در شرایط کم آبی و بحران آب در اقصی نقاط ایران، صادرات آب پنهان با قیمت بسیار نازل به یکی از معضلات این بخش تبدیل شده است.رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه افتتاح طرح های نیرورسانی تبریز در پاسخ به سئوالات خبرنگاران راجع به صادرات آب از ایران گفت: طبیعی است که در شرایط کم آبی کنونی، ما هرگز نباید صادر کننده آب باشیم.

به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به اینکه آبا جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی به کشورهای دیگر صادرات آب دارد گفت: درحال حاضر هیچ گونه آب شرب و خام به خارج صادر نمی شود اما متاسفانه شاهد صادرات آب به اشکال دیگر با قیمت ارزان هستیم.

اردکانیان با اشاره تلویحی به موضوع صادرات "آب پنهان" یا "آب مجازی" اظهار داشت: در شرایط کنونی ما شاهد صادرات آندسته محصولات کشاورزی هستیم که آب زیادی مصرف کرده ولی با قیمت بسیار پایین به خارج صادر می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه محصولاتی مانند هندوانه از نظر مصرف آب در حد بالایی قرار دارند افزود: ما داریم آب کشور را در شرایط کم آبی صادر می کنیم که این امر به هیچ وجه به صرفه و اقتصادی نیست.

اردکانیان راهکار حل این معضل را همکاری رسانه ها برای اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی عمومی خواند و افزود: باید کشاورزان را به سمت کشت های جایگزین با مصرف کمتر آب سوق داد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای حل مشکل هدرروی آب در بخش کشاورزی باید اتفاقات بزرگی رخ بدهد گفت: باید دست به دست دهیم تا وزارت کشاورزی الگوی کشت مناسب را مستقر کنند چراکه فقط تدوین الگو کافی نیست.

اردکانیان با اشاره به اینکه بر اساس برنامه الگوی کشت وزارت کشاورزی، محصولاتی مانند برنج فقط باید در استانهای شمالی کاشته شود گفت: امروزه ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی استانهای غیرشمالی زیر کشت برنج کاری رفته که در شرایط کم آبی کنونی فاجعه است.

وی تاکید کرد: باید ضمن حمایت از کشاورزان، الگوهای جایگزین را به مناطقع مختلف ارائه کنیم به طوری که به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیبی وارد نشود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولویت ما برای تامین آب شرب کشور است گفت: همینک تعداد زیادی از شهرهای کشور در شرایط تنش آبی هستند بطوریکه میزان تولید و مصرف نزدیک به هم شده است.

وی با بیان اینکه دولت برای تامین آب شرب سراسر کشور برنامه های ویژه ای تدوین کرده است گفت: بدین منظور مبلغ یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های تامین آب به وزارت نیرو اختصاص داده شده است.

اردکانیان در خصوص وضعیت منابع آب موجود در کشور نیز خاطرنشان کرد: در شرایط عادی مصرف، منابع موجود کفاف این جمعیت را می دهد اما مشکل ما ارتقای بهره وری و مصرف بهینه منابع آبی است.

به گفته وی، وضعیت مصرف در بخش شرب و بهداشت قابل مقایسه با کشاورزی نیست ولی در شهرها محدودیت تامین داریم و باید الگوی مصرف بهینه شود چراکه با این الگو به سامان نمی رسیم.

گفتنی است، آب پنهان یا مجازی مقدار آبی است که یک کالا یا یک فراورده کشاورزی طی فرایند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان را شامل می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =