کارشناسان آمریکایی، پنجره ورود «تیان‌گونگ-۱» را به جو زمین به ۵ ساعت محدود کرده‌اند. مرکز این بازه زمانی روی ساعت ۴:۴۰ بامداد ۱۳ فروردین قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، با نزدیک‌شدن به زمان تعیین‌شده برای سقوط نخستین ایستگاه فضایی چین، «تیان‌گونگ-۱»، پیش‌بینی‌ها از زمان ورود این فضاپیما به جو زمین نیز دقیق‌تر می‌شود. تازه‌ترین پیش‌بینی که ساعت ۱۹ روز ۱۲ فروردین (به وقت تابستانی ایران) منتشر شد، بامداد فردا ۱۳ فروردین را برای سقوط تعیین کرده است.

پایگاه «Aerospace Corporation» مستقر در کالیفرنیا که به بررسی زباله‌های فضایی و وضعیت سقوط آن‌ها مشغول است، پنجره سقوط «تیان‌گونگ-۱» را با خطای ۲٫۵ ساعت، حوالی ساعت ۰۰:۱۰ روز ۲ آوریل به وقت جهانی مقارن با ساعت ۴:۴۰ بامداد ۱۳ فروردین تعیین کرده است.

به بیان دیگر، آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ورود «تیان‌گونگ-۱» به جو زمین از ساعت ۲:۱۰ بامداد تا ۷:۱۰ صبح ۱۳ فروردین اتفاق خواهد افتاد و بیشترین احتمال ورود، حوالی ساعت ۴:۴۰ صبح اتفاق می‌افتد.

«تیان‌گونگ-۱» در زمان انتشار این خبر، حدود ۱۶۵ کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد و در شرایطی که بدنه‌اش بر اثر اصطکاک با لایه‌های جو به ارتعاش درآمده است، به سطح زمین نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. با سقوط به لایه‌های غلیظ‌تر جو در حدود ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری، بدنه داغ و داغ‌تر می‌شود و نیروهای آیرودینامیکی شروع به جدا کردن قطعات بزرگ مانند پنل‌های خورشیدی می‌کنند. کمی پایین‌تر، بدنه به‌قدری داغ شده است که استحکام سازه فلزی به‌شدت افت می‌کند و تسلیم نیروهای آیرودینامیکی می‌شود؛ درنتیجه بدنه به قطعاتی بزرگ شکسته می‌شود. با کاهش ارتفاع و افزایش اصطکاک، قطعات بزرگ به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شوند و به‌تدریج می‌سوزند.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها از سقوط فضاپیمای چین در صبح «۱۳ به‌در»

اینفوگرافیک فوق، نمای ساده‌ای از مراحل متلاشی‌شدن تیان‌گونگ-۱ را به نمایش می‌گذارد. برای مشاهده آن در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این امکان وجود دارد که بخشی از زباله‌ها از این مسیر سوزان سالم به سطح زمین برسند. این مواد حاوی مواد سمی هستند، مانند «هیدروزین» که سوخت فضاپیما را تشکیل می‌دهد و تماس آن با بدن می‌تواند عوارضی مرگبار به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که احتمال آسیب دیدن انسان‌ها بر اثر برخورد یکی از زباله‌های فضایی بسیار اندک است و یک‌میلیون بار ضعیف‌تر از احتمال «برخورد صاعقه با انسان در طول یک سال» حساب شده است.

خبرهای تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =