در سمینار بوم گردی مطرح شد : استانداردسازی خدمات مهمترین نیاز بوم‌گردی در سمنان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمناندر این سمینار گفت : اقامتگاه های بوم‌گردی در استان نقطه آغاز فعالیت خود را از سر گذرانده اند و در شرایط کنونی استانداردسازی انواع خدمات مهمترین نیاز آنهاست

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین علی اصغر جمعه ای با اشاره به تمایل قابل توجه علاقه مندان فرهنگ بومی در استان برای توسعه گردشگری از طریق اقامتگاه های بوم‌گردی اظهارداشت : این علاقه و رغبت نباید بر نوع خدمات تاثیر بگذارد و باعث کاهش کیفیت خدمات به گردشگران شود.
وی استانداردسازی خدمات در سطح بین المللی و ایجاد راه های ارتباطی مناسب برای اقامتگاه های بوم‌گردی استان سمنان را ضروری دانست و بیان کرد: مساله گردشگرپذیری از زمان ورود گردشگران به استان آغاز می شود و باید آگاه بود وجود راه دسترسی مناسب برای گردشگران به اندازه نوع خدمات اهمیت دارد.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان تاکید کرد: درست است که بومی و سنتی بودن تجهیزات و امکات در اقامتگاه های بوم‌گردی شرط اولیه برای ایجاد فضای بومی و مبتنی بر فرهنگ بومی است ولی همین اقدام باید بر اساس یک تعریف و استاندارد مناسب انجام شود و نباید با بدسلیقگی نام اقامتگاه های بوم گردی در ذهن گردشگران مخدوش شود.جمعه ای با بیان این که شرایط بهداشتی و ابتدایی زیست مناسب و نمادهای بومی در اقامتگاه ها باید به هم پیوند بخورد، گفت: این هنری است که نیاز به آموزش مدیران اقامتگاه های بوم‌گردی دارد.
وی نظارت دقیق بر خدمات اقامتگاه های بوم‌گردی را وظیفه حساس بخش دولتی دانست و اضافه کرد: مدیران این اقامتگاه ها در کنار انگیزه اقتصادی با روحیه معرفی ظرفیت های بومی برخی نمادهای فرهنگی مانند بازی ها، صنایع دستی و غذای محلی، را به گردشگران معرفی کنند.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بی‌سابقه اقامتگاه های بومگردی در کشور هدفگذاری شد، یادآور شد: استان سمنان با توجه به تنوع تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بهترین ظرفیت برای توسعه این اقامتگاه ها را دارد.
وی فاصله بین شهرستان های استان را فرصتی برای تنوع اقلیمی و فرهنگی ذکر و خاطرنشان کرد: هر شهرستان در استان دارای تنوع در آثار تاریخی مانند بناهایی از دوره های مختلف تاریخی است که بر جاذبه گردشگری استان افزوده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان تاکید کرد: آموزش مدیران اقامتگاه های بوم‌گردی برای به روزشدن رویکردهای مدیریتی ویژه به منظور ایجاد جاذبه و خاطره ماندگار برای گردشگران ضروری است زیرا گردشگران بهترین تبلیغ کننده برای گردشگری استان خواهند بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در این نشست کارشناسی اظهار کرد :با وجود منابع متنوع و ظرفیت های مناسب در جای جای استان، برگزاری جشنواره یا همایشهایی با محوریت این ظرفیت ها و منابع، بهترین فرصت برای برجسته‌سازی نام استان به عنوان یک مقصد گردشگری ملی و بین‌المللی است.
محمد جهانشاهی گفت : به عنوان نمونه بخش قابل توجهی از ذخایر ماده معدنی گچ کشور در استان سمنان قرار دارد و این ظرفیت می تواند زمینه مناسبی برای برپایی سمپوزوم هنرهای گچی باشد.
وی با اشاره به نام‌آور بودن ذخایر زیاد گچ و نمک استان سمنان در کشور، خاطرنشان کرد : برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی بر مبنای مواد گچی و هنرهای مرتبط با مشتقات نمک از جمله هدفگذاری های میراث فرهنگی است که برای برگزاری این رویدادها گام های اولیه برداشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به تنوع اقلیمی در استان اشاره و اضافه کرد : وجود کویر، کوهستان و جنگل به فاصله کمی از هم، می تواند زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی سنگین و هیجانی مانند ماراتن صحرا و رالی تپه‌ای باشد که رعایت شرایط زیست محیطی استان شرط اول تدوین چنین برنامه هایی است.
وی درگیرکردن ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و تاریخی را بهترین امکان برای میزبانی رویدادهایی دانست که جذابیت گردشگری برای استان ایجاد می‌کند و گفت : در کنار این ظرفیت ها، مسایلی مانند نزدیکی به تهران، وجود زیرساخت های مناسب و دسترسی به استان از نقاط مختلف، امکان بهره برداری از این دست برنامه‌ریزی‌ها را دوچندان کرده است.
به گفته جهانشاهی، جشنواره بین المللی راه ابریشم با محوریت عشایر در شهرستان مهدی شهر بر اساس همین ظرفیت های بومی در استان سمنان در حال برنامه ریزی است.
استان سمنان دارای 94 مرکز اقامتی شامل 12 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر ، 43 اقامتگاه بوم گردی، 26خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری است، این واحدها در مجموع دارای یکهزار و 309 تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان بیش از 2 هزار نفر شب است

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =