۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

ایسنا به نقل از نایب رییس اتحادیه املاک گزارش داد: رشد قیمت مسکن باعث شده تا بسیاری از مستاجران به شهرهای اقماری تهران مهاجرت کنند که همین موضوع مشکلات عبور و مرور را رقم می‌زند.

حسام عقبایی گفت: در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها  در شهر تهران شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و غیره هستیم؛ این جابه‌جایی از نظر رفت و آمد ابعاد منفی دارد. ممکن است حاشیه‌نشینی، قدرت خرید مستاجران را بالا ببرد ولی باعث مشکلات اجتماعی و معضلات عبورو مرور می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین شاخص اجاره بها قیمت مسکن است که در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و شکی نیست که باید اجاره بها نیز به همین میزان رشد کند اما افزایش نرخ اجاره باید متناسب با اسفندماه باشد، نه رشد سال ۱۳۹۷. در حال حاضر مستاجران امکان پرداخت رقم‌های غیرمتعارف اجاره بها را ندارند.

عقبایی با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان همزمان با فصل پیک نقل وانتقالات، روند اجاره بها رو به رشد بوده گفت: هرچه به مردادماه نزدیک‌تر می‌شویم رشد اجاره بها ملموس‌تر می‌شود. خیلی از مستاجران به دلیل این رقم‌های نامتعارف هنوز در حال گردش در بازار هستند که آیا می‌توانند خانه‌ی مورد نظر خود را با قیمت متعادل پیدا کنند یا مجبور می‌شوند به افزایش قیمت مالکین تن بدهند. لذا در شرایط فعلی بازار اجاره ملتهب است و لازم است دولت حرکتی کوتاه مدت در این بخش از طریق ارایه تسهیلات ویژه به بعضی دهک‌های مستاجرانجام دهد تا توان خود را همسطح با رشد اجاره بها بالا ببرند. اقدام دیگر می‌تواند افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت باشد که در قدرت پرداخت مستاجران اثرگذار است. هم‌چنین مشاوران املاک وظیفه دارند موجران را توجیه کنند که رشد اجاره بها متناسب با توان مخاطب باشد و ارزش خانه را با سود بانکی وسایر بازارها مقایسه نکنند.

نایب رییس اتحادیه املاک ادامه داد: در میان مدت هم انتظار این است که دولت مسکن استیجاری را استارت بزند تا حداقل در شهرهای بزرگ مقداری واحد تزریق شود مقداری بازار اجاره را کنترل کند. بعد از این برنامه میان‌مدت، دولت برنامه بلندمدت در مسکن استیجاری در دستور کار قراردهد. خوشبخاتانه دولت و مجلس با این طرح موافقند و می‌توانند آن را در بودجه ۱۳۹۸ لحاظ کنند. در مسکن اجتماعی که دولت کار خاصی نکرد ولی می‌تواند در عرصه مسکن استیجاری ورود پیدا کند.

جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا در روز ۱۴ تیرماه راه‌حل‌های کنترل بازار مسکن را با حضور فعالان این بخش بررسی کند. در این برنامه ۹ راهکار توسط وزارتخانه ارایه شد که بعضی مدعوین آن‌ها را مناسب ارزیابی کرده و برخی گفتند جهش فعلی مسکن درواقع نوعی اصلاح قیمت ناشی از رشد نقدینگی و انتظارات تورمی است که راه‌حل خاصی برای آن وجود ندارد.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    174 0
    خدا لعنت کنه هرکسی که مسئول وضع فعلی الانه مردمه والله کمرمون خرد شد زیر بار اجاره و هزینه
  • بي نام ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    70 61
    البته اگر هركسي بره شهر خودش براي تهران خيلي خوبه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      142 2
      برا هرکسی تو شهر خودش کار درست کنید باور کنید همه میرن
    • امیر RO ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      58 30
      باور کن نمیرن آدم هایی میشناسم که شهرستان همه چیز دارن اینجا کارهای مستخدمی میکنن ولی حاضر نیستن برن
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      79 10
      اصلا به نظرت چطوره بودجه ای که توی تهران داره حروم میشه رو بدن شهرهای دیگه. اونوقت همه میرن شهر خودشون، مسئولین میمونن و یه دهات درندشت بزرگ بی قواره به اسم تهران.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      21 1
      دقیقا. به شرطی که همه برنا
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      13 1
      نگفته شهر خودش گفنه شهرکهای اقماری
  • بی نام US ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    44 1
    شهر من تهران هستش خودم و پدرم هفت جدم برای تهران هستند خونه فروختیم قیمت ها رفت بالا نتونستیم بخریم الان میخوایم اجاره کنیم بازم نمیشه چون قیمت ها خیلی بالاست ، فقط از خدا میخوام اگر عدالتی هست تمام کسانی که باعث گرفتاری مردم شده اند رو به درد گرفتاری مردم دچار کنه که درد مردم بفهمند
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    68 4
    این آقایی که باهاش مصاحبه شده تمام مسائل حتی دروغ پردازیهای هم صنف خودش را به دولت نسبت داده. مسبب و مقصر اصلی گرانی مسکن بنگاه های مسکن هستند
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    38 1
    دلال و محتكرين منطقه پنج تهران استارت گراني را زدند .بياد داشته باشيد
  • بی نام RO ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    11 0
    شمایانی که مسبب ایجاد این وضعیت هر روز بدتر شونده طی چند دهه اخیر هستید تهران را ترک کنید اغلب مشکلات در کوتاه مدت حل خواهد شد. شهر سه میلیونی سال 57 را به بیش از 12 میلیون رسانده و تمامی عزیزان را از سراسر ایران و منطقه و دنیا به استان تهران و حومه کوجانده اید و توقع دارید مدام امدادهای غیبی مشکلات خود ساخته و ندانم کاریهای شما در اقتصاد و سیاست را جبران و اصلاح کند. چیزی که نیاز به اصلاح فوری دارد اصلاح ادعایی قیمت مسکن نیست رویه های مدیریت و حکمرانی منسوخ و اشتباه است ...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    21 0
    مقصر گرانی های بخش مسکن بنگاه ها هستند. پیشنهاد من اینه که این مسئولیت را با تعرفه مشخص به دفاتر پیشخوان دولت بدن. اپلیکیشن ها هم امکان اینکه مالک و مستاجر باهم در ارتباط باشن رو فراهم می کنن. نیازی به بنگاه هم نیست. این همه بنگاه در این شهر چیکار می کنن؟ اینها فقط به مردم هزینه تحمیل می کنن. چرا اراده ای برای مقابله با این مشکل نیست؟
  • شمس A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    18 0
    فعلا هیچ کسی حواسش به مسکن که یکی از مهمترین بخش های زندگی ست نیست شاید از این گرونی سود میبرن که پیگیر نیستن
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    9 0
    بنگاه های املاک پدر ملت رو در آوردن
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 2
    مشکل این جاست صاحب خونه هایی دارن قیمت اجاره رو چند برابر می کنند که اصلا ارقام اجاره هیچ اثری در هزینه ها و زندگی آنها نداره
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 1
    اجاره بها و نحوه افزایش اجاره بها اصلا تو این مملکت هیچ مبنایی نداره
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 6
    برن بلکه یه نفس راحت بکشن
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 3
    این تهران که هیچی نداره
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    6 1
    آخوندی که فعلا خوابه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    6 0
    حاشیه یعنی پردیس و کرج ؟ حاشیه یعنی کناره های ویران تهران ...یعنی محله های پایینتر از پایین شهر ...البته خود پردیس هم الان خیلی گران شده
  • بی نام DE ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    1 1
    ما خانه خودمون رو فروختیم 15 سال پیش, 200 متر تو دروس تهران, حالا با پول اون نمیتونیم رهن کنیم هیچ کجای تهران. تو این شرایط پدر 70 ساله من باید 5 طبقه اساس کشی کنه بدون آسانسور و بره یجای کوچکتر و اطراف تهران کرایه کنه.