۵ نفر
۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹

سیناپرس نوشت: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهند که بین آموزش، تحصیلات و هوش ارتباط مستقیمی وجود داشته و هرسال آموزش بیشتر باعث بالا رفتن بین یک تا ۵ درجه هوش خواهد شد.

مطالعه و بررسی ضریب هوشی نیم میلیون نفر نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین آموزش، تحصیلات و ضریب هوشی (IQ) وجود دارد. پژوهش‌های جدید دانشمندان ثابت می‌کند که پشت سر گذاشتن یک سال آموزش بیشتر باعث افزایش بین یک تا پنج درجه هوش می‌شود.

 

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که تأثیر تحصیلات بیشتر بسیار قوی است و حتی این اثرات در ضریب هوشی افرادی که در دهه ۷۰ تا ۸۰ سالگی خود نیز به آموزش می‌پردازند، قابل‌اندازه‌گیری است و ارتباطی شناخته‌شده را می‌توان بین هوش و آموزش مشاهده کرد. هرچند بسیار سخت است که بتوان ثابت کرد آموزش باعث بالا رفتن ضریب هوشی می‌شود اما در این نتایج تأکید می‌شود که افراد هوشمندتر تمایل زیادتری به داشتن تحصیلات بیشتر دارند.

دکتر استوارت جی. ریچی (Stuart J. Ritchie) از پژوهشگران این گروه پژوهشی درباره ارتباط آموزش و هوش اظهار داشت: «تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده توسط گروه تحقیقاتی ما نشان می‌دهد، مدارک و شواهد بسیار قوی وجود دارد که وجود ارتباط بین آموزش و امتیاز آزمون هوش را اثبات می‌کند. ما در این پروژه پژوهشی ۴۲ مجموعه داده‌ها را با استفاده از چند طرح تحقیقاتی مختلف موردبررسی قرار داده و دریافتیم که داشتن یک سال آموزش بیشتر باعث افزایش بین یک تا ۵ درجه هوش می‌شود.»

گفتنی است درروند این تحقیقات از آزمایش‌های طبیعی استفاده‌شده و درنتیجه آن مشخص‌شده که آموزش باعث افزایش هوش می‌شود. برای نمونه می‌توان گفت؛ در دهه ۱۹۶۰ میلادی نروژ میزان آموزش اجباری را دو سال افزایش داد. پژوهشگران برای پیدا کردن ارتباط هوش و آموزش به بررسی هر دو گروه پیش‌ازاین قانون و پس‌ازآن پرداختند تا مشخص کنند که چگونه آموزش بر هوش تأثیرگذار است.

دکتر ریچی در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «حیرت‌انگیزترین مسئله این است که اثرات آموزش را می‌توان درزمانی طولانی‌تر نیز مشاهده کرد و حتی اثرات آن را در افرادی که در دهه ۷۰ و ۸۰ سالگی خود آزمایش داده‌اند، می‌توان دید. به نظر می‌رسد که بالا بردن تحصیلات در طول عمر اثرات مفیدی بر هوش خواهد داشت.»

در این پروژه تعداد زیادی از انواع مطالعات و بررسی‌ها ازجمله مطالعات فرا تحلیلی که شامل بیش از نیم میلیون شرکت‌کننده از ۴۲ مجموعه داده بوده، به کار گرفته شد. دکتر ریچی در خاتمه توضیحاتش تأکید کرد: «مرحله بعدی آشکار کردن مکانیسم‌های این اثرات آموزشی بر هوش است تا سیاست‌های آموزشی جدید بر اساس آن شکل بگیرد.»

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    1 3
    درس خوانی و خرخوانی و ضریب هوش و ... با فهم واقعی و خلاقیت و نبوغ تفاوت زیادی دارند دسته اول فقط توهم دانش هست