باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس حفاظت از محیط زیست بندرانزلی گفت: ورود فاضلاب، پسماند و رسوبات که از طریق ۹ رودخانه اصلی به تالاب وارد می‌شدند، مهمترین عامل کم شدن آب تالاب انزلی بود.

احسان هادی پور رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اینکه آیا مکانیزه شدن جمع آوری زباله ها تاثیری بر روند احیای تالاب انزلی داشته است، اظهار کرد: کم آب شدن تالاب انزلی متاثر از سه پدیده است. پدیده دارای بیشترین تاثیر بر تالاب، پس روی آب دریای خزر و بی نظمی بارشی و یا کم بارشی در منطقه بود.

وی افزود : کم بارشی در منطقه باعث کاهش سطح آب و عقب نشینی دریای خزر شد که این موضوع باعث بحرانی شدن وضعیت تالاب انزلی شده است، چرا که میزان زیادی از آب دریای خزر از سفره های زیر زمینی و همچنین کانال خروجی همواره وارد تالاب می شد که با کاهش چشمگیری مواجه شد.

هادی پور گفت: زمانی که آب دریای خزر عقب نشینی کرد، با پس روی سفره های آب زیرزمینی رو به رو شدیم. از طرفی سازمان بنادر و دریانوردی حدود 4 موج شکن بر روی خروجی تالاب انزلی احداث کرد که در کم رنگ شدن تبادل آبی دریای خزر و تالاب تاثیر داشت.

وی ادامه داد: ورود فاضلاب، پسماند و رسوبات که از طریق 9 رودخانه اصلی به تالاب وارد می شدند، مهمترین عامل کم شدن آب تالاب انزلی بود.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: براساس نظر کارشناسان محیط زیست، رسوبات عامل بالا آمدن خشکی تالاب بود؛ در حالی که کاهش سطح آب مهمترین عامل بالا آمدن سطح خاک تالاب در منطقه است.

وی افزود: تیم جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ) حدود 14 سال است که در حال مطالعه بر روی تالاب است و کارشناسان این گروه هنوز به این باور نرسیده اند که رسوبات نمی توانند تالاب را خشک کنند. اگر چه ورودی رسوبات به داخل تالاب ادامه دارد.

هادی پور گفت: پس از آنکه سازمان محیط زیست تله های رسوبی را بر روی چند رودخانه قرار داد، مشاهده کرد که تمامی این تله ها از رسوبات پر شد. این امر نشان داد که تالاب نیاز به لایروبی مجدد دارد؛ چون رسوبات وارد تالاب می شوند و سپس با جریانات آبی به دریا تخلیه نفوذ می‌کنند.

وی افزود: جنس رسوبات در تله های رسوب گیر با جنس رسوبات در پهنای آبی متفاوت است؛ این نشان می دهد که منشا رسوبات چیز دیگری است و هنوز مستندات علمی وجود ندارد که ثابت کند که رسوبات باعث خشک شدن تالاب شده است.

42237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =