سخنگوی شورای نگهبان گفت: اختیارات و صلاحیت‌های شورای نگهبان از سال ۵۹ تاکنون تغییری نکرده و همان اختیارات و صلاحیت‌های قانونی بوده که در گذشته بوده و الان هم است.

به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی میهمان خبرگزاری خبرآنلاین بود که در ادامه بخشی از این گفتگو با سخنگوی شورای نگهبان را می خوانید.

آقای دکتر قدرت شورای نگهبان از 26 تیر سال 59 که سالروز تشکیل رسمی شورای نگهبان بود تا امروز که تیر سال 97 است بیشتر شده یا کمتر شده؟

این قدرت در تعریف علم سیاسی یک واژه ای است که در حوزه شورای نگهبان نمی آید. تعبیر ما حقوقی ها در شورای نگهبان، اختیارات و صلاحیت است. اختیارات و صلاحیت ها تغییری نکرده است و همان اختیارات و صلاحیت های قانونی بوده که در گذشته بوده و الان هم هست.

اما استفاده از اختیارات بیشتر شده، قبول دارید؟

نه، آنچنان. فضا و اقتضائات سیاسی جامعه ما تغییر کرده است. مثلا عرض کردم ما الان برای حل برخی از مسائل نیازمند احزاب هستیم. دهه 60 انتخابات در یک فضای کاملا تکلیفی انجام می شد و رقابت به مفهوم امروز نداشتیم. الان رقابتهای سیاسی خیلی جدی و پررنگ شده و طبیعتا جامعه اقتضائات دیگری دارد. در این چارچوب طبیعتا عملکرد شورای نگهبان هم ممکن است زیر ذره بین برود و بگویند شورای نگهبان از اختیاراتش بیشتر یا کمتر استفاده می کند. این به دلیل تغییر فضای سیاسی است.

این که دوره شورای نگهبان را به قبل و بعد از رسمیت یافتن نظارت استصوابی تقسیم می کنند، قبول دارید؟

خیر. من بارها توضیح داده ام. اگر یک وقت خدمت حضرت آیت الله صافی رفتید، از ایشان سوال کنید که برایتان این مسئله را توضیح دهند. ایشان سال 88 یکبار برای من توضیح دادند، در نخستین انتخاباتی که با نظارت شورای نگهبان برگزار شد، ایشان می گویند «وقتی لیست نامزدها را دیدم، اسامی برخی از افراد حزب توده و چریکهای فدایی هم در لیست اعلامی وزارت کشور بود. از قم به تهران آمدم و به وزیر کشور نامه نوشتم که باید اینها را خط بزند». پس نظارت شورای نگهبان از همان سال 59 استصوابی بود.

مشروح گفتگو با عباسعلی کدخدایی را (اینجا) بخوانید.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =