باهم مروری بر مهم‌ترین اخبار علمی جهان در شامگاه پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 می‌کنیم.

 

به گزارش خبرآنلاین، برگزیده این اخبار به شرح زیر است:

 

آخرین مقاله هاوکینگ درباره جهان‌های موازی

بر اساس آخرین مقاله تحقیقی استفان هاوکینگ نوشته‌شده قبل از مرگ، جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم ممکن است فقط یکی از جهان‌های مشابه و بسیار متعدد باشد. این نظریه یک پارادوکس کیهانی که این فیزیکدان خود به آن رسیده بود را حل می‌کند. این نتیجه‌گیری همچنین راهی پیش پای اخترشناسان برای یافتن شواهد وجود جهان‌های موازی می‌گذارد.

 

بهترین سن یادگیری برای زبان

محققان دانشگاه " MIT" طی آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که بهترین سن یادگیری زبان دوم زیر 10 سالگی است. این محققان معتقدند، کودکان زیر 10 سال آسان‌تر از بقیه سنین، اطلاعات جدید را فرامی‌گیرند و یادگیری زبان جدید نیز در این سنین در حالت ایدئال خود است. این محققان اظهار کردند، جوانان زیر 18 سال هنوز می‌توانند مهارت‌های خوبی را در تسلط بر بخش دستوری یک‌زبان جدید نشان دهند. در این مطالعه، 670 هزار نفر با ملیت‌ها و زبان‌های مختلف موردبررسی قرار گرفتند تا مهارت‌های دستور زبانی آن‌ها در زبان دوم تعیین شود.

 

بازگشت محموله‌های مهم فضایی ناسا با تأخیر مواجه شد

یکی از سخنگویان ناسا اعلام کرد، فضاپیمای "دراگن" شرکت اسپیس ایکس با تأخیر به زمین بازخواهد گشت. اسپیس ایکس اعلام کرد که بازگشت فضاپیمای "دراگن" با تأخیر مواجه شده است، زیرا ناسا و اسپیس ایکس بازگشت زودتر این شاتل به زمین را خطرناک تلقی کردند و ترجیح دادند که این فضاپیما روز شنبه 5 مه به زمین بازگردد. دراگن یک فضاپیمای تجاری قابل‌استفاده مجدد باقابلیت حمل 6 هزار کیلوگرم، ساخت شرکت "اسپیس‌ایکس" است.

 

 

یک گام دیگر در راه مقاوم‌سازی سلول‌های انسان در برابر ویروس

دانشمندان یک گام مؤثر دیگر در راه کدگذاری سلول‌های انسانی به‌منظور مقاومت در برابر ویروس‌ها برداشته‌اند، اما تحقق آن هنوز با چالش‌های زیادی همراه است. دانشمندان در سال 2016 یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های مهندسی ژنتیک تاریخ را موسوم به "پروژه‌نویسی ژنوم"(Genome Project-write) در پیش گرفتند. هدف آن‌ها این بود که سلول‌هایی انسانی ایجاد -نه‌فقط ویرایش- کنند که در برابر همه ویروس‌های شناخته‌شده مقاوم باشد.

 

 

روش جدید بازیابی بینایی با جوهر ارگانیک

 محققان دانشگاه لینکوپینگ سوئد یک پروتز شبکیه جدید ساختند که می‌تواند بینایی اشخاص نابینا را به آن‌ها بازگرداند. این پروتز جدید با استفاده از مواد ارگانیک ارزان‌قیمت و در دسترس که در مواد آرایشی و جوهرهای چاپ کاربرد دارند، ساخته‌شده است. ساختار این پروتز شباهت زیادی به حسگر دوربین‌های دیجیتال دارد و از رنگ‌دانه‌های کریستالی نیمه‌رسانا با ابعاد نانو ساخته‌شده است. این شبکیه مصنوعی متشکل از یک فیلم فوتواکتیو حلقوی است که شباهت زیادی به یک پیکسل در حسگر دوربین دیجیتال دارد و می‌تواند نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند که عملکرد نورون‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند.

 

 

قرص درخشان کننده تومورهای سرطانی ساخته شد

محققان دانشگاه میشیگان موفق به ساخت قرص‌هایی شده‌اند که باعث می‌شود تومورهای سینه تحت نور مادون‌قرمز، درخشان شوند. محققان برای حل این مشکل یک قرص خوراکی تولید کرده‌اند که می‌تواند یک رنگ فلورسنت را به بافت سینه برساند. پس‌ازآن سلول‌های سرطانی نور را بازتاب می‌کنند که توسط اسکن مادون‌قرمز به‌راحتی قابل‌شناسایی است. با این روش می‌توان سرطان را در سطح مولکولی تشخیص داد. محققان معتقدند این روش نسبت به ماموگرافی که در آن از پرتوهای اکس استفاده می‌شود، غیرتهاجمی و دقیق‌تر است.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =