روز گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد برای مقابله با تحریم های آمریکا انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب‌سایت خبرگزاری رویترز روز گذشته در خبری مدعی شد که اتحادیه اروپا اعلام کرده است که برای دور زدن تحریم های آمریکا از طریق بانک مرکزی ایران اقدام می کند. این در حالی بود که یونکر هم روز گذشته توضیحاتی مبنی بر دور زدن تحریم های آمریکا در جلسه اتحادیه ارائه داده بود. در همین حال بامداد امروز فدریکا موگرینی مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانه ای اعلام کرده است که تدابیری برای حفظ برجام اندیشیده است.

موگرینی در این بیانیه ضمن پایبندی اتحادیه اروپا به برجام دربارۀ گام‌های اتحادیه اروپا برای حفظ آن گفته است: این اتحادیه گام‌هایی را برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) - توافق هسته‌ای ایران - در دستور کار قرار داده است.

در بیانیه فدریکا موگرینی آمده است:" اتحادیه اروپایی متحد و پرشتاب برای حفظ برجام تلاش می‌کند و گام‌هایی که امروز کمیسیون اروپا برداشت تاییدی محکم و استوار بر این تعهد است. این گام‌ها در پی اقدام خیلی سریعی اتفاق می‌افتد که در روز‌های گذشته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در روز هشتم ماه مه و باز تحمیل تحریم‌های آمریکا انجام دادیم.

در مجموعه گام‌هایی که از آن پس تاکنون برداشته شده، بیانیه‌ای به نیابت از اتحادیه اروپایی صادر کردم که در آن بر تعهد ما به اجرای کامل و کارآمد توافق هسته‌ای و عزم و اراده‌ی ما به همکاری با جامعه‌ی بین المللی برای حفظ آن تاکید شده است مشروط به اینکه ایران به تعهد‌هایی که در قالب برجام داده پایبند باشد.

نشست وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران را درخواست کردم تا درباره پیامد‌های خروج آمریکا از برجام گفتگو کنیم و بر سر گام‌ها و اقدام‌هایی که باید انجام شود به توافق برسیم.

من و رئیس یونکر گام‌های احتمالی را که برای حفظ برجام و حفاظت از منافع اروپا لازم است برداشته شود در اختیار شورای سیاسی کمیسیونر‌ها (مدیران سیاسی کشور‌های عضو اتحادیه اروپایی) قرار دادیم.

این اقدام‌های احتمالی همان روز در صوفیه (پایتخت بلغارستان) در اختیار سران اتحادیه اروپایی قرار گرفت و آن‌ها هم تعهد محکم و استوار خود را به برجام مورد تاکید قرار داده و حفظ برجام را برای امنیت اروپا حیاتی خواندند.

در ضمن، بحث‌های کارشناسی فشرده‌ای آغاز شده تا به راه حل‌های عملی برسیم و بتوانیم روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و گسترش بدهیم.

در گام آتی، کمیسیون مشترک روز ۲۵ ماه مه در وین و در قالب اتحادیه اروپایی/ سه کشور اروپایی + چین و روسیه و ایران و در سطح معاونان وزارت امور خارجه/ مدیران سیاسی برگزار می‌شود. وزرای امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی نیز در روز ۲۸ مه در نشست آتی شورای امور خارجی در بروکسل به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

یونکر چه گفت؟
منابع خبری می‌گویند کمیسیون اروپا به دولت‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده به منظور در امان ماندن از جرایم مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقدام به انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران بکنند.

وب سایت خبرگزاری رویترز ، در این باره  این روش را مستقیم‌ترین چالش در برابر احیای تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام با ایران توصیف کرده است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده این اقدام که هدف آن دور زدن نظام مالی آمریکا است به شرکت‌های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه‌های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند و وجوه ایران در اروپا را به این کشور بازگردانند. مقام اروپایی می‌گوید جزئیات این طرح هنوز در دست بررسی است.

این مقام اتحادیه اروپا که مستقیماً در گفت‌وگوها برای اجرایی شدن این طرح مشارکت دارد گفت: «ژان کلود یانکر، رئیس کمیسون اروپا این پیشنهاد را به دولت‌های عضو مطرح کرده است. لازم است ما در خصوص نحوه تسهیل پرداخت‌های نفتی و بازگرداندن وجوه ایران در اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران کار کنیم.»

وی همچنین گفته «میگوئیل آریاس کانته»، کمیسیونر انرژی اروپا در سفرش به تهران درباره این طرح با مقام‌های اروپایی گفت‌وگو خواهد کرد. پس از آن، تصمیم‌گیری در خصوص آن به عهده دولت‌های اتحادیه اروپا خواهد بود.

در همین باره بی بی سی گزارش داد: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرده است که اتحادیه اروپا از صبح جمعه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) روند حقوقی اجرای مقررات بازدارنده‌ای را آغاز می‌کند که به موجب آنها می‌تواند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کند.

آقای یونکر در نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام کرد: "ما روند مقررات بازدارنده را، که به دنبال خنثی کردن آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بر اتحادیه اروپا است، آغاز می‌کنیم. ما باید این کار را بکنیم و این کار را از ۱۰:۳۰ صبح فردا انجام می‌دهیم."

"مقررات بازدارنده" اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا تدوین شد.


رئیس کمیسیون اروپا گفته است: "این وظیفه اتحادیه اروپا است که از کسب و کارهای اروپایی محافظت کند و این به ویژه به شرکت‌های کوچک و متوسط برمی‌گردد."

پیشتر یونکر، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفت امکان تجارت شرکت‌های کوچکتر با ایران باید از طرف اتحادیه اروپا فراهم شود.

آقای مکرون گفت: "شرکت‌های بین‌المللی که منافع متنوعی در کشورهای مختلف دارند، تصمیم‌هایشان را بر مبنای منافعشان می‌گیرند و باید همچنان این آزادی عمل را داشته باشند."

"اما مهم است که شرکت‌ها، مخصوصا شرکت‌های متوسط، که احتمالا کمتر با بازارهای دیگر، مثل آمریکا، ارتباط دارند، بتوانند تصمیم‌هایشان را آزادانه بگیرند."

امروز دونالد توسک، رئیس شورای اروپا هم از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خروج از برجام انتقاد کرد.

آقای توسک گفت: "مشکل این است که نزدیکترین دوست شما قابل پیش‌بینی نباشد. شوخی نیست. این حالا اصل مشکل ما با دوستانمان در آن سوی اقیانوس اطلس است. من با حرف آقای ترامپ موافقم که پیش‌بینی‌ناپذیری می‌تواند ابزاری موثر در سیاست باشد، اما ابزاری جلوی دشمنان و رقیبان، نه دوستان."

وعده کمیسر بودجه
در همین حال کمیسر بودجه اتحادیه اروپا به رغم اعلام تحریم های واشنگتن علیه تهران از آغاز قریب الوقوع یک سرمایه گذاری بانکی در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو آلمان، «گونتر اوتینگر» کمیسر بودجه اتحادیه اروپا در گفتگو با این رسانه آلمانی اظهار داشت: برغم خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران خواهان تداوم حفظ این توافق هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تشدید تحریم علیه ایران گفت: ما خواهان تداوم مناسبات خود با ایران بوده و در تلاشیم تا به همکاری های اقتصادی خود در زمینه های صادرات، واردات و انرژی ادامه دهیم.

اوتینگر همچنین با بیان اینکه آمریکا اعلام کرده تا کشورهای همکاری کننده اقتصادی با ایران نیز مورد تحریم های واشنگتن قرار می گیرند، تاکید کرد: ما به زودی یک سرمایه گذاری بانکی را در ایران امتحان خواهیم کرد، بدون توجه به تهدید اعمال تحریم ها.

کمیسر اروپایی یادآور شد که رئیس جمهوری آمریکا باید بداند تنها ما به بازارهای آمریکایی نیاز نداریم، بلکه آمریکا نیز برای ارائه بسیاری از دستاوردهای خود بخصوص در زمینه دیجیتال به بازارهای اروپایی نیاز دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    0 0
    حسابی باید هوای اروپا رو داشته باشیم