۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

چند سالی است که سواحل توریستی گیلان با توجه به سیاست‌های دولت در بخش گردشگری، بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته و دست‌خوش تغییرات بسیاری برای جذب هرچه بیشتر گردشگران شده است.

علیرضا پرندوش*: امروزه حجم وسیعی از فعالیت­‌های گردشگری به دلیل جذابیت‌های خاص و عوامل دیگر همواره در خطوط ساحلی انجام می­‌شود. استان گیلان نیز همیشه در این میان با قرار گرفتن بر کرانه دریای کاسپین و با داشتن شهرها و روستاهای ساحلی زیبا به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگران به‌حساب می‌آید.

گیلان را همه به دریا و ساحل و طبیعت سرسبزش می‌شناسند، قسمتی مهم از شمال ایران که از ظرفیت عظیمی برای رشد و توسعه به خصوص در حوزه گردشگری ساحلی برخوردار است.

منطقه آزاد انزلی، مناطق ویژه تجاری، بنادر و مرز دریایی در کنار سواحلی بکر و زیبا را می‌توان ازجمله عواملی دانست که به‌طور مستقیم در رشد و توسعه این استان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

چند سالی است که سواحل توریستی گیلان نیز با توجه به سیاست‌های دولت در بخش گردشگری، بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته و دست‌خوش تغییرات بسیاری برای جذب هرچه بیشتر گردشگران شده است.

این تغییرات از شرقی‌ترین نقطه استان یعنی ساحل رودسر تا غربی‌ترین نقطه استان یعنی ساحل آستارا به وضوح قابل‌مشاهده است، برای مثال شناگاه ساحلی بندر آستارا با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دست‌خوش تغییرات وسیعی شد و درنهایت از تابستان امسال طرح جدید الگویی شناگاه و مبلمان ساحلی گیلان در طرح ساحلی سفیر امید این شهرستان رونمایی شد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از زیباترین طرح‌های ساحلی نام برد.

پیش از آن نیز در منطقه آزاد انزلی و برخی از دیگر شهرها همچون لاهیجان و چمخاله و ... تغییراتی در شناگاه ها ایجاد شد که هدف مشترک این تغییرات را می‌توان در زیباسازی، افزایش امکانات رفاهی و مواردی دیگر برای جذب هرچه بیشتر گردشگر و کمک به رونق اقتصادی منطقه و استان دانست.

سواحل استان گیلان همواره در ایام سال به‌ویژه فصل‌های بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی از اقصی نقاط کشور است، اما آنچه امروزه بیش‌ازپیش در صنعت گردشگری نمود پیداکرده، بحث رقابت و رقابت‌پذیری است. اینکه امکانات و فضایی ایجاد شود تا جذب گردشگر افزایش یابد.

زیرساخت­‌ها و خدمات گردشگری ازجمله عوامل مؤثر در توسعه‌یافتگی مقاصد گردشگری ساحلی و همچنین افزایش تعداد گردشگران هستند.

برگزاری مسابقات ورزشی ساحلی، جشنواره‌ها و جنگ‌های شاد و مفرح، ساخت شناگاه های مدرن، راه دسترسی مناسب، افزایش امکانات رفاهی و ... ازجمله اقداماتی بوده که در استان گیلان در راستای رقابت‌پذیری و جذب گردشگر اجراشده است.

در روزهای اخیر نیز با پیگیری‌های مجدانه دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان و تصویب کارگروه ویژه مرز شورای امنیت کشور، تردد و فعالیت قایق‌هایی با حجم موتور بیش از ۴۸ اسب بخار در سواحل خزر، دریای صلح و دوستی آزادشده است و با اجرای این مصوبه علاوه بر صدور مجوز برای قایق‌هایی باقدرت موتور بیش از ۴۸ اسب بخار، خرید و اخذ مجوز برای قایق‌های گردشگری و مسافری به هر میزان قدرت موتور بلامانع خواهد بود که این امر موجب توسعه گردشگری آبی در استان و کشور می شود.

باید توجه داشت مناطقی از سواحل ازلحاظ گردشگری موفق هستند که دارای پتانسیل برای توسعه زیرساخت­‌ها و خدمات باکیفیت، قیمت‌های عادلانه و دسترسی قابل‌اعتماد به این امکانات باشند.

حمایت از کسب‌وکارهای پایدار و فعالان بخش دریایی و ارتقا آن‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاران و کاهش بروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاری، ایجاد طرح‌های گردشگری مدرن و جدید در کنار اجرای ایده‌های نو همچون گسترش ورزش‌های آبی و هوایی در کنار سواحل، تجهیز سواحل به وای فای اوت دور (Outdoor Wifi) و ... ازجمله اقدامات و مواردی است که می‌توان با توجه بیشتر به آن‌ها برای جذب هرچه بیشتر گردشگر و ایجاد اشتغال و درآمد برای جوامع محلی اقدام کرد.

*روزنامه‌نگار - کارشناس ارشد مدیریت

سواحل گیلان سوار بر موج توسعه

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =