مهر نوشت: جبهه پولیساریو ادعاهای مغرب در خصوص حمایت ایران از این جبهه را تکذیب کرد.


به نقل از پایگاه هسپرس (hespress)، جبهه پولیساریو روز سه شنبه در پی تصمیم مغرب برای قطع رابطه با ایران با ادعای کمک تهران به این جبهه، این اتهام را «ادعایی دروغین» خواند و اعلام کرد این جبهه با ایران همکاری ندارد.

«محمد حداد» سخنگوی جبهه پولیساریو ادعاهای مغرب را در این باره کذب محض خواند و از مقامات رباط (پایتخت مغرب) خواست ادله خود را در این خصوص ارائه کنند.

حداد افزود: رباط با چنین مانورها و فرصت طلبی های سیاسی می خواهد از مذاکره در مورد صحرا که سازمان ملل خواستار آن شده است شانه خالی کند.وی همچنین گفت: پولیساریو مطلقا با ایران و حزب الله ارتباط و تماس نظامی نداشته یا اسلحه دریافت نکرده است.

گفتنی است که مراکش روز سه شنبه روابط با ایران را به علت حمایت ادعایی تهران از جبهه پولیساریو قطع کرد.وزیر خارجه مراکش با تأئید این خبر گفت که کشورش سفارت خود در تهران را بسته و سفیر ایران در رباط را نیز اخراج خواهد کرد.

حزب الله لبنان ادعاهای مراکش مبنی بر حمایت و آموزش جبهه پولیساریو توسط حزب الله را کاملا تکذیب کرد.حزب الله اعلام کرد: از اینکه مغرب تحت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان متوسل به چنین اتهامات باطلی شده است متاسفیم و بهتر بود دلایل قانع کننده تری برای قطع روابط با ایران می آورد.

جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی- منطقه ای در شمال غربی آفریقا و جنوب کشور مغرب که این جبهه و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند- است.اسپانیا در سال ۱۸۸۳ میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۷۳ جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۵ میلادی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره وضعیت صحرا رای صادر کند. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تائید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آنها را رد کرد. در همین حال، توافق سه گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا شد.

پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال ۱۹۷۵ میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو مواجه شد و درگیری های شدیدی بین طرفین در گرفت که در سال ۱۹۹۱ میلادی با میانجیگری سازمان ملل، متوقف گردید.

جبهه پولیساریو در سال ۱۹۷۶ از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند.

مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک ایرانی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    2 0
    سایت گرامی خبرانلاین برای یاداوری به شما نام این کشور در زبان ما "مغرب" نیست بلکه عربها به ان مغرب میگویند"مغرب العربی" در زبان ما به این کشور مراکش میگویند .خواهشمند است به این نکته نگر و توجه داشته باشید