رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تهران تا یک دهه آینده پایتخت ایران باقی می ماند چرا که فرآیند انتقال پایتخت در جهان فرآیندی زمان‌بر است و بعضا تا سه دهه طول می کشد.

نعمت الله ترکی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: موضوع انتقال پایتخت از دو منظر قابل بررسی است . اول اینکه انتقال پایتخت باید قطعا اتفاق بیفتد . قوه مقننه این موضوع را مصوب کرده و کارگروه تخصصی در این حوزه نیز شکل گرفته است. پس ما بحثی در حوزه انتقال پایتخت نداریم . باید تعریف کنیم که اولویت‌ها در این حوزه چیست . اولویت‌ها هم باید از دل بررسی ها و مطالعات استخراج شود . ممکن است مطالعات روشن کند که در حوزه انتقال پایتخت ؛ اولویت با انتقال پایتخت اداری است یا سیاسی .

ترکی ادامه داد: حالا نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که مشکلات تهران باید رفع شود . فرض بگیرید اولویت های ما در این حوزه مشخص شود و تصمیمات نهایی گرفته شود ؛ حالا می‌رسیم به انتقال جمعیت . طبیعی است حتی اگر پایتخت از تهران منتقل شود، جمعیت تهران در خود شهر باقی می‌ماند . بحران تهران از جمعیت بالای آن ناشی می شود . بحث تمرکز زدایی نیز با بحث انتقال پایتخت متفاوت است . استان تهران گنجایش استقرار 10 درصدی جمعیت کشور را دارد این در حالی است که همان طور که گفتم 17 درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می کنند.

تهران

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات تهران برنامه‌های متعددی تعریف شده است. ما اولویت بندی کردیم که مساله اصلی ما چیست؟ بی‌تردید مساله اصلی در تهران تامین آب است، در برنامه ششم پیش بینی هایی در خصوص حل بحران زیست محیطی، آلاینده ها، ترافیک، آلودگی هوا و ... داریم . منظور من این است که تلقی این نباشد که مشکل تهران تنها با انتقال پایتخت سیاسی حل می شود بلکه مساله این است که باید مشکل تهران را جدای از موضوع انتقال پایتخت مورد بررسی قرار داد.

به گفته وی مطالعات دقیق از سال 1390 آغاز شده است.

ترکی در خصوص گزینه های مطرح شده برای جایگزینی پایتخت گفت: هیچ گزینه‌ای پیش روی ما نیست و باید در سنجش کاملی انجام دهیم تا معلوم شود کدام استان‌ها قابلیت ارائه این خدمات را دارند.

 

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =