۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴

مرحوم آیت‌االله هاشمی‌رفسنجانی با پرونده‌ای بسیار سفید و درخشان زندگی را سپری کردند.

ملاک ارزش‌گذاری کارنامه ایشان قضاوت بزرگان علم، ادب و اخلاق کشور است و نمره‌ای ممتاز و درخشان برای مرحوم آیت‌ا... هاشمی در این مورد ثبت شده است. زندگی ایشان به‌گونه‌ای سپری شد که در نهایت در کنار امام خمینی(ره) جای گرفتند و این افتخاری برای آن مرحوم محسوب می‌شود.

مقام معظم رهبری هم از ایشان به عنوان رفیق و یار ۶۰ ساله خود یادکردند و فرمودند: هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود و کسی جای او را پر نمی‌کند. برای عظمت شخصیت یک فرد باید به دنبال چه چیزی بگردیم. فقها، مراجع، مقام معظم رهبری و همه شخصیت‌ها بر ادب، اخلاق، نزاکت، صبر و انقلابیگری مرحوم ‌آیت‌ا... هاشمی صحه گذاشتند. اشخاصی که با ایشان مخالفت می‌کنند، با همین صفات برجسته مرحوم هاشمی مخالفت می‌کنند و با این کار ماهیت خود را به نمایش می‌گذارند. ضدیت با اخلاق نشانه بداخلاقی و بی‌اخلاقی و ضدیت با ادب نشانه بی‌ادبی است. در روایات آمده صحبت پشت سر شخصی که رحلت کرده، امری نکوهیده و ناپسند است. در عرف مردم هم حتی گفته می‌شود که نباید پشت سر متوفی غیبت کرد.

اشخاصی که درباره شخصیت ایشان سخنان زشتی را بیان می‌کنند، باید از خود بپرسند که در بین مردم و جامعه چه جایگاهی دارند؟ در نهج‌البلاغه این‌طور آمده که با مردم به نحوی رفتار کنید که زمانی که در بین آنها هستید، علاقه‌مند به مراوده با شما باشند و زمانی که از میان آنها رفتید، مردم بر شما بگریند. آن جمعیت عظیمی که در سراسر کشور برای مرحوم آیت‌ا... هاشمی عزاداری کردند، جایگاه والای ایشان در میان خود را نشان دادند. آنهایی که به آیت‌ا... هاشمی توهین کردند، باید ببینند که بعد از مرگشان چه استقبالی از آنها صورت خواهد گرفت؟ آیا در فقدان آنها عزاداری و سوگواری می‌کنند؟

اینها دستورات اخلاقی است که در آداب و اخلاقیات دینی و اسلامی به چشم می‌خورد. اهانت اشخاص پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی به ایشان ناشی از هوای نفس و قدرت‌طلبی است. این اشخاص در زمان حیات مرحوم آیت‌ا...‌هاشمی نیز در مناظرات بغض و کینه خود را نسبت به ایشان نشان دادند. از این روی در مذمت یک حرکت چه چیزی بدتر از این تعابیر است که خلاف شرع، قانون و اخلاق باشد. در میان تمام افرادی که مخالفان آیت‌ا.. هاشمی هستند و بعد از رحلت ایشان نیز همچنان رویه تخریب را دنبال کردند، یک ویژگی آشکارا دیده می‌شود و آن‌هم این است که این افراد و گروه‌ها به دنبال بالابردن و بزرگ کردن خود از طریق چنین رفتارهایی هستند.
اما بدیهی است مسیری که با استفاده از تخریب‌ چهره‌هایی مردمی چون آیت‌ا... هاشمی پیموده می‌شود، باطل است و سرانجامی نخواهد داشت. چنین گروه و افرادی به زودی و بار دیگر نتیجه عملکرد و اقدامات خود را از سوی مردم خواهند دید؛ همان مردمی که در طول چند سال اخیر نشان داده‌اند مسیر اعتدال را بهترین گزینه برای پیشبرد کشور می‌دانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =