۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

آیا ایران نیازمند قبول اف‌ای‌تی‌اف است؟ کسانی که موافق این موضوع هستند تاکنون دلایل خود را به تفصیل شرح داده‌اند اما متاسفانه مخالفان همواره از موضعی بالاتربه قضیه نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند همین مخالفت آنان برای تمام شدن موضوع کافی است و افکار عمومی نیازی به اطلاع از مساله و چرایی این مخالفت ندارد.

مهدی پازوکی *

یک - گروه ویژه اقدام مالی، یا همان FATF یک گروه بین دولتی است که کارویژه مبارزه با تروریسم و پولشویی را برای خود تعریف کرده است. پس از حادثه یازده سپتامبر تمرکز بر مساله پولشویی در جهان افزایش یافت و این سازمان با همین هدف گسترش یافت.

 آیا ایران با مساله پولشویی درگیری دارد؟ اگر از منظر مراودات داخلی ایران قصد پاسخ به این سئوال را داشته باشیم ، پاسخ بله محکمی است چرا که مبادی ورود پول کثیف به اقتصاد ایران در بسیاری از کشورها مانند ندارد . برای روشن شدن بحث مثالی می زنم . رقم قاچاق کالا به ایران به حدود 12 تا 15 میلیارد دلار می رسد . در دوره ای این رقم حتی 25 میلیارد دلار گزارش شده بود. دیگر کشورهای جهان به هیچ روی با موضوع قاچاق کالا، نظیر ایران درگیر نیستند از این رو می‌بینیم از این محل سالانه هزاران میلیارد تومان پول کثیف به اقتصاد ایران تزریق می شود . در عین حال قاچاق مواد مخدر و ... که همواره بخش مهمی از انرژی مرزبانان و پلیس ایران را به خود معطوف کرده، مبدا دیگری برای ورود پول کثیف است.

 حالا در نظر بگیرید عده ای که دست در کار قاچاق دارند ، بخواهند از این پول های کثیف خود برای تغذیه تروریست ها یا فروش سلاح و تجهیزات و ... به آنها استفاده کنند، طبیعی است پیوستن ما به این سازمان بین دولتی می تواند مانع از بروز این اتفاق و اقدامات ضد میهنی کسانی شود که با قاچاق کالا قصد دارند اقتصاد مولد را به زانو درآورند .

دو - از 198 کشور جهان، 195 کشور به این سازمان بین دولتی پیوسته اند. آیا این سازمان با 195 عضو تنها برای استثمار ما تاسیس شده است و هدف از راه اندازی این سازمان ضربه زدن به کشور عزیز ما بوده است؟ می شود از این زاویه به موضوع نگریست؟ دوستانی که برخی منتقدان کمک به آنها را مستند نپیوستن به این سازمان می کنند، خود در این سازمان عضویت دارند ، طبیعی است که نمی توان ساده انگارانه با موضوع برخورد کرد.

سه - اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و وضعیت اقتصادی و بین المللی ایران در بهترین موقعیت خود بود، نیاز به عضویت در گروه ویژع اقدام مالی وجود داشت. امروز که متاسفانه با خروج آمریکا ،شرایط نامساعد شده است و برای پیشگیری از انزوا اقداماتی دیگر ضرورت دارد.

چهار - من به عنوان معلمی که با پول این مردم فقیر در بهترین دانشگاه ایران درس خوانده ام ، دلایل خود را برای دفاع از پیوستن در این سازمان با صدای بلند اعلام می کنم و از تمام مخالفان می خواهم بی پرده پوشی ، دلایل خود برای مخالفت را به بحث بگذارند تا معلوم شود کدام بر منافع ملی ایران منطبق است و کدام راه مانع از انزوای ایران خواهد شد.  

* تحلیل‌گر اقتصادی 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    13 0
    والا. بعضی ها فقط نقش تخته پاک کن را در حاکمیت بازی می کنند و مدام صورت مسئله ها را پاک می کنند.