۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۸
تاسوعا چه روزی است؟ 

واژه " تسع " در زبان عربی به معنی عدد نٌه و تاسع و تاسوعا به معنی نهم است.

روز نهم ماه محرم تاسوعای سال 61 هجری امام حسین (ع) و یارانش در محاصره ‏نیروهای کوفه بودند. تاسوعا روزی بود که آب را به روی اهل بیت (ع) و یاران امام حسین (ع) بسته بودند. و همه مسیرها تحت کنترل بودند تا کسی به امام نپیوندد. تهدیدهای سپاه عمر سعد، جدی تر و حالت ‏تهاجمی آنان به سوی خیمه ‏ها بیشتر می‏شد. عصر پنجشنبه تاسوعا ابن سعد به فرمان ابن زیاد ، آماده جنگ با امام حسین‏ (ع) شد. گروهی از سپاه‏ کوفه به سوی خیمه ‏گاه امام تاختند. امام کنار خیمه ‏اش نشسته و به شمشیرش تکیه زده بود.

حضرت زینب (س) صدای همهمه مهاجمان را شنید. سپس امام حسین (ع) که خواب چشمانش را ربوده بود را بیدارکرد. سید الشهدا خوابی را که آن لحظه دیده بود نقل کرد که رسول خدا (ص) به او فرمود: " پیش ما میایی". امام حسین (ع)‏ برادرش حضرت ابوالفضل العباس (ع) را همراه با جمعی جلو فرستاد تا از هدف‏ مهاجمان آگاه شوند. زیرا امام متوجه شدند که آنان به قصد جنگ یا گرفتن بیعت آمده‏ اند. به فرمان امام حسین (ع) آن شب را مهلت طلبیدند تا به عبادت و نماز بپردازند و درگیری به روز بعد از آن موکول شد.

۵ معنا از زبان ۵ نفر از مفسران معاصر
بزرگان اهل معنا و معرفت تعابیر و تفسیرهای گوماگونی از ماه بنی هاشم دارند. در سال های پیش گزیده ای از این تفسیرها را در خبرآنلاین منتشر کرده ایم. برخی از این فایل های صوتی و متنی را در زیر ملاحظه فرمایید:
پرچم‌داری و سقایی قمر بنی هاشم در روز عاشورا از زبان آیت‌الله جوادی‌آملی/ فایل صوتی اینجا 
نقش قمربنی هاشم در تاریخ از زبان استاد فاطمی‌نیا/ فایل صوتی اینجا
تعابیری که همه مقاتل درباره حضرت عباس(ع) نوشته‌اند از زبان آقا مجتبی تهرانی/ فایل صوتی اینجا
عکس‌العمل مادر عباس(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت فرزندانش از زبان استاد هاشمی‌نژاد/ فایل صوتی اینجا
چه کسی اولین بار عباس(ع) را قمر بنی هاشم نامید؟ از زبان حجت‌الاسلام رفیعی/ فایل صوتی اینجا

روایت امام صادق درباره روز تاسوعا
امام صادق‏ درباره محاصره شدن سید الشهدا (ع) در روز تاسوعا فرموده است: " تاسوعا یوم حوصر فیه الحسین و اصحابه بکربلاء و اجتمع علیه خیل اهل الشام و اناخواعلیه و فرح ابن مرجانه و عمر بن سعد بتوافر الخیل و کثرتها و استضعفوا فیه الحسین واصحابه وایقنوا انه لا یاتی الحسین ناصر و لا یمده اهل العراق" یعنی : " تاسوعا روزی است که حسین (ع)‏ و اصحاب او در کربلا محاصره شدند . سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمدند. ابن‏ زیاد و عمر بن سعد نیز از فراهم آمدن آن همه سوار خوشحال شدند و آن روز امام حسین (ع)‏ و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و عراقیان‏ نیز او را پشتیبانی نخواهند کرد. "

احادیث جعلی بنی امیه برای جشن و سرور در تاسوعا
در مقابل شیعیان، بنی امیه و پیروانشان آن روز را روز جشن و سرور قرار دادند. به تدریج دشمنان درباره تاسوعا و عاشورا احادیثی ساختند تا آن ها را با فضیلت نشان بدهند، در حالی که تاسوعا و عاشورا ، سراسر غم ، اندوه و مصیبت بود. در آن روزها جگر رسول خدا(ص) را پاره کردند و زنان و کودکان اهل پیامبر را به اسارت بردند، آیا تاسوعا و عاشورا میتوانند مبارک باشند؟!

امام صادق(ع) در همین‌ مورد می‌فرماید: بنی امیه و همراهان آنان از شامیان، نذر کردند که اگر امام حسین(ع) کشته شد و به سپاهیان (بنی‌امیه) آسیبی نرسید و حکومت در خاندان ابی سفیان تثبیت شد، روز تاسوعا و عاشورا را عید قرار دهند و به شکرانه پیروزی خود، روزه بگیرند. این عمل، به صورت سنت میان این قوم تا کنون ادامه دارد، که ریشه آن از خاندان ابوسفیان است. در این روز، مردم روزه می‌گیرند و با شادی، با خویشان و بستگان خود رفتار می‌کنند.

از این رو در زیارت عاشورا آمده است: " اللّهم ان هذا یوم تبرّکت به بنو امیّه وابن آکله الاکباد. " از جمله روایتی که در متون روایی و تاریخی ره یافته آن است که گفته اند: علت نامگذاری روز دهم محرّم به عاشورا آن است که ده نفر از پیامبران به ده کرامت در این روز مورد گرامیداشت الهی قرار گرفته اند. در حالی که این سخن صحیح نیست. ابن درید میگوید: "عاشورا یک اسم اسلامی" است و در دوره جاهلیت به این نام معروف نبود.

روایت استاد فاطمی‌نیا از عظمت قمر بنی هاشم
استاد فاطمی نیا می گوید: قمر بنی هاشم باب‌الحوائج است. در مورد این آقا عقلمان نمی‌رسد چه چیزی بگوییم. از عقول ما خارج است. برای اینکه معصومی پیدا می‌شود در مورد او می‌گوید: «رَحمَ الله عمَّیا عباس کان نافذ البَصیرة»: خدا عمویمان عباس را رحمت کند که بصیرتش نافذ بود. یعنی چشم قمر بنی‌هاشم پرده را می‌شکافت.

معصوم دیگری که امام زمانش باشد یعنی مولایمان ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) می‌دانید، تاریخ صحیح می‌نویسد که وقتی با او حرف می‌زد می‌گفت: «بِنَفسی أنت»: عباس! جانم به قربانت. آقا امام زمان (ع) یک تبسم به روی آدم بکند آدم چه می‌شود؟ مجسم کنید که شما امام زمان (ع) را نگاه کنید و حضرت بخندد فقط، هیچی دیگر. تمام نسلت خوشبخت می‌شود. آن وقت می‌دانید امام زمانِ قمربنی‌هاشم به او چه گفت؟ گفت: «بنفسی أنت» ؛ جان من به قربانت. در مقاتل معتبر داریم.

حالا فضایل آقا چقدر است؟ این یک فضیلت را ما نمی‌توانیم هضم کنیم که این همه شهید در اسلام بودند. روایات معتبر می‌گوید: «یَغبِطُه جَمیعُ الشُّهدا» . اگر این {جمیع} را نداشت می‌گفتیم شاید بعضی از شهدا را می‌گوید اما می‌گوید: مقام حضرت عباس(ع) مقامی است که همه شهدا غبطه آن را می‌خورند. پدر، امیرالمؤمنین (ع) است. در بهشت، همه آرزوی مقامش را می‌برند.

وقتی آفایی این‌طور باشد تو را به خدا عقل ما می‌رسد درباره او چیزی بگوییم؟! ای قمر بنی‌هاشم! ای آقا! من زبان ناقابلم بسته است ولی الحمدلله یقین حاصل شده که حتی تو دست رد به سینه کافر هم نزدی.
دوستان را کجا کنی محروم/ تو که با دشمنان نظر داری

با تمام جانم دارم می گویم. آقا قربانت بروم. بر من ثابت شد که جوال یهود و نصاری را داده‌ای. ای پسر امیرالمؤمنین! آقا شفاعت تو خیلی قوی است. شفیع ما باش. از خدا بخواه مشکلات ما را حل کند. تو که این قدر مقام داری. می فرمایند: «تمام شهدا آروزی مقام قمر بنی هاشم را دارند»

جوان ۳۴ ساله‌ای که ماه بنی‌هاشم شد/ از دکتر محمدرضا ستگری 
ابوالفضل‌العباس این جوان ۳۴ ساله کیست که همه اولیای خدا به مقام والای حضرت غبطه می‌خورند؟

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =