تصاویر| تبعات یک آتش‌سوزی؛ الجبوری خواستار انتخابات مجدد شد

در پی آتش سوزی در یکی از انبارهای کمیسیون مستقل انتخابات عراق، حیدر عبادی، نخست‌وزیر، این واقعه را یک "توطئه" علیه دموکراسی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی وزارت کشور عراق یکشنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کرد که در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق های آرای مردمی که در انتخابات پارلمانی ماه گذشته شرکت کرده بودند، آتش سوزی رخ داده است.(اینجا)

گفته می شود که صندوق های رای ناحیه شرقی بغداد، رصافه، در این انبار بوده است. مقامات می گویند که آتش سوزی در یکی از چهار انبار مرکز یاد شده رخ داد. تلویزیون دولتی عراق اعلام کرده که صندوق ها تحت تدابیر امنیتی شدید به محل دیگری منتقل شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از قاسم اعرجی، وزیر کشور عراق، گزارش داده که "حتی یک صندوق آتش نگرفت."



مقامات می گویند که حریق مهار شده است؛ علت سانحه روشن نیست.

همچنین اسکای نیوز گزارش داد:  در حالی که درخواست‌هایی از سوی پارلمان و دولت عراق برای بازشماری دستی برخی از صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور مطرح شده بود،  وزارت کشور عراق از وقوع آتش سوزی در مخازن حاوی آراء انتخابات اخیر خبر داد.

وزارت کشور عراق تاکید کرد، نیروهای بخش دفاع مدنی تلاش می‌کنند تا آتش سوزی را که در مخزن‌های کمیساریای انتخابات در بغداد رخ داده است، تحت کنترل خود درآورند.

در همین حال، یک منبع امنیتی عراقی گفت: این آتش سوزی صندوق‌های رای را در الرصافه در بغداد هدف قرار داد و صندوق‌ها کاملاً در آتش سوختند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آتش‌ یکی از بزرگترین مخزن‌های صندوق‌های رای گیری را در مرکز بغداد پیش از بازشماری دستی آراء درنوردید.

 انتخابات مجدداً برگزار شود

در همین حال رئیس پارلمان عراق روز گذشته در واکنش به این حادثه خواستار برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در کشورش شد.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق خواهان برگزاری مجدد انتخابات و پیگرد طرف‌هایی شد که در تقلب و تخریب انتخابات نقش داشتند.

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد:‌ آتش‌سوزی در مخزن صندوق‌های رای اقدامی عمدی بود و باید انتخابات مجدداً برگزار شود.

یکی از مخزن‌های اصلی صندوق‌های رای گیری در بغداد نیز امروز آتش گرفت و صندوق‌های رای از بین رفتند.



دست های پنهان؟

در همین حال خبرگزاری صدا و سیما از بغداد گزارش داد: دست های پنهان انبارهای صندوق های اخذ رای را قبل از آغاز شمارش دستی در بغداد به آتش کشیدند.

عصر یکشنبه آتش سوزی مهیبی در انبار اصلی وزارت تجارت و بازرگانی عراق در بخش الرصافه رخ داد و بدنبال آن نیروهای آتش نشانی فورا خود را به محل رساندند تا شعله های آتش مهیب را که از هر سو زبانه می کشند خاموش کنند.


در این مخزن هزاران صندوق اخذ رای همراه با سامانه های الکترونیکی انتخابات نگه داری می شدند و قرار بود این صندوق ها روز چهارشنبه این هفته بنا به درخواست مجلس عراق بازشماری دستی شوند اما دست های پنهان نه فقط اکثر صندوق ها، بلکه هزاران سامانه الکترونیکی که در آن آرای مردم بغداد و برخی استان ها ثبت شده بود طعمه حریق کردند. حالا این بحران، مساله تقلب در انتخابات را بیش از گذشته تقویت می کند. نمایندگان اکثر گروه های سیاسی به محل حریق آمدند تا تحولات را از نزدیک مشاهده کنند. کمیساریای عالی انتخابات هنوز در شوک حادثه است و اظهارنظری نکرده است.


وزارت کشور عراق اعلام کرده در پی یافتن عاملان آتش سوزی است و برخی گروه ها خواهان تکرار انتخابات شدند.
به گفته برخی کارشناسان، آتش سوزی انبار صندوق های اخذ رای بسیار دقیق و برنامه ریزی شده بود چرا که بیشترین آسیب در این حریق را سامانه الکترونیکی مردم بغداد و برخی استان ها دیده است. به عبارتی دیگر، امکان بازشماری بخش مهمی از آرای ملت و تطبیق دادن نتایج شمارش دستی با شمارش کامپیوتری دیگر ممکن نیست.
 



واکنش سائرون

همچنین فهرست سائرون به رهبری مقتدا صدر در اطلاعیه ای اعلام کرد: تحقیقات در مورد اتش زدن مرکز نگهداری از صندوق های انتخاباتی باید شفاف باشد و نتیجه ان در اسرع وقت اعلام شود .

 در ادامه این اطلاعیه امده است :در غیر اینصورت گزینه های سیاسی دیگری داریم ولی معتقدیم واکنش مردمی که به اصلاحات رای دادند نیز غیر قابل کنترل خواهد بود.

مقتدا صدر اعلام کرده : آتش سوزی صندوق های اخذ رای اهداف مختلفی دارد و من هرگز وارد جنگ داخلی نخواهم شد و بعثی ها و تکفیری ها هنوز در عراق حضوری فعال دارند . فهرست الفتح وابسته به بسیج مردمی هم اعلام کرد : خویشتنداری بهترین گزینه است و از دست دادن برخی کرسی ها بهتر از به هرج و مرج کشاندن کل عراق است . دستگاه های امنیتی نتیجه اتش سوزی را سریعا اعلام کنند .

 

 

علاوی خواستار تشکیل دولت موقت شد

در همین حال نخست وزیر عراق آتش‌سوزی در محل مخزن صندوق‌های رای در بغداد را طرحی برای هدف قرار دادن کشور و شیوه دموکراتیک آن خواند و از سیستم‌های امنیتی خواست تحقیقات در این باره را آغاز کنند. این در حالی است که مقتدی صدر نسبت به خطرناک بودن وضعیت عراق هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به تمامی فرماندهی‌های عملیات‌ در استان‌های عراق دستور داده تدابیر امنیتی را در خصوص محل نگهداری مخازن‌ صندوق‌های رای افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد، به تعقیب و پیگرد گروهک‌های تروریستی که در تلاش برای به بازی گرفتن امنیت و انتخابات عراق هستند، خواهد پرداخت.

العبادی تاکید کرد، به افراد متخصص در اداره جنایی و اداره دفاع مدنی دستور داده تا موقعیت حادثه را شناسایی و گزارشی مفصل از این حادثه و خسارت‌های به بار آمده را به طور نهایی ارائه دهند.

وی افزود: نیروهای امنیتی باید به حمایت از اماکن نگهداری صندوق‌های رای و مخازن‌ صندوق‌های رای در خارج از کشور نیز بپردازند. نیروهای حمایتی ساختمان‌ها و موسسات هیچ ارتباطی به این مساله ندارند و تنها وظیفه آنها تامین امنیت رای دهندگان و حمایت از ساختمان‌ها و موسسات و مراکز انتخاباتی و مخزن‌های رای گیری است.

العبادی تاکید کرد: تحقیقات تا زمان روشن شدن ابهامات حادثه ادامه خواهد داشت و آتش زدن مخزن‌های رای و همزمان شدن آن با روزی که داعش شهر موصل را اشغال کرد به منزله طرحی برای هدف گرفتن کشور و شیوه دموکراتیک آن است اما ما با مشت آهنین با کسانی که به دنبال ناامنی کشور و شهروندان هستند برخورد می‌کنیم و تدابیر تضمین کننده را لحاظ خواهیم کرد.

 

واکنش توئیتری مقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون نیز شب گذشته در توئیتی نوشت: وضعیت عراق خطرناک است و من نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار می‌دهم.

در این راستا ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر اظهار داشت، آتش‌سوزی الرصافه در نتیجه یک طرح قبلی بود و سازمان‌های امنیتی مسؤول حمایت از مقرها کوتاهی کرده‌اند و شبهه توطئه برخی عناصر امنیتی وجود دارد.

ضیاء الاسدی، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر نیز اظهار داشت، آتش‌سوزی در مخازن صندوق‌های رای توانمندی‌های عراق را به بازی گرفت و نقض‌هایی در انتخابات رخ داد اما این مساله در آن حد نیست که انتخابات مجددا برگزار شود.

الاسدی گفت، آتش زدن عمدی مخازن‌ صندوق‌های رای با هدف لغو نتایج یا نابودی برگه‌های خالی است که در قالب نتایج انتخابات شمارش شده و قبلا کمیسیون انتخابات که از سوی پارلمان برکنار شد نسبت به وجود هزاران مورد آنها هشدار داده بود.

 

درخواست مجدد علاوی

ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه نیز بار دیگر از طرف‌های سیاسی عراق خواست تا زمان برگزاری انتخابات جدید به دور از هر گونه تقلب دولت موقت تشکیل دهند.

علاوی تاکید کرد، انتخابات با شائبه‌های مداخله بین‌المللی و منطقه‌ای همراه شد و برخی تعهدی به نتایج انتخابات عراق ندارند.

در این راستا قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق شب گذشته برای دومین بار در کمتر از ۱۲ ساعت به محل حادثه آتش‌سوزی در منطقه الرصافه بغداد رفت تا تدابیر امنیتی لحاظ شده در منطقه را پیگیری کند.

الاعرجی عصر یکشنبه نیز به محل حادثه رفته و دستور انجام تحقیقات را داده بود.

آتش سوزی در داخل یکی از مخازن مواد غذایی در بغداد رخ داد و کمیته امنیتی در شورای شهر بغداد اعلام کرد، آتش سوزی، صندوق‌های رای در الرصافه را هدف قرار داده بود.

 

کمیسیون انتخابات عراق چه گفت؟

شورای کمیسیونرها در کمیسیون انتخابات عراق روز یکشنبه بیانیه‌ای را درباره آتش‌سوزی در صندوق‌های رای الرصافه صادر و به تحقیقات جاری برای کشف ابهامات حادثه اشاره کرد.

معن الهیتاوی،‌ رئیس شورای مذکور اعلام کرد، خبر آتش‌سوزی در مخازن کمیسیون در دفتر انتخابات در الرصافه بغداد را در ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی از سوی مقامات امنیتی دریافت کردیم و مستقیما به همراه وزیر کشور و رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات عراق و فرماندهی عملیات بغداد به محل حادثه رفتیم.

وی افزود: آتش سوزی شامل تمامی سیستم‌های الکترونیکی ویژه دفتر انتخابات عراق شده بود و تحقیقات در این زمینه در جریان است. البته آتش‌سوزی تاثیری بر نتایج انتخابات ندارد چراکه پرونده‌های مربوط به نتایج انتخابات در نزد ما هست و ما نسخه‌های ذخیره را در دفتر ملی و دفتر انتخابات بغداد به اضافه برگه‌های رای در صندوق‌ها داریم و این توجه کمیسیون به آرای مردم و خروجی‌های انتخابات را نشان می‌دهد.

هیتاوی افزود: این موسسه دموکراتیک از زمان تغییر رژیم تاکنون تنها موسسه‌ای بوده که روند تغییر مسالمت‌آمیز قدرت در عراق را صورت داده و کارمندان زیادی را هم در راه حفظ روند دموکراسی در کشور داده است. کمیسیون امروز از هر طرفی برای بازداشتن از عملکرد دموکراتیکش هدف گرفته شده است.

وی از تمام ارگان‌های قانونی کشورش خواست در حفظ خروجی‌های روند انتخاباتی به اضافه حمایت از تمامی کارمندان کمیسیون و دفاتر استانی آن به مسؤولیت‌های تاریخی‌شان عمل کنند.

این در حالی است که ریاض بدران، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اظهار داشت، صندوق‌های حاوی برگه‌های رای از آتش‌سوزی رخ داده در مخازن موجود در بغداد سالم مانده‌اند.

سعد معن سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق روز یکشنبه گفته بود، آتش سوزی در مخزن مربوط به کمیسیون انتخابات که شامل سیستم‌های الکترونیکی و برخی اسناد مربوط به انتخابات ۱۲ مه بوده رخ داده است.

این سخنگو گفت، نیروهای دفاع مدنی سه مخزن از مجموع چهار مخزن کمیسیون را در اختیار گرفتند و آتش سوزی به صندوق‌های رای‌گیری نرسیده است.

مدیر امنیت عمومی اداره دفاع مدنی نیز تصریح کرد، تیم دفاع مدنی توانست مانع از رسیدن آتش‌ به مخازن حاوی صندوق‌های رای شود.

گفتنی است صندوق‌های حاوی برگه‌های رای در چارچوب اصلاحیه سوم قانون انتخابات که اخیرا پارلمان آن را تصویب کرد، باید بازشماری دستی شوند.

پارلمان عراق فعالیت کمیسیون انتخابات را بلوکه کرد و ۹ قاضی برای نظارت بر روند شمارش مجدد دستی بیش از ۱۰ میلیون رای از سوی شورای عالی قضایی تعیین شدند، این در پی آن بود که دولت و فراکسیون‌های سیاسی گفتند انتخابات با نقض‌های جدی همراه بود.

به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه حلی که همه احزاب شرکت کننده در انتخابات را راضی کند به چالش می‌کشد.

باید خاطرنشان کرد، ائتلاف سائرون با ۵۴ رای در رتبه نخست و ائتلاف الفتح شاخه سیاسی حشد شعبی با ۴۷ کرسی در رتبه دوم و ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی با ۴۲ کرسی در رتبه سوم انتخابات اخیر عراق گرفتند.

 

 

آیا این آتش سوزی عمدی بوده است؟

به گزارش بی بی سی، حیدر عبادی چند روز پیش از احتمال "تخلف انتخاباتی بی‌سابقه" خبر داد و اعضای کمیسیون انتخاباتی را ممنوع الخروج اعلام کرد. پارلمان عراق سپس دستور بازشماری "دستی" آرا را صادر کرد. اعضای کمیسیون یاد شده ادعای "تخلفات گسترده" را رد کرده اند.

نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه با صدور بیانیه ای آتش سوزی را یک "توطئه" علیه عراق و دموکراسی خواند و وعده داد که "با کسانی که امنیت کشور و شهروندان را تضعیف می کنند با مشت آهنین برخورد بکند."

در پی تصمیم اخیر پارلمان عراق مبنی بر بازشماری آرا، رئیس کمیسیون انتخابات برکنار و نتایج صندوق‌های آرا شهروندان خارج از کشور باطل اعلام شد.

انتخابات ماه گذشته در عراق در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد.

بنابر نتایج رای‌گیری، ائتلاف مقتدی صدر توانست ۵۴ کرسی از ۳۲۸ کرسی مجلس عراق را کسب و خود را پیروز انتخابات اعلام کند.

پس از ائتلاف مقتدی صدر، نمایندگان گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران که در چهار سال گذشته در کنار ارتش عراق با داعش جنگیده بودند، با کسب ۴۷ کرسی در مقام دوم قرار گرفتند و جناح حامی حیدر عبادی با ۴۲ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

انتخابات پارلمانی عراق که نخستین رای گیری سراسری پس از پایان جنگ چهارساله علیه گروه تروریستی داعش در این کشور بود با استقبال چشم‌گیری روبرو نشد و میزان مشارکت مردم عراق در آن حدود ۴۵ درصد اعلام شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =