بررسی های متعدد و مطالعهٔ علمی در زمینهً قلیان نشان داده است که کشیدن کامل یک قلیان، معادل حجم 100الی 200 نخ سیگار دود تولید می کند، 12 برابر این مقدار نیکوتین و منواکسید کربن وارد بدن کرده و تا 20 برابر دود سیگار نیز برای انسان مضر است.

محمود شهرام فرد: همدان یکی از کلان‌ شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی، در دامنهٔ کوه الوند و ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده‌ است.

همدان یکی از شهرهای سردسیر ایران، قدیمی‌ترین و از کهن‌ترین شهرهای جهان به شمار می آید که
در سال 1385 و طی مصوبه مجلس شورای اسلامی «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام گرفته است.

همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، یعنی مادها بوده‌ و آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و کتیبه‌های گنج‌نامه نیز حاکی از پایتختی این شهر در دوران هخامنشیان، همچنین حکومت اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز در این شهر به اثبات رسیده است.

این جملات کوتاه در معرفی همدان برای آن بود که یادآوری شود که چرا مسئله کوچک و بی ارزشی همچون قلیان به مشکل بزرگ جامعه و خانواده های همدانی تبدیل شده است و چرا متولیان این شهر با این پدیده زشت و خطرناک برخوردی قاطع نمی کنند!؟

در چند روز گذشته دادستان های محترم شهرهای قم و کرج، مصرف هرگونه دخانیات و قلیان در اماکن عمومی را ممنوع کردند.

حاجی رضا شاکرمی، دادستان کرج، دراجرای مقررات ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده 28 قانون نظام صنفی به پلیس اماکن نیروی انتظامی دستور می دهد، با اماکنی که نسبت به عرضه قلیان اقدام کنند برخورد جدی صورت گرفته و محل فعالیت آنها پلمب شود.

وی تاکید می کند: این قانون لازم الاجرا بوده و همه اماکن باید از آن تبعیت کنند.

دادستان قم نیز به استناد ماده هفت قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385 و بند هشت ماده یک آیین نامه اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1386 که اماکن عمومی را تعریف نموده، هر نوع تبلیغ، تشویق مستقیم یا غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات در اماکن عمومی را اکیدا ممنوع کرده است.

در این شهرها به ضررهای بی شمار مصرف دخانیات به
ویژه قلیان اشاره شده و برای هشدار و اطلاع بیشتر مردم در تمامی پارک ها، بوستان ها و فضاهای عمومی مختلف سطح شهر تابلوهای هشداردهنده ای مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان در معرض دید عموم نصب شد.

خیلی از مصرف کنندگان قلیان شاید نمی دانند که دود قلیان بر تمامی اعضاء حیاتی بدن تاثیر مخرب و ویرانگری خواهدگذاشت، قلب ، ریه ها، لب، زبان وحلق وحتی تمامی سلولهای بدن رادرگیر وبه مرور زمان نابود خواهد کرد.

حال با اشاره کوتاه به مضرات قلیان، جای این سوال خواهد بود که چرا خانواده ها و مخصوصا جوانان ما و در راس آن متولیان بر کنترل و برخورد آن در همدان برنامه ای ندارند و آیا وقت آن نرسیده است که همچون شهرهای قم و کرج به صورت جدی تری با این دشمن خطرناک سلامتی برخورد شود؟

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =