هفته آینده کشورهای عضو اوپک در وین گردهم می آیند تا درباره بازار نفت و قیمت ها با هم رایزنی کنند؛نشستی که از یکماه گذشته باعث تحرکاتی بین عربستان و روسیه برای تاثیرگذاری بر مذاکرات اوپک شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی ان بی سی، تولیدکنندگان عضو اوپک این روزها از تکرار نشست ماه ژوئن 2011 نگرانند؛ کشورهایی که در جریان نشست آن سال به توافق نرسیدند و وین را بدون دستیابی به یک سیاست مشترک ترک کردند.

عربستان سعودی و روسیه، به طور مشخص دارای ظرفیت های اضافی هستند و می توانند از طریق پمپاژ بیشتر نفت به بازار سهم بیشتری از بازار نفت بگیرند.هر دوی این کشورها به صراحت اعلام کرده اند که برای افزایش تولید آماده اند.

با این حال بسیاری از تولیدکننده ها ترجیح می دهند که ظرفیت های مورد توافق نشست قبلی اوپک را برای حمایت از قیمت ها در بازار حفظ کنند.کشورهایی مثل ونزوئلا که مدت طولانی است درگیر بحران اقتصادی است و البته ایران که با تحریم های جدید آمریکا برای کاهش صادرات نفت روبروست.

عراق هم که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است،چنین وضعیتی دارد.جابر العبیبی وزیر نفت این کشور اخیرا اعلام کرده که خروج از توافق اوپک به بازارهای بین المللی ضربه خواهد زد. او هشدار داده که تلاش های یکجانبه برخی از اعضا برای تغییر سیاست ها ممکن است سبب لغو قرارداد اوپک شود.

به نظر می رسد اظهارات وزیر نفت عراق به این ابهام پاسخ می دهد که اخیرا عربستان سعودی به دنبال پرکردن سهمیه ایران در بازار نفت، پیش از اعمال تحریم های ایالات متحده است.

یرگین تحلیلگر بین المللی انرژی معتقد است که سیاستی که عربستان سعودی در بازار نفت دنبال می کند،نزدیکی به ایالات متحده و حفظ قیمت 75 تا 80 دلار در هر بشکه است.رقمی که اهداف آنها را هم پوشش می دهد.

او گفته است که عربستان سعودی می خواست آمریکا از توافق برجام خارج شود تا با کاهش صادرات نفت ایران، بتوانند جای ایران را در بازارنفت پر کنند.

تنش در اوپک ادامه دارد و اعضا به دنبال یافتن بهترین نتیجه از مذاکره هستند،با این حال تحلیلگران معتقدند که احتمال اینکه سقف تولید اوپک افزایش یابد،محدود خواهد بود.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =