۰ نفر
۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۴
برجام در ترازو یا ای‌سی‌یو؟!

ما تا زمانی که برجام برای ما منافع دارد نه تنها باید در آن بمانیم بلکه حرمتش را هم حفظ کنیم! و هنوز هم دارد چون تا کنون بدیلی برای آن نداریم. نه به آن دلیل که بی‌عیب و نقص است بلکه به آن جهت که ما خود را بی‌دلیل نسبت به تحولات داخلی و خارجی آسیب‌پذیر کرده‌ایم و عقل سلیم حکم میکند تنش اضافی برای کشور ایجاد نکنیم! برجام رویکرد جدید و جدی حکومت و دولت برای تعاملات بین‌المللی کشور بود و این راهی نیست که ما متضرر شویم. مشکل ترامپ هم فقط با ما نیست بلکه او با شعار آمریکا اول با کلیه توافقات و سازمانهای بین‌المللی مشکل دارد و این نیز یک فرصت برای ماست که از این زاویه همچنان تا لحظه آخر به برجام وفادار مانده و اگر هم قصد تشویق و یا امتیازگیری از سایرین داریم، حداقل سیاست رسانه‌ای مناسبی انتخاب کنبم. برجام زمانی به آی‌سی‌یو میرود که بقیه امضاکنندگان نیز به‌تدریج به هر دلیلی از ان خارج شوند!

تلقی از وضعیت کنونی برجام مانند بیماری در آی سی یو کمی کج سلیقگی است! اینکه با وقوع یک تصادف در حالیکه هنوز مجروح در آمبولانس است صحبت از ای سی یو، حداقل یک اقدام انحرافی است ازتلاش برای نجات بیمار و پرداختن به حواشی آن! برجام رویکرد حکومت و دولت ایران بود تا علاقه خود را برای تعامل سازنده با جامعه جهانی نشان دهد و فرو کاستن آن به انفعال در مقابل ترامپ راهبرد درستی حتی برای امتیاز گیری از موافقین برجام و یا انداختن آنها به جان امریکا نیست. این قابل درک است که مجریان توافق نامه برجام بعد از خروج ترامپ از برجام در شرایط حساسی در کشور قرار گیرند اما نیاز به خود زنی ، خودکشی از ترس مرگ و یا حداقل آن، روش غضنفری نیست.

چندی پیش نیز مطلبی در رسانه ها به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان منتشر شده و بازتاب‎هایی را به همراه داشت. اما باید گفت آنچه که از وی توسط یکی از نمایندگان نقل قول شده است، حق مطلب را ادا نکرده ، زیرا به زمینه (Context) آن بحث توجه نشده است. زیرا ایشان نگفته بودند که برجام بیماری در حال مرگ است بلکه اروپاییان تمایل داشتند مواردی را در برجام بگنجانند اما وی اذعان داشته که ابتدا باید برجام را به حالت مستقردر بیاوریم و از منافع آن بهره بریم و بعد از کسب فوایدی از آن شاید بتوان در موارد دیگر هم صحبت کرد. و اصولا" اگر برجام در حال احتضار است، دیگر با این مشکلاتی که اروپا با ترامپ دارد چه زمینه ائی برای تلاش عملیات احیاء توسط اروپا وجود دارد؟

فعالیتهای اخیر دیپلماتیک کشور و سفر مقامات ایرانی به نقاط مختلف دنیا به نظر میرسد نشانگر یک اراده نسبی سیاسی در داخل کشور برای ادامه برجام در کشورهای 5 به علاوه یک ، یعنی 5 قدرت جهانی و ایران وجود دارد که ساز وکاری جدید تعبیه شود تا همکاریهای اقتصادی دنبال گردد و تا حدی ب‎تواند تبعات خروج آمریکا‎ از برجام را تعدیل کند. در طی انجام این رویکرد مهمترین نکته متوجه مسائل داخلی است، مسائلی از قبیل انسجام ملی، نظام بوروکراتیک کشور، فساد و مسائلی است که اقتصاد بتواند از اراده نسبی بوجود آمده نهایت بهره را ببرد.

هم مشکل ترامپ تنها با ما نیست و هم مشکل ترامپ صرفا" برجام نیست. بلکه ترامپ در صدد است با خروچ از برجام بر سیاست خارجی و اقتصاد ایران اثر بگذارد و پروژه تغییر رژیم و یا حداقل تغییر رفتار در ایران را مدیریت کند. لذا خروج آمریکا‎ از برجام به انتخاب ایران صورت نگرفت و با خروج این کشور‎ از برجام و باتوجه به دشواری‎ها‎یی که پیش آمده است فعلا" زمینه تفاهم و مذاکره با ترامپ فراهم نیست و باید از روشهای تکمیلی بهره جست. زیرا اصل اختلافات تهران و واشنگتن صرفا" مسائل هسته ای نیست و موضوع خاورمیانه و سیاست خارجی ایران و منافعش در منطقه، بیش از مسائل هسته ائی مد نظر ترامپ است. البته اضافه کردن دو نکته نیز ضروری است: 1- نکات مذکور علاوه بر نفرتی است که ترامپ بدلیل تحولات بین ایران و آمریکا از ایران دارد و 2- شیر سعودی آنقدر چرب است که با هر میزان از ابی که ترامپ با آن مخلوط و به خورد مردم امریکا بدهد، ایران نمی تواند با هر اقدامی حتی پذیرش صد در صدی نظرات ترامپ و تیمش که بعضی محال و غیر عملی مینمایاند حتی بخشی از آن چربی را جبران کند! زیرا اهداف آمریکا‎ شفاف نیست و ایران هم اهدافی در منطقه دارد که قابل چشم پوشی نیست. در توافق برجام که متمرکز بر یک موضوع هسته ای بود، 12 سال طول کشید تا ایران و جامعه بین الملل بتوانند با هم به یک تفاهم نسبی دست یابند. وقتی آمریکا‎ 12 شرط غیرقابل اجرا که حداقل بیانگر درخواست تغییر حکومت ایران است را مطرح می‎کند می‎توان نتیجه گرفت این قصه سر دراز دارد و سال‎ها‎ حل این مسائل طول خواهد کشید. به عقیده من رویکرد ایران نسبت به برجام تا به امروز منطقی و دنیا پسند بوده است و افکار عمومی چه در داخل و چه درخارج رویکرد ما را که حاکی از همکاری با اروپا،روسیه و چین، یعنی عناصر قوی باقی مانده در برجام است و عدم انفعال و برخوردهای خارج از نرم دیپلماتیک را مثبت و صحیح ارزیابی کرده اند. لذا ایران به طور نسبی می‎تواند از این رویکرد یعنی یارگیری بین المللی نتیجه بهتری بگیرد تا مایوس شدن از آن و رفتن به دور باطل و افزایش تنشها با امریکا!

منبع: روزنامه مستقل شماره ۴۰۳ مورخ شنبه ۹۷.۴.۲  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    2 2
    سلام جناب تاجیک. این یادداشت را که خواندم یک چیزی در مغزم تیک زد. گفتم نکنه نامه اخیری را که برخی اصلاح طلبان برای مذاکره با آمریکا نوشتن، انشای شما بوده و فقط پایش را امضا نکردید تا مشکلی پیش نیاد. خخخخخخخخخ. این یادداشت بدجوری بوی مذاکره میده. جناب تاجیک، دکتر عراقچی مجروح تصادفی را معاینه کرده و میگه مرگ مغزی شده. پرسنل آی سی یو هم همین را میگن و شما میگویید بیمار مرگ مغزی احیا میشه؟ البته امکانش هست اما دوا و درمون های روتین دیگه نتیجه نمیده. مگر اینکه شما دنبال آن باشید که کمی آب تربت در گلوی برجام بریزید تا بلکه معجزه ای رخ بده. جناب تاجیک، هر چند اروپا با آمریکا مشکلات زیادی پیدا کرده، اما به نظرم ساده انگارانه است که بخواهید از این اختلافات، برای حل مشکل برجام استفاده کنید.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    2 0
    مشکل این است که اروپا در یک چیزی با آمریکا هم نظر است و آن هم مهار ایرانه. اخیرا روسیه هم پالسهای قوی ای ارسال کرده که نشان از آن داره که او هم به نوعی در پی همین کاره. شما در همان حمله آمریکا به دمشق دیدید، که به رغم پارس هایی که روسیه داشت اما اقدامی هم نکرد. حتی از دادن سامانه مفنگی اس 300 به سوریه هم دریغ کرد تا به شکل غیر مستقیم اسد را برای خروج ایران از سوریه در منگنه بذاره. این روسیه ای است که روابطش با ایران متفاوت از روابط ایران با اروپا بوده. حالا شما خیال میکنید که مذاکره بیشتر با اروپا، موجب حفظ برجام میشه؟ میفرمایید تا همه از برجام بیرون نرفتن ما هم بیرون نرویم. اروپا هیچوقت از برجام خارج نمیشه. و ایضا چین و روسیه. برای چه باید خارج شوند؟؟؟
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 0
    ایران داره به تعهداتش عمل میکنه و خیالشان هم از این بابت راحته. وقتی من مریضم را در سی سی یو بستری میکنم، بیمارستان تا زمانی که من هزینه اقامت در سی سی یو را میدم، نگهش میداره. هیچوقت دیدید که بیمارستان بگه مریضتان را بیرون ببرید؟ بیمارستان از دریافت شبی 3 میلیون بدش میاد؟ قضیه اروپا هم همینه. شما لا اقل یک واکنش مختصری نشان دهید. هی مذاکره و مذاکره؟؟ ابتدا یک چند ماهی بازرسان آژانس را بفرستید مرخصی. اگر جواب نداد، سانتریفیوژهای انبار شده را از انبار در بیارید. جواب نداد 20 درصد را شروع کنید. باز هم جواب نداد، بکنش 40 درصد. جواب نداد؟ بکنش 90 تا. جواب نداد؟ چاشنی بساز؟ باز هم جواب نمیده؟ انفجار هسته ای را شبیه سازی کن؟
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 0
    باز هم اگه جواب نداد، کویر لوت را که داریم. خدا را شکر که مثل نوادای آمریکاست. یک دونه اونجا آزمایش کنید و صحنه را برای همه از صدا و سیمای ملی پخش مستقیم کنید. جواب نداد؟ باباجان، دانشگاه شیراز متخصصان همجوشی هسته ای زیادی داره. ازشان برای ساخت هیدروژنی کمک بگیرید. واقعا دوست دارم که واکنش های هسته ای داخل خورشید را روی زمین بازسازی کنیم تا از نزدیک این ملت ببینند خدا چی خلق کرده. جناب تاجیک، کارد به استخوان رسیده. حدود فروردین برایتان نوشتم که روسیه نمیخواهد برنده درگیری های سوریه، محور مقاومت باشه. اقدامات کنونی روسیه که بعد جام جهانی احتمالا بیشتر هم خواهد شد، نشانه های روشنی برای آن است. به راحتی زحمات ما در سوریه توسط آنها داره نادیده گرفته میشه.
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 0
    اینکه روسیه بخواهد به راحتی زحمات ایران را نادیده بگیره برای اینکه از طریق اسراییل مشکلاتش با آمریکا را کمی حل کنه قابل قبول نیست. این به این معنی است که ظاهرا از نظر روسیه ایران حکم گوشت قربانی را داره. اروپا هم کم و بیش دنبال همینه. ما در سوریه با تروریسم جنگیدیم و در مذاکرات هسته ای حسن نیت صد درصدی خود را نشان دادیم. خیلی از حقوقمان را صرف نظر کردیم منتها مشکل این است که اروپا و روسیه همچنان در 40سال پیش و حتی عقب تر سیر میکنند و نمیخواهند جایگاه کنونی ایران در منطقه و جهان را بپذیرند. این مطلبی نیست که بتوان با مذاکره کار چندانی برای آن کرد. روسیه در زمان کمونیستها هم اسکاد بی به عراق داد و یک دونه به ایران نداد.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 1
    در مورد میگهایی که به عراق دادن چیزی نمیگم. اما ما چشم مان را به هر دلیلی که بود به روی ..... های روسیه بستیم. اما ظاهرا وضعیت امروز نشان میده که روسیه همان بازی را میخواهد با سرعت پایین تر در بیاره. البته امروز نه روسیه شوروی آن زمان است و نه ایران، ایران 4 دهه پیش. این وضعیت روسیه است. اروپا که از اولش هم مرخص بوده. در چنین وضعیتی مذاکره فقط نشان میده بسیار مستاصل هستیم و حاضریم تن به هر در یوزگی ای بدهیم. آمریکا با خوار و مادر روسیه در سال 1991 وصلت کرد و او امروز دنبال اینه که یک مقدار هیمنه از دست رفته سابقش در خاورمیانه را از جیب ما بازسازی کنه. مذاکره برای چه چیزی؟ برای کسی که سهمی برای ما قایل نیست؟
  • شمس تبریزی 7 A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 1
    میگویند از سوریه بیرون برویم. تو چرا در لاذقیه و طرطوس نشسته ای و بیرون نمیری؟ اگر ما خارجی هستیم، تو هم خارجی هستی. تو اول برو بیرون تا ما هم یاد بگیریم. اردوغان .... که آتش بیار این معرکه بود همچنان در سوریه است و کسی حرفی نمیزند. ما که در آنجا جنگیدیم برویم بیرون؟ این حرف روسیه است. اروپا که از اول هم در این قضیه نظر خوشی نسبت به ما نداشت. اینها را عرض میکنم برای اینکه بپرسم آیا با همچین تیپهایی میتوانیم مذاکره کنیم؟ اینها دیدگاهشان درباره ایران این است که ایران باید در پستو بنشیند و نقشی نداشته باشد. تا زمانی که چنین دیدگاهی دارند و در دل اینگونه درباره ما می اندیشند، مذاکره حاصل چندانی ندارد. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 1
    با سلام مجدد. از همین الان به فکر موازنه قدرت نظامی ایران و اسراییل باشید. این موازنه ممکن نیست مگر با در اختیار داشتن زرادخانه هسته ای توسط ایران. ضمنا پروژه خاورمیانه جدید از سال 2011 کلید خورده و کلید زدنش هم در دست کسی نبوده. در حقیقت ما با تحولاتی جبری روبرو هستیم که حکم یک شهاب سنگ در حال حرکت با سرعت زیاد را دارد. خاورمیانه جدید از دل بر هم کنش دو قطب متولد خواهد شد. 1 قطب محور مقاومت 2 قطب محور ضد مقاومت. هر کسی که میخواهد در این منطقه بازیگر باشد باید تکلیف خود را روشن کند که در کدام یک از دو قطب میخواهد باشد. خاورمیانه امروز به نظم دوران قبل فروپاشی شوروی و حتی قبل 2011 بازنخواهد گشت. این را برای این گفتم که مشخص شود سیاستمدارانی که فرمولبندی ها و نشو و نمای ذهنشان مربوط
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 3
    به ماقبل 2011 است، در جریان تحولات جاری و آینده گیج و سردرگم خواهند شد و طرح هایشان بعد از یک مدت باد هوا میشود. موضوع حتی به ایران مربوط نمیشود.یعنی اینطور نیست که اگر به زعم یک عده فرض کنیم که اگر ایران محدود به مرزهایش شود، امور به روال سابق خودش بازخواهد گشت. فضا فضایی شده که دولتها و رژیم های منطقه ای و بین المللی مجبور خواهند شد در آینده یا با تحولات همراهی کنند و یا خرد شوند. ایران در خلق بهار عربی کمترین نقشی نداشت اما شد آنچه که باید میشد. زمانی که بهار عربی آغاز شد، کسی خیال نمیکرد که 7 سال بعد اسراییل در منگنه قرار بگیره. چرخشهای مکرر قطر و ترکیه و عربستان و اسراییل و این اواخر روسیه و حتی نرمشهای به اصطلاح قهرمانانه ما را در این چهارچوب ببینید