراد مظنون به دست داشتن در قضیه خاشقجی محمد بن سلمان را در سفر به پاریس و مادرید و دیگری او را در سفر اخیر به آمریکا همراهی کرده است.

ارتباط مستقیم و آشکار مظنونین با ولیعهد سعودی روایت کشته شدن خاشقجی طی یک عملیات «خودسرانه» را تضعیف و پذیرش تبرئه آنان را دشوار می‌کند.

بر اساس این گزارش، ۱۵ سعودی مظنون که به طرز مشکوکی وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده‌اند همگی از افسران، جاسوسان و کارمندان حکومتی سعودی بوده‌اند و ارتباط ۹ نفر آن‌ها با ارتش و نهاد‌های اطلاعاتی سعودی برای این روزنامه ثابت شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان خراسان شمالی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    فردا میگن کار ایرانی ها بوده همچون حملات یازده سپتامبر به برج های دوقلو که تمام تروریستها تبعه عربستان بودند و ایران باید غرامت بده
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      37 26
      به شما چه؟ به ما چه؟ شما فکر دلار 15 هزار تومانی باش خوراک خبرگذاری ها شده این مردک
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      32 3
      حالا این هیچی. اگه نوار صوتی درست باشه یعنی سفارت عربستان توسط ترکیه شنود میشه خخخخ
  • علی DE ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    37 16
    کشتین مارو با این قاشوقچی
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    41 6
    سرنوشت همه آزادی خواهان همینه .
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    42 6
    جهان سوم یعنی این
  • پسرخاله IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    28 6
    مقامات ترکیه نوارهای صوتی ضبط شده‌ رو از کجا آوردن؟ شنود؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    28 7
    قابل توجه ترامپ بازاری با تصمیمات دوزاری
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    32 6
    واقعا که بریده باد دست سعودی جانی
  • نیا A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    13 4
    بالاخره اسم دکتر چیه ؟ صلاح الطبیقی یا صلاح التبیجی ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    26 21
    حالا چرا ایران اینقدر دلسوز خاشق شده؟ چقدر کینه ای هستیم یادمون رفته ما به سفارت عربستان حمله کردیم یعنی مسله مهمتر در کشور وجود ندارد؟؟؟
  • محمد رضاسامیان IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
    9 6
    واقعا متاسفم جواب من به کسانی که گفته به شما چه؟ به ما چه؟ شما فکر دلار 15 هزار تومانی باش خوراک خبرگذاری ها شده این مردک آقای برادر شما نمیخواد فارسی زبان باشی،یا اصلا لازم نیست ایرانی باشی، فقط کافیه تو زندگی واقع بین باشی خودبخود نگاهت به مسایل ، وسعت و دورنمای بیشتری پیدا میکنه ، سطحی نمیبینی و زود قضاوت نمیکنی، حتی اگر دغدغه ی بالا رفتن قیمت ارزم داشته باشی، بازم لابلاش، متوجه نقش کثیف عربستان ، در همه جوانب میشی یکمی فکر کن دادا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    18 2
    عربستان اگه آدم بود.با این همه پیامبر فرستاده شده ب راه میومد....چ انتظاری دارید ازش...ی مشت حیوان ریختن توو ی جایی ب نام عربستان
  • بی نام DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    11 6
    همین عربهای بی خاصیت بودن جگر پیامبر وامامان معصوم را خون کردن ویمنیهارو که هم نوع وهم زبان خودشون هستن قتل عام میکنند ازاین شیطان صفتان ادم نما میشه چه توقعی داشت ؟
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    0 0
    علت تکه تکه شدن جسد جمال خاشقچی آزادی بیان و حقوق بشر آمریکایی است .تعریف آمریکاییها از حقوق بشر مثله کردن روزنامه نگاران است .آل سعود هم تابع حقوق بشر است .