رییس مرکز اسلامی مسکو گفت: در عرصه بین المللی طی سال‌های گذشته تجارب خوبی کسب کردیم، گرچه هزینه‌هایی را متحمل شدیم اما این تجارب ما را توانمند کرده است و امروز به سطحی از توانایی رسیدیم که نباید از درگیر شدن بترسیم.

حجت‌الاسلام صابر اکبری‌جدی در مقایسه وضعیت امروز ایران با گذشته به خبرآنلاین گفت: برخی می گویند ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم وضعیت امروز ما را داشتند اما آنها خیلی زود توانستند خود را بازیابند، در حالیکه ما نتوانستیم. معتقدم این حرف درستی نیست، آن دو کشور ابرقدرت بودند و وقتی شکست خوردند، ابرقدرت شکست خورده در جنگ جهانی محسوب می شدند اما به لحاظ زیرساختی و نیروی انسانی دقیقا مثل درخت تنومندی بودند که گرچه شاخ و برگشان را از دست دادند اما چون تنه و ریشه قوی داشتند، زود خودشان را بازسازی کردند.

وی افزود: البته ایران نیز در دوره صفویه قدرتمند بود اما این وضعیت به 400-500 سال قبل بر می گردد. در قرن معاصر کشور ایران از لحاظ قدرت منطقه ای و بین المللی به شدت ضعف داشت.

صابر اکبری جدی

رییس مرکز اسلامی مسکو یادآور شد: معتقدم بخشی از تحولات داخل ایران طبیعی است چون انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تجربه جدیدی در عرصه های مختلف هستند بنابراین نباید مدیریت بر اساس چنین ساختار، ایدئولوژی و نظامی را با کشورهایی که 200، 300 یا 400 سال حاکمیت مقتدر و مستمری دارند، مقایسه کرد.

وی ادامه داد: البته باید پذیرفت در بسیاری موارد می توانستیم کارهایی بکنیم که انجام ندادیم یا همتی باید می کردیم ولی نکردیم، به مسئله ای باید اولویت می دادیم اما ندادیم. شاید یکی از مشکلات ما این است که ما عادت نکردیم اشتباهات مان را به گردن بگیریم. اگر مسئولی جایی اشتباه کرد می تواند بگوید اشتباه کردم و جبران می کنم، اگر هم نمی تواند جبران کند، عذر بخواهد و عرصه را به فرد دیگری بسپارد تا او بیاید و جبران کند که این کار بلوغ می خواهد.

هنوز تصور می کنیم اعتراف به اشتباه از دست دادن موقعیت و قدرت است
اکبری‌جدی اظهار کرد: هنوز تصور می کنیم اعتراف به اشتباه نقصان، ضعف و از دست دادن موقعیت و قدرت است، در حالیکه این طور نیست. مرحوم حضرت امام این درس را به ما داد. ایشان به صراحت در وصیت نامه خود نوشت «در مواردی اشتباه کردم». این خیلی حرف بزرگی است یا امام در پایان جنگ تحمیلی علی رغم مواضع گذشته خود وقتی به این نتیجه می رسد که دیگر نمی شود جنگ را ادامه داد، قبول قطعنامه 598 را مطرح کرد.

ای‌کاش همه مسئولان همچون رهبر انقلاب رویکرد پذیرش اشتباه را داشتند
وی افزود: در بین مسئولان  مقام معظم رهبری را دیدم که گفتند «در این مورد اشتباه کردیم و این اشتباه را به عهده می گیرم». ای کاش همه مسئولان این رویکرد را داشتند چون خیلی می تواند به ما کمک کند چون شاهد بودیم که دولت ها در برخی موارد که خبط و خطاهای روشنی کردند، حاضر نبودند اشتباه خود را بپذیرند و درصدد جبران برآیند. البته این تجربه اجتماعی است و به مرور زمان به دست می آید.

اکبری‌جدی تأکید کرد: سرجمع تحولات داخل کشور را وقتی می بینم، معتقدم داریم به جلو حرکت می کنیم. وقتی آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد، برخی می گفتند «همه مسائل حل شد» و در مقابل برخی نیز می گفتند «همه چیز از دست رفت». همان موقع تحلیلم این بود که ریاست جمهوری احمدی نژاد یک تجربه بسیار سنگین سیاسی-اجتماعی برای ما است.

صابر اکبری جدی

وی افزود: ما در حال تجربه آموزی هستیم به این معنا که براساس آرای عمومی، ملت می تواند خواسته خود را در عرصه قدرت اعمال کند. طبیعی است که در این تجربه آموزی ها یکسری فرصت ها از دست می رود و تهدیدهایی به وجود می آید و برعکس تهدیدهایی از بین می رود و فرصت هایی حاصل می شود، از برآیند اتفاقات ملت به این نتیجه می رسد که باید مسیر دیگری برود بنابراین در انتخابات بعدی درصدد جبران بر می آید. مثلا بعد از انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری، خیلی فضای کشور عوض شد چون مردم کشور حس می کردند نیاز به پیمودن یک مسیر جدید دارند و این مسیر جدید را در چارچوب دموکراتیک پیدا کردند.

صابر اکبری‌جدی بیان کرد: در حوزه اجتماعی نیز خیلی ها نگران اعتراضات هستند، در حالیکه تجربه جدیدی را در داخل کشور داریم پشت سر می گذاریم. معتقدم باید این تجربه را مدیریت کرد چون ماهیتا اتفاق بدی نیست. در هر جامعه ای یکسری ناملایمات به وجود می آید و اقشاری از جامعه احساس فشار و کمبود می کنند، دو رویکرد سلبی و ایجابی را می توان در برخورد با این مسئله در پیش گرفت. یک مسیر آنکه کانال های اظهار اعتراض بسته شود و دوم آنکه کانال های تظلم خواهی تعریف شود تا مسائل در قالب آنها قابل پیگیری و رفع باشند.

وی ادامه داد: این خیلی آرمانی است که برخی معتقدند اداره کشور باید به گونه ای باشد که کسی به مرحله اعتراض نرسد چون شدنی نیست و در همه کشورها چنین وضعیتی وجود دارد. طبیعتا هرچقدر مسیرهای دقیق تری برای اظهار اعتراض تعریف شود مطالبات اجتماعی در مسیر این کانال ها جریان پیدا می کند و مثل سیل سرازیر نمی شود که صدمه آفرین باشد.

رئیس مرکز اسلامی مسکو تأکید کرد: اما به هر دلیلی امکان دارد مسیرهای متعارف تظلم خواهی همچون قوه قضائیه، سندیکاهای اصناف، رسانه ها و غیره نتواند پاسخ دهد و شاهد اعتراضات کف خیابانی باشیم، این هم پدیده منحصر به فردی در ایران نیست چون در همه جای دنیا اتفاق می افتد. دائم هم نمی توان گفت اینها تحریک بیگانه است. البته وقتی چنین اتفاقی بیفتد قدرتهای متخاصم درصدد بهره برداری برمی آیند. در مجموع مسئله طرح اعتراضات اجتماعی در حال تبدیل شدن به فرهنگی است که در عین مطالبه گری نمی خواهد خسارت بزند بنابراین باید کانال های طرح مطالبه دقیقی را طراحی کرد.

اکبری‌جدی یادآور شد: در عرصه بین المللی نیز تجارب خوبی کسب کردیم، گرچه هزینه هایی را متحمل شدیم اما این تجارب ما را توانمند کرده است و امروز به سطحی از توانایی رسیدیم که نباید از درگیر شدن بترسیم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =