ایرنا نوشت: 'جیمز روبین' (James 'Jamie' Rubin)دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری 'بیل کلینتون' در تحلیلی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سازمان ملل به سی ان ان گفت: روحانی در سخنانش نشان داد که آمریکا از متحدان اروپایی خود منزوی شده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان از وی پرسید : یکی از بخش های مهم سخنرانی رئیس جمهوری ایران این بود که در جهان امروز شاهد حاکمانی هستیم که فکر می‌کنند با تقویت ناسیونالیزم افراطی، نژادپرستی و بیگانه ستیزی که یادآور تفکر نازی ها است ؛ که البته اشاره به دونالد ترامپ دارد؛ نظر شما در این باره چیست ؟ درمورد توافق هسته ای ایران چه نظری دارید ؟ آینده آنرا چگونه می بینید و آیا این توافق با خروج آمریکا از آن ازبین رفته است.؟

روبین در پاسخ این پرسش ها گفت:توافق هسته ای ایران تاکنون از بین نرفته و مدت زیادی است که از خروج آمریکا از این توافق می گذرد و طرف ایرانی به رد آن نپرداخته است.


وی افزود: آنها به این توافق و شرایط آن پایبند بوده و آنچه که ایران انجام می دهد و رئیس جمهوری ایران نیز در نطق خود در سازمان ملل به آن اشاره کرد این بود که آمریکا از متحدان اروپایی خود منزوی شده است و ایران در طرف متحدان اروپایی آمریکا قرار داد.

جیمز روبین

این مقام سابق دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون ادامه داد: ترامپ تصور می کرد که می تواند توافق بهتری از باراک اوباما به دست آورد، اما هیچ شواهدی دراین زمینه وجود ندارد، ایران به این توافق پایبند مانده و متحدان اروپایی آمریکا نیز همچنان در طرف ایران هستند.


روبین در مورد اظهارات 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: مکرون درحقیقت خشمگین است، از اینکه آمریکا بطور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شده و اینک فرانسه، انگلیس و آلمان باید پیامدهای آنرا پاسخ دهند و این شرکت های فرانسوی هستند که بنابر تحمیل سیاست ها آمریکا درخصوص ایران باید جریمه شوند.

وی افزود: مکرون می گوید شاید اروپایی ها باید آمریکا را به خاطر خروج یک جانبه از توافق آب و هوایی پاریس، جریمه کنند.

حجت اسلام و المسلمین حسن روحانی شب گذشته (سه شنبه شب) در هفتاد و سومین نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد و دربخشی از سخنرانی خود گفت: متأسفانه در جهان امروز شاهد حاکمانی هستیم که فکر می‌کنند با تقویت ناسیونالیزم افراطی، نژادپرستی و بیگانه ستیزی که یادآور تفکر نازی هاست و با زیر پا گذاشتن مقررات جهانی و تضعیف سازمان‌های بین‌المللی بهتر می‌توانند به منافع خود دست یابند و یا حداقل برای کوتاه مدت، می‌توانند بر احساسات عمومی و جذب آرای مردم، تأثیر بگذارند و برای این منظور، به نمایش‌های مضحکی حتی در قالب تشکیل جلسه غیرمعمول شورای امنیت، دست می‌زنند.

وی گفت: درک ایالات متحده آمریکا از روابط بین‌الملل، اقتدارگرایانه است. آمریکا فکر می‌کند چون زور دارد، حق هم دارد. درک آن‌ها از قدرت، نه اقتدار مشروع و قانونی، که زورگویی است. هیچ دولت و ملتی را نمی‌توان به زور به پای میز مذاکره آورد و اگر چنین شود آنچه انباشت می‌شود، خوشه‌های خشم ملت‌هاست که نصیب زورگویان خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =