پنجمین جشنواره نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم میزبان هنرمندان ۱۰ کشور خارجی است

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز از حضور 10 کشور در پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، حسین آذرنیا نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم عنوان کرد: برای نخستین بار در حوزه تئاتر شاهد برگزاری یک رویداد عظیم فرهنگی هستیم که این رویداد در تاریخ آذربایجان از اولین ها به شمار می رود.

وی اظهار کرد: علاقمندان فرهنگ و هنر شهر پس از ماه ها تلاش از ۵ الی ۱۰ اردیبهشت شاهد برگزاری رویداد عظیم و ماندگار تاریخی پنجمین جشنواره بین المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم خواهند بود که با حضور ۱۰ کشور خارجی همچون عراق، تاجیکستان، ایتالیا، قزاقستان، آلمان، اتریش، جمهوری آذربایجان، ترکیه، مقدونیه و گرجستان برگزار می شود.

آذرنیا با بیان اینکه رشد و موفقیت تئاتر شهر تبریز در سالهای گذشته زبان زد عام و خاص بود، اذعان داشت: سال گذشته شاهد جان بخشی دوباره هنر تئانر استان بودیم که عامل اصلی این موفقیت همت والای هنرمندان عرصه نمایش بوده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز ابراز کرد: جشنواره تئاتر تبریزیم چهارسال در این شهر برگزار شده اما امسال رویداد تبریز ۲۰۱۸ بهانه ای برای برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی شد.

وی درخصوص با تشریح بحران اقتصادی و مشکلات برگزاری این جشنواره اظهار کرد: هرچند برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیازمند امکانات و اعتبارات بالایی هستیم ولی کمبودها همچنان وجود دارد، با حمایت برخی از اهالی فرهنگ دوست شهر شور و اشتیاق در برگزارکنندگان این جشنواره ایجاد شده و این امر موجب شده تا همواره در کنار هنرمندان بوده و حوزه فرهنگ و هنر استان را در مسیر پیشرفت یاری کنم.

حسین آذرنیا بیان اینکه این جشنواره تخصصی‌ترین جشنواره شهرداری تبریز است، ابراز کرد: تازگی این جشنواره به برگزاری بخش مرور جشنواره باز می گردد که با اجرای این بخش توانستیم تئاترخیابانی را به مردم معرفی کنیم.

در ادامه این نشست یعقوب صدیق جمال، دبیر اجرایی پنجمین جشنواره بین المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم اظهار کرد: بالغ بر۲۰ گروه هنری اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره داشتند و از ۱۰ کشور شرکت کننده ۱۲ نمایش در جدول برنامه ریزی جشنواره وجود دارد.

وی در خصوص نمایش های دعوتی از کشورهای خارجی توضیح داد: سعی بر آن شده تا از تمامی گونه های نمایش خیابانی یا نمایش های بیرونی، پانتونیم، باکلام، بی کلام، کارکودک و عروسکی و تمامی ژانرهایی که در ضوابط و چارجوب قانونی جمهوری اسلامی حق اجرا دارند دعوت به عمل آید.

صدیق جمالی با بیان اینکه بالغ بر ۱۷۰ هنرمند در جریان برگزاری این جشنواره دخیل هستند، ابراز کرد: در مجموع ۳۲ نمایش در طول جشنواره اجرا خواهد شد که از این تعداد ۱۴ نمایش از تبریز ( بخش رقابتی جشنواره، کار اولی ها ) و ۶ نمایش از جشنواره‌های ملی انتخاب شده‌ است.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم اذعان داشت: برای شرکت در بخش رقابت در مجموع ۳۲۰ طرح حضور داشت که از این آمار ۱۷۶ مورد مورد پذیرش قرار گرفتند یعنی از مجموع آن ۹۷ طرح پذیرش و بازبینی شده و در نهایت ۱۴ نمایش به بخش رقابت راه یافت.

وی با بیان اینکه بخش منتخبان، نمایش‌های منتخب جشنواره‌های تئاتر در سطح ملی را شامل می شود، ادامه داد: ۲۵ گروه خارجی به این بخش دعوت شده اند که با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی ۱۲ اثر به بخش عمومی جشنواره راه یافتند.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم از برگزاری دو ورک شاپ در این دوره خبر داد و گفت: در این دوره دو ورکشاپ توسط اساتید مطرح کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار، همچنین سه داور ایرانی و دو داور خارجی برای قضاوت آثار این جشنواره تدارک دیده شده که یکی از آنها هنرمند محبوب تبریزی ناصر هاشمی است.

صدیق جمال عنوان کرد: برای اولین بار بازیگر زن در تئاتر خیابانی حضور دارد که رتبه های برتر در بازیگری های زن و مرد مورد داوری قرار گرفته و به برترین ها جوایز اعطا می شود.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم خاطرنشان شد: این جشنواره ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور وزیر ارشاد، معاون وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور و سایر مسئولان کشوری و استانی به کار خود خاتمه می دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =